belépés∆

Revenge (Adauchi) (1964)

 

 

 

Főszereplők: NAKAMURA Kinnosuke; TANBA Tetsuro; MITA Yoshiko

Rendező: IMAI Tadashi

(1964; fekete-fehér; 104 perc)

A Tokugawa korszak hosszú békeidőszakát élik a klánok. A szamurájok hétköznapjait belengi az unalom. A semmittevés rossz tanácsadó, ilyenkor könnyen felforrnak az indulatok, mert a büszkeség nem tűnt el a háborúk leköszöntével. A szokásos évi fegyverszemlén két szamuráj összevitatkozik egy semmiségen, párbaj és halál lesz belőle. Köznemes és magasrangú csapott össze és az alantas győzött. Ez annyiban nem maradhat! A vérbosszú sor már a klán létét fenyegeti. A két érintett család megegyezik egy mindent lezáró, hivatalos  összecsapásban. Kijelölik a helyszínt, a ruházatot, a résztvevőket, meg azt is, kinek kell meghalnia...

A begyepesedett szamurájtársadalom kritikája egy kemény, drámai alkotásban. Feltárul a lételemét vesztett uralkodó kaszt belső meghasonlottsága, amely már szinte minden kapcsolatát elvesztette a társadalom többi rétegével, de a józan ésszel is. A látszat minden. Fennhéjazás és dölyf jellemzi a gazdagokat, akik még a magukfajtát is semmibeveszik, ha az tőlük szegényebb. Megértés, a saját hiba elismerése? Lehetetlen, hiszen az a KLÁN szégyene lenne! Ördögi kör, számos tragédia okozója.

Nakamura parádézik a vágóhídra szánt szamuráj szerepében, mélyen emberi az alakítása. Tanba Tetsuro, számos megnyerő szamuráj hős megformálása után, ezúttal egy igazi tenyérbemászó alakot jelenít meg. Ez nem a THREE OUTLAW SAMURAI önfeláldozó roninja, hanem egy  a saját fontosságától eltelt pimasz klán kényúr. A két főszereplőn kívül számos kiválóan megírt mellékalak van a filmben és remek színészek viszik vászonra őket. A rendező ügyesen fokozza a hatást. Engem leginkább annak megjelenítése fogott meg, mekkora eltérés van a szamurájok Bushidóba ágyazott világa és a köznép gondolkodása között. Az egyik fél élete  véres, nagy eseményére készül, ahol a legkisebb hiba újabb halálesetekhez vezethet, a másiknak mindez cirkusz, értelmetlenségek sorozata.

Nyomasztó, de igen hatásos film, magas minőségi fokozatú, a legjobb helyet érdemli ki a polcon. Nálam a HARAKIRI és a SAMURAI REBELLION mellett van a helye.

 

Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!
Kattints a nagyobb mérethez!

 

Hozzászólások   

#1 oldmeesee 2011-07-25 16:24
Gyönyörű, drámai, egyben mélyen elgondolkodtató film. Főleg a bushido-ról, a szamuráj becsületességrő l hallottakat revideálja felül kissé a történet. Valóban a legjobb három szamuráj mozi közé tartozik.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Geisha House (2000)

The Geisha House (2000)

 iMDB   Talán az igazi művész egyik legfontosabb jellemzője, hogy témájában mindig meg tud újulni, s bár a rá jellemző formavilág megmarad, de nem ragad le és kering egy bevált módszer, technika, téma körül. Kinji Fukasaku...

Spiral (Uzumaki) (2000)

Spiral (Uzumaki) (2000)

  IMDb Higuchinskyban úgy néz ki, mindig csalódnom kell. Az, ahogy be vannak harangozva a filmjei, a képi világ, a zene, nagyon megragadó, de sajnos a filmjei nem mondanak sokkal többet, mint a bemutatók. Ez a film...

Welcome to Dongmakgol (2005)

Welcome to Dongmakgol (2005)

1950, Korea. Véres polgárháború zajlik az északi és déli oldal ellentétes eszméinek hívei között. Hála a demagóg propagandáknak, egyazon ország fiai mészárolják egymást vadállatok módjára, nem kímélve sem a civileket, sem a természetet. Ebből a...

Harakiri (Seppuku) (1962)

Harakiri (Seppuku) (1962)

Japánban járunk, az 1600-as években. A sógunátus kezdődő széthullásával leáldozóban van a szamurájok dicsősége is. Rengetegen veszítik el munkájukat a különböző klánok összeomlásával, ezzel földönfutó ronin-ná válva. Nem marad nekik más, csak a becsület és...