belépés∆

Letter (Tegami) (2006)

Letter (手紙) (2006)


Letter (Tegami) (2006)

iMDB

Naoki egy árvaságra jutott fiatal férfi, akit a saját bátyja nevelt fel, önmagát sem kímélve, hogy öccse taníttatását fizetni tudja. Az idősebbik testvér túlzásba vitte a fizikai munkát, szervezete nem bírta a terhelést és megrokkant. Hogy pénzt szerezzen, egy közeli házból próbált meg lopni, azonban lebukott és mindennek igencsak rossz vége lett, gyilkosságért börtönbe került. Tulajdonképpen itt kezdődik a történet, megismertetve a nézőt a japán társadalom egyik érdekes sajátosságával, az elítéltek hozzátartozóinak megítélésével.

Letter (Tegami) (2006)

A filmet Higashino Keigo regényéből készítették, a rendező pedig a néhány évvel ezelőtti Beautiful Life című tévésorozatot is jegyző Shono Jiro volt. A tévés tapasztalatokkal bíró rendező ebben a nagy filmben is a tévés technikákat használta fel, azonban jóval több sikerrel, mint a Sugar & Spice alkotói. Mindennek köszönhetően ugyanazt a képi világot és ugyanazt a dramaturgiát láthatja a néző, mint egy tévésorozatban, azonban ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy a film technikailag szegényesen lenne kivitelezve, sőt! Kicsit a fényképezés módja még ahhoz is hozzásegít, hogy emberközelibbnek érezzük a helyzetet. Ami helyenként zavaró a technikai kivitelezésben (és szintén tévés sajátosság), hogy több jelenetben is túlzásba vitték a drámaiságot, szirupossá téve, kicsit elrontva ezzel az összképet (pl. amikor az eszméletlen lány a kórházban ejt egy könnycseppet).

Letter (Tegami) (2006)

A főszereplő színészekre sem lehet panasz. A gyilkosság miatt hányatott sorsúvá váló Naoki-t alakító Yamada Takayuki (Waterboys sorozat, Densha Otoko) érzékletesen mutatja be a karakter már-már reménytelen helyzetét, a mellé szegődő lányt napjaink egyik legfelkapottabb fiatal japán színésznője, Sawajiri Erika játszotta, szintén jól, a börtönben sínylődő báty megformálása pedig Tamayama Tetsuji-ra (Rockers, Nana, Chekeraccho) hárult, ő sem vallott szégyent benne.

Letter (Tegami) (2006)

A film tehát mind technikailag, mind a színészet terén jó. Ami esetleg problémaként merülhet fel és zavarhatja a (nem japán) nézőt, az a helyenként európai ésszel értelmetlennek tűnő reakciók sora, amit a szereplők bemutatnak. Például ahogyan Naoki folyamatosan rejtegeti a családi hátterét, többször még azt is letagadja, hogy bátyja van, persze egy idő után mindig lebukik, továbbá a film vége felé a párjával lefolytatott vitát is furcsán céltalannak éreztem. Ez persze inkább a kulturális különbségekből fakad, nem pedig a film hibája, de mindenképpen említésre méltó. Az európai társadalomban, ami köztudottan az egyénre épül, nem pedig a csoportra, messzemenően nincs ekkora ellenérzés valakivel szemben, akinek egyik hozzátartozója börtönben van/volt (most arról, hogy kis hazánkban helyenként még érdemnek is minősül mindez, ne beszéljünk).

Letter (Tegami) (2006)

Érdekes és elgondolkodtató mindaz, ahogyan lefestik, milyen sorsa kényszerül az, aki ilyen helyzetbe kerül. Leginkább ez a lélektani rész a film erőssége, a távol-keleti és az európai gondolkozásmód különbözősége (és az ebből fakadó különböző reakciók) ellenére is kellőképpen átélhetővé teszi a történetet. A többi már csak hab a tortán, főleg a manzai komikusos részek, amik érdekes betekintést adnak a sajátos japán humor világába. Jó kis film, mindenképpen megtekintésre érdemes, a fentebb említett sziruposság nem annyira zavaró benne.

Hozzászólások   

#2 YEZy 2007-05-03 18:26
Én nem csak azt hiányolom, hanem azt is, hogy hova lettek azok a 70-es 80-as évekbeli akciófilmek, amiket akkoriban gyártottak szépen sorban (és nem elsősorban a sexploitation-ö kre gondoltam). :-) Szóval gyárthatnának az ultragagyi (pl. Kamen Rider) és ezek a művészi filmek közé bepozícionált kommerszebb, szórakoztató darabokat is.
#1 fea 2007-05-03 17:48
Hihetetlen ahogy Japán most gőzerővel elkezdte gyártani ezeket a szirupos, viszonylag nagy költségvetésű, családi drámákat (Riding the Metro, Hula Girl, Granny Gabai, Sugar & Spice). Bár nem egy kapatafára készülnek, de kezdem egy kicsit unni, hogy most szinte csak ezek jönnek onnan. Hol van egy jó Miike film, vagy legalább egy hagyományos minimáldráma :cry: Kéne frissíteni egy kicsit a kínálatot

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Hiroshi Inagaki (1905-1980)

Hiroshi Inagaki (1905-1980)

IMDb A tokiói születésű művész már korán kapcsolatba került a szórakoztató iparral. Gyermekként édesapja társulatában lépett fel és filmszínészként is igen fiatalon debütált. (Pl.: Kenji Mizoguchi filmjeiben is feltűnik. Már maga is rendező volt, amikor még...

Andrew Lau Wai-Keung

Andrew Lau Wai-Keung

Andrew Lau Wai-Keung (刘伟强)Andrew Lau 1960 április 4-én született Hongkongban. Már kora gyerekkorától kezdve rajongott a fotózásért. Érettségi után filmipari karrierjét a Shaw Brothers stúdióban kezdte cinematográfus asszisztensként. Elhivatottságának és kemény munkájának köszönhetően 1985-ben már...

Crossing (Keurosing) (2008)

Crossing (Keurosing) (2008)

    Dél-Korea idén a Crossingot indította a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjért, az észak-koreai menekültekről szóló legelső déli alkotás olyan esélyeseket utasított maga mögé az előválogatás során, mint a kimchi-western {ln:The Good, The Bad, The...

For Bad Boys Only (Bad boy dak gung) (2000)

For Bad Boys Only (Bad boy dak gung) (2000)

For Bad Boys Only (Bad boy dak gung) (2000)iMDBEz a film sok-sok olyan dologra példa, amit nem szabad elkövetnie egy rendezőnek, illetve forgatókönyvírónak akkor, ha jó filmet akar kiengedni a kezei közül. Erről elsősorban az...