belépés∆

Sword Devil (Ken Ki) (1965)

 

Sword Devil (Ken Ki) (1965)
 

Rendező: Kenji Misumi

Főszereplők: Ichikawa Raizo; Date Saburo

Egy nyomorban élő, fizetésnélküli szamuráj, aki a származása miatt a legdurvább megaláztatásnak van kitéve nap-nap után, találkozik egy roninnal, aki mestere az iado (kardrántásos) technikának. A dolog egyszerű: ránts kardot és vágj, gyorsabban, mint az ellenfeled. A közemberből az úr testőre lesz és számtalan kihívással kell szembenéznie...

A fenti rövid ismertető ugyan pontos, de korántsem adja vissza a film lényegét. Bár a kardok tényleg sűrűn előkerülnek, különösen a film végefelé, ez nem kalandfilm, hanem nyomasztó hangulatú drámai történet, a szokatlan fajtából. A forgatókönyvet Shibata Renzaburo jegyzi, akit igazából a Nemuri Kyoshiro sorozat tett ismertté és mindig híres volt formabontó forgatókönyveiről. Az elején hosszan taglalja egy kicsiny, átlagos klán hétköznapjait, a központba egy rendkívül alacsonyrangú szamurájt állítva. (Neki a "kutyafi" megszólítás "jár" és szószerint értve!) A keményen dolgozó, rendkívüli fizikai érzékekkel és képességekkel rendelkező, de mélyen megvetett és megalázott ifjúnak semmi reménye a boldogulásra, amíg egy véletlen, rendkívüli esemény nem történik. Pártfogásába veszi a klán ura, aki fokozatosan megőrül. Innen kezdve válik igazán drámává a történet. A legkisebb szeretetért is hálás, tisztalelkű szamuráj hidegvérű gyilkossá lesz annak az embernek az érdekében, akinek a puszta léte romlásba viheti a klánt. Az ellenfelei ugyan durvalelkű alakok, de mégis ők képviselik a túlélés lehetőségét. Ehhez hozzájön még a szerelmi ellentét és máris nyilvánvaló, hogy minden együtt van egy igazi drámai történethez.

A film szerintem egyértelműen a háborús nemzedék lelki konfliktusainak kivetítése a múltba. Lehet-e őszinte hittel, a hagyományokból merítkezve szolgálni azt, ami káros a többségnek? Fel kell-e áldozni önmagunkat olyanokért, akik nem szimpatikusak, de mégis az előbbrejutást szolgálják? Misumi és nemzedéke elkötelezetten szolgálta a 2. Világháborúban a Tenno-t, az isteni császárt, aki kiszolgálta azokat, akik véres erőszakba hajszolták a japán hadsereget. Vajon fel kellett volna ezt akkor ismerniük és meg kellett volna tagadniuk a tradíciót? Nekik ez húsbavágó, lelkiekben gyötrő kérdés volt akkoriban.

A főhőst sokáig követhetjük szörnyű hétköznapi világában, reménytelennek tűnő sorsában, ahol minden szépség és jóság az értékét veszíti. Amikor pedig minden áldozatot vállalva kiáll a meggyőződése mellett, a néző már tudja, hogy rosszul döntött, mégis neki szurkol. Ám boldog végre számítani nem lehet...

Azoknak ajánlom akik szeretik a szokatlan hangulatú, az átlagtól  jóval eltérő filmeket. Például a HARAKIRI, KURONEKO, ONIBABA ismerőinek. Nem közönségfilm, másfajta megközelítést igényel.

 

Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!

 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Hiroshi Inagaki (1905-1980)

Hiroshi Inagaki (1905-1980)

IMDb A tokiói születésű művész már korán kapcsolatba került a szórakoztató iparral. Gyermekként édesapja társulatában lépett fel és filmszínészként is igen fiatalon debütált. (Pl.: Kenji Mizoguchi filmjeiben is feltűnik. Már maga is rendező volt, amikor még...

4 Horror Tales - February 29 (2006)

4 Horror Tales - February 29 (2006)

  A négy történetet felvonultató horrorsorozat utolsó darabja ez, melyet a többi részhez hasonlóan ismét Il-han Yoo írt. Úgy gondolom kellő potenciállal rendelkezett mind a négy rész, melyet azonban nem tudtak maradéktalanul kihasználni a feladatra felkért csapatok....

Zatoichi - The Fugitive (Kyojo tabi) (1963)

Zatoichi - The Fugitive (Kyojo tabi) (1963)

  IMDb Főszereplők: Katsu Shintaro; Takada Miwa; Banri MasayoRendezte: Tanaka Tokuzo(1963, 86 perc)Az 1960-as években lassú változás indult el a japán filmstúdiók világában, még mazok között is, amelyek a DAIEI-hez hasonlóan a tradicionális szerepjátszást és filmkészítést részesítették...

Trapped, The Crimson Bat (Mekura no Oichi monogatari: Makkana nag…

Trapped, The Crimson Bat (Mekura no Oichi monogatari: Makkana nagaredori) (1969)

A „Kardforgatónő” beváltotta a hozzáfűzött reményeket, szépen csilingeltek a pénztárgépek. A SHOCHIKU filmstúdió nem is habozott, még abban az évben útjára bocsátotta a második részt. Zuhogó esőben körözött bűnöző halad a fogadó felé, nem messze „fogadóbizottság”...