belépés∆

Incident at Blood Pass (Machibuse) (1970)

 

Incident at Blood Pass (Machibuse) (1970)

 

 

Rendező: Hiroshi Inagaki

Főszereplők: Mifune Toshiro; Katsu Shintaro; Ishihara Yujiro; Nakamura Kinnosuke

(1970, színes, 118 perc)

Yojimbo egy olyan megbízatást vállal el, amelynek az elején azt sem tudja, hogy hová kell mennie és mi lesz a feladata! Egy Isten háta mögötti hágó fogadójában iszogat és vár, hogy végre történjen valami. Van néhány lézengő alak, köztük egy menekülő bűnöző, egy rendőr, egy yakuza, no meg a már eleve ott lakók. Yojimbo gyanítja, valaki nem az, akinek mutatja magát. Jó lesz rájönnie, ki az, mert néhány valóban veszélyes alak is feltűnik a színen. Kinek szól a csapda és ki állította? És miért? Mindenképp ki kell deríteni, mert a tanúk ugye fölöslegesek...


Ez volt az utolsó film a Yojimbo karakterrel. A Toho az akkori japán filmgyártás 4 jelentős színészét nyerte meg a forgatásra. Mifune Toshiro, mint mindig, biztosan hozza a figurát. Yojimbója harsány, tiszteletlen, szakébarát, éleseszű és halálos. Katsu Shintaro, a kirúgott orvos szerepében méltó társa. Ahol megjelenik felforrósodik a hangulat, kiszámíthatatlanná válik a légkör. Nakamura Kinnosuke a megszállott és elvakult rendőrként az európai ízlésnek kissé túljátszotta a szerepét. Bár valószínűleg a bürokratikus szamuráj társadalomban léteztek ilyen "ki az úr, ha én nem" típusú hivatalnokok. Méltó ellenpontja Ishihara Yujiro, aki bemutatja, egyetlen botlás miatt hogyan mehetett tönkre egy ember élete, ha túl mereven értelmezték a törvényeket.

A történet első fele lassú felvezetésű, bár gyakran történnek benne olyan apróságok, amelyeknek a későbbiek során szerepük lesz a történet formálásában. Mai szemmel nézve kissé elnyújtották a felvezetést, amikorra minden összeáll a hegyi fogadóban. Onnantól fogva viszont igazi thriller-szerű, feszült légkör uralkodik. Gyakran fordul a kocka, nem tudni ki-kivel van és mi a célja, vagy az egész helyzet miről is szól. Csak annyi bizonyos, kevés túlélő lesz. A leszámolás jelenetben Katsu mester hatalmas vívóparádét mutat be. Nem csoda, végre nyitott szemmel harcolhat, nem úgy mint a Zatoichi filmekben. Van néhány igazi specialitás is a filmben. Yojimbo itt először habozik, tétovázik, sőt visszaretten, ha a személyes érzelmek kerülnek szóba. Mindenképpen új vonásai ezek a karakternek. A másik igazi ritkaság a Kawanakajima Jindaiko dobzenekar sajnálatosan rövid, ám úgy is pazar bemutatója. Igazi kultúrcsemege. A film Mifune saját produkciójában készült el. A mester nem volt igazán szerencsés a saját vállalkozásával, sosem kapta meg azt az elismerést producerként, amely színészként kijutott neki. A Yojimbo karaktert a nyugati közönség mindig többre tartotta, mint a japánok. Talán túl harsány volt az ottani ízlésnek. Az, hogy a tekintélyt semmibe veszi, valószínűleg szintén kevéssé volt megnyerő a szigetországban.

Ez a film volt Hiroshi Inagaki hattyúdala. Méltó egy életmű lezárásához. Többé nem kapott rendezési lehetőséget, pedig a film korántsem azt mutatja, hogy kiégett volna. Érződik rajta a nyugatias történetvezetés,  a kor hasonló hollywoodi produkcióira emlékeztet, de ezúttal jó értelemben használva a jelzőt. Ugyanis profi az egész felépítés és a kivitel. Pont a fentiek tették/ teszik lehetővé, hogy Japánon kívül nagyobb a sikere, mint odahaza. Az Internet kommentárokban ilyenkor írják, hogy "recommended." Szerintem is az.

 

Hozzászólások   

#1 YEZy 2009-09-05 08:03
Jó kis film volt ez is, jobban tetszett, mint a Tenchu, bár ebben is éreztem némi hiányosságot, főleg úgy, hogy ha az eredeti, 10 évvel korábbi, még nem megfáradt Yojimbo-hoz viszonyítok [de Kurosawa-hoz amúgy sem fair viszonyítgatni] . Katsu ugyanolyan vaddisznó, mint a Tenchu-ben, csak az itt alakított karakter jobban áll neki, Mifune szintén jó, de valahogy kevéssé van a karaktere összerakva, mint korábban [a nőkkel bánni nem tudó hőst viszont tökéletesen hozza], a csetepaték is látványosak voltak, estébé. Szóval tetszett, Inagaki mester jól dolgozott. :-)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Mizoguchi Kenji (1898-1956) - 3. rész

1940-ben a rendezőnek sikerült bekerülnie a kormány filmbizottságába, amire már régóta vágyott, ám sajnos ez csak egy olyan korban sikerülhetett neki, melynek eszmerendszere nem protezsálta a szabad gondolkodást, hanem inkább egy merev szabályrendszert szeretett volna...

Michelle Reis Ka-Yan

Michelle Reis Ka-Yan

Michelle Reis Ka-YanMichele Monique Reis 1970 június 20-án született az akkoriban portugál fennhatóság alatt álló Macau-n, apja portugál, anyja pedig shanghai származású kínai volt. Tanulmányait a Maryknoll Convent School-ban, majd St. Paul’s Secondary School-ban végezte,...

Kisaragi Sword (Kisaragi Muso Ken) (1962)

Kisaragi Sword (Kisaragi Muso Ken) (1962)

A Toei studió, mit sem törődve a csambara szamurájfilmek új vonulatával, a változás szelére bátran legyintve, továbbra is maradt a kitaposott ösvényen.  Vagy inkább úgy mondanám, kiszolgálta mind a két igényt. Ez a film tekinthető...

Portrait of Hell (Jigoku-hen) (1969)

Portrait of Hell (Jigoku-hen) (1969)

Ha Akutagawa Rjunoszuke áll neki egy forgatókönyv megírásának, abból valószínűleg valami minőségi történet kerekedik ki, ezt már tudhatjuk Kurosawa Akira „A vihar kapujában” (Rashomon) filmje óta.