belépés∆

Sword Devil (Ken Ki) (1965)

 

Sword Devil (Ken Ki) (1965)
 

Rendező: Kenji Misumi

Főszereplők: Ichikawa Raizo; Date Saburo

Egy nyomorban élő, fizetésnélküli szamuráj, aki a származása miatt a legdurvább megaláztatásnak van kitéve nap-nap után, találkozik egy roninnal, aki mestere az iado (kardrántásos) technikának. A dolog egyszerű: ránts kardot és vágj, gyorsabban, mint az ellenfeled. A közemberből az úr testőre lesz és számtalan kihívással kell szembenéznie...

A fenti rövid ismertető ugyan pontos, de korántsem adja vissza a film lényegét. Bár a kardok tényleg sűrűn előkerülnek, különösen a film végefelé, ez nem kalandfilm, hanem nyomasztó hangulatú drámai történet, a szokatlan fajtából. A forgatókönyvet Shibata Renzaburo jegyzi, akit igazából a Nemuri Kyoshiro sorozat tett ismertté és mindig híres volt formabontó forgatókönyveiről. Az elején hosszan taglalja egy kicsiny, átlagos klán hétköznapjait, a központba egy rendkívül alacsonyrangú szamurájt állítva. (Neki a "kutyafi" megszólítás "jár" és szószerint értve!) A keményen dolgozó, rendkívüli fizikai érzékekkel és képességekkel rendelkező, de mélyen megvetett és megalázott ifjúnak semmi reménye a boldogulásra, amíg egy véletlen, rendkívüli esemény nem történik. Pártfogásába veszi a klán ura, aki fokozatosan megőrül. Innen kezdve válik igazán drámává a történet. A legkisebb szeretetért is hálás, tisztalelkű szamuráj hidegvérű gyilkossá lesz annak az embernek az érdekében, akinek a puszta léte romlásba viheti a klánt. Az ellenfelei ugyan durvalelkű alakok, de mégis ők képviselik a túlélés lehetőségét. Ehhez hozzájön még a szerelmi ellentét és máris nyilvánvaló, hogy minden együtt van egy igazi drámai történethez.

A film szerintem egyértelműen a háborús nemzedék lelki konfliktusainak kivetítése a múltba. Lehet-e őszinte hittel, a hagyományokból merítkezve szolgálni azt, ami káros a többségnek? Fel kell-e áldozni önmagunkat olyanokért, akik nem szimpatikusak, de mégis az előbbrejutást szolgálják? Misumi és nemzedéke elkötelezetten szolgálta a 2. Világháborúban a Tenno-t, az isteni császárt, aki kiszolgálta azokat, akik véres erőszakba hajszolták a japán hadsereget. Vajon fel kellett volna ezt akkor ismerniük és meg kellett volna tagadniuk a tradíciót? Nekik ez húsbavágó, lelkiekben gyötrő kérdés volt akkoriban.

A főhőst sokáig követhetjük szörnyű hétköznapi világában, reménytelennek tűnő sorsában, ahol minden szépség és jóság az értékét veszíti. Amikor pedig minden áldozatot vállalva kiáll a meggyőződése mellett, a néző már tudja, hogy rosszul döntött, mégis neki szurkol. Ám boldog végre számítani nem lehet...

Azoknak ajánlom akik szeretik a szokatlan hangulatú, az átlagtól  jóval eltérő filmeket. Például a HARAKIRI, KURONEKO, ONIBABA ismerőinek. Nem közönségfilm, másfajta megközelítést igényel.

 

Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!

 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

King Kong vs. Godzilla (Kingu Kongu tai Gojira) (1962)

King Kong vs. Godzilla (Kingu Kongu tai Gojira) (1962)

King Kong vs. Godzilla (キングコング対ゴジラ) (1962) iMDB  

Sean Lau Ching-Wan

Sean Lau Ching-Wan

    Lau Ching-Wan 1964. február 16-án született Guangdong-ban, Kínában. Sok más hongkongi színészhez hasonlóan ő is a TVB iskolájában kezdett tanulni, ahol nagy hatást gyakorolt a rendezőkre és a producerekre mind színészi képességeivel, mind a...

Marebito (2004)

Marebito (2004)

  Eszement jó okkult misztikus film, teljesen új íz az ázsiai horror étlapon. Nem csoda, Shinya Tsukamoto játssza a főszerepet és az a fickó rendezte, aki a Grudge-ot. (Őszintén szólva mondjuk pont emiatt tartottam...

Daughter of Darkness (Mit moon chaam on ji yip saai) (1993)

Daughter of Darkness (Mit moon chaam on ji yip saai) (1993)

Daughter of Darkness (Mit moon chaam on ji yip saai) (1993)iMDBMiután Wong Jing a 90-es évek legelején elborult filmjeivel (Naked Killer, Raped by an Angel) elindította a Category III filmek nagy hullámát, a műfaj (legalább)...