Flower and Snake (2004)
Takashi Ishii neve legtöbbünknek a Magyarországon is megjelent, Kitano főszereplésével készült Gonin című filmet juttatja eszébe. Pedig Ishii Japánban nem igazán a yakuza filmjeiről híres, műveinek legtöbbje inkább az un. pinku eiga kategóriába esik. A Flower and Snake azonban, bár nem kevés erotikus jelenet van benne, már közel sem „rózsaszín”.
A film egy Japánban hatalmas népszerűségnek örvendő, kultikus jelentőségű hentai manga történetét dolgozza fel, amit valójában egy mondatban is könnyedén össze lehet foglalni. Egy vállalat fiatal igazgatója tartozása fejében a yakuzáknak adja világhírű tangó táncosként ismert gyönyörű feleségét, akik aztán a nőt, egy tiltott showműsor keretében válogatott szexuális jellegű kínzásoknak, és többszörös nemi erőszaknak vetik alá.
Ishii-től soha nem állt messzire a Japánban oly népszerű, igen erős brutalitást bemutató pornó képregények, a hentaiok világa. Maga is, pályája kezdetén több ilyen kötete kiadott Angel Guts címmel, melyekből később debütáló filmjei, a Nami is készült. A Flower and Snake eredeti mangáját azonban nem ő adaptálta először, korábban már több változat is készült belőle. Három film még ugyanezt a címet is viseli, míg további hét csak a témát koppintotta le. Ishii filmje azonban sokban különbözik elődjeitől. Egyrészt a korábbi alkotások mind kevés pénzből készültek, s névtelen színészeket szerepeltettek bennük. Ebben a 2004-es adaptációban azonban olyan nevek is feltűnnek, mint Susumu Terajima vagy Renji Ishibashi, akit Hanzo, a penge ként ismerhet a klasszikus filmekért rajongó közönség.
Tehát a film döntő többségét a kínzás és nemi erőszak teszi ki. A sötétebb fantáziájú nézőket nyilván kielégíti, hogy a hentaiokból ismert módszerek szinte kivétel nélkül mind megtalálhatóak benne. A teljesség igénye nélkül pár gyöngyszem: bondage, keresztre feszítés, leszbikus jelenet, mindenféle vibrátorok stb. A női testet is sokkal szabadabban mutatják be, mint ahogy azt esetleg a sexploitation filmektől már megszokhattuk. Itt nem csak a szabadon hagyott női melleket láthatjuk, hanem mindent. Így gyakorlatilag nem kapunk mást, mint egy viszonylag nagy költségvetésből leforgatott pornófilmet, s itt van a kutya elásva. Ha egy rendező a szexualitást ennyire nyíltan mutatja be, annak kell, hogy legyen valami oka. Kell, hogy legyen valamiféle mondanivaló vagy művészi eszköz, ami legalizálja e téma használatát. Ez azonban Ishii filmjéből teljesen hiányzott. Míg azért említhetünk egy pár igen jól sikerült, értékes alkotást akár japán filmművészetben (mint például Oshima klasszikusa Az érzékek birodalma ) de az amerikaiaknál is (a történetében igencsak hasonló fantázia, Stanley Kubrick utolsó filmje, a Tágra zárt szemek), addig a Flower and Snake sajnos sehol sincs ezekhez képest. Öncélú, az emberek alantas vágyaira építő alkotás.
Mindenesetre nem akarom teljesen lehúzni a filmet, hiszen vannak benne értékelhető jelenetek, a főszereplő kisasszony, Aya Sugimoto pedig igencsak szemrevaló hölgyemény. Azzal is tisztában vagyok, hogy a sexploitation filmeknek igen nagy hagyománya van Japánban, s nem lehet minden egyes ilyen film egyben művészeti alkotás is. Tehát nyugodt szívvel tudom ajánlani a filmet azoknak, akik kedvelik ezt a stílust, sőt, a második részét is, hiszen egy eddig befejezetlen trilógiáról van szó.
Hozzászólások
Ha megnyugtatásra vársz, ennél sokkal keményebb szexuális témájú darabok is kerülnek ki Japánból, de mint ahogy azt fenntebb is írtam, azok nem tartoznak ennek az oldalnak a profiljába
Ha nem botránkoztam meg rajta akkor beteg vagyok?
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.