belépés∆

Kamome Shokudo (Ruokala Lokki) (2006)

Kamome Shokudo (Ruokala Lokki) (2006)

iMDB 

Néha a teljesen lehetetlennek tűnő kombinációk sikerülnek a legjobban. Ha egy héttel ezelőtt azt mondta volna nekem valaki, hogy a japánok és a finnek jó filmet tudnak együtt készíteni, nem igazán hittem volna el (lévén alapban nem hiszek a kooprodukciós filmekben), de nyilván adtam volna neki egy esélyt, mint ahogy végül ez meg is történt. Ez volt az én nagy szerencsém.

A Ruokala Lokki (Kamome Diner) az első olyan japán film, ami teljes egészében Finnországban játszódik. Az események szinte csak egy helyszínen, egy kávézóban történnek, amit éppen nemrég nyitott meg egy japán, középkorú hölgy, Sachiko. Sajnos a finnek nem igazán vevők az új dolgokra, így a kis üzletet eleinte egyetlen látogató sem tiszteli meg bizalmával. Aztán szép lassan megtörik a jég. Egy japánul tanuló egyetemista fiú betér egy kávéra, s megkéri Sachiko-t, énekelje el neki a Gatchaman című híres japán anime bevezető dalának szövegét, ami a hölgynek nem igazán akar sikerülni. Nem tudván nyugodni, Sachiko leszólítja az első útjába kerülő japánt, hogy segítsen neki. Innentől azonban nincs megállás…

Kamome Shokudo (Ruokala Lokki) (2006)

Igazi meglepetéssel szolgált ez a film nem csak nekem, hanem mindkét ország mozirajongóinak, ugyanis nem igazán lehetett róla tudni semmit. A vetítések egyrészt rövid ideig mentek, másrészt nem előzte meg őket semmilyen reklám. Aki betévedt véletlenül a moziba, az maximum egy szórólapról értesülhetett a filmről. Ezután viszont elkezdett szájról-szájra terjedni a híre és a DVD megjelenését már hatalmas várakozás kísérte.

Hogy mit is nyújtott a film, ami végül ide vezetett? Az biztos, hogy nem az óriási költségvetési adatok voltak vonzóak, és nem is a hihetetlen látványelemek. Az események, mint ahogy fentebb már írtam, szinte csak egy helyszínen játszódnak, s még a díszletekkel sem kellett törődni, mivel egy már a valóságban is létező, Helsinkiben álló, Caffé Finland nevű kávézót béreltek ki a forgatáshoz. A film viszont minden másban elsőrangú, menjünk is szépen sorjában.

Kamome Shokudo (Ruokala Lokki) (2006)

Mint láthatjuk, a történet egyáltalán nem valami klisékkel tűzdelt, hatásvadász valami, s a film célcsoportja is az átlagtól eltérő: a középkorú, egyedülálló nő. Három ilyen hölgy kalandjait követhetjük végig, azt, hogyan próbálnak megküzdeni a mindennapok által rájuk rót feladatokkal. Persze itt sem óriási, eget rengető problémákra kell gondolni, hiszen minden idejüket nagyrészt a kávézó és annak sajátos menedzselése köti le, azaz a betérő vendégeket övező kivételes, ám egyáltalán nem tolakodó figyelem. A három hölgy első látásra három különböző karaktert képvisel, – az én kedvencem Midori volt, akihez fogható ronda japán nőt még nem láttam, de az első két perc után előbukkant belőle a nőiesség és a kedvesség – de mégis tökéletesen dolgoznak együtt és fogadják el egymást.

Kamome Shokudo (Ruokala Lokki) (2006)

A kinematográfia is külön említést érdemel, mivel a film többi részéhez hasonlóan ez is visszafogott, egyszerű, ám mégis utolérhetetlen. A hatásvadász elemek használata itt is zéró összegű, ám sokkal ötletesebb, apró, ám egyáltalán nem eldugott, könnyen értelmezhető elemek szórakoztatják az aktív nézőt. Nagyon domináns a fény használata, ami egyértelműen ellentéte a mai trendnek, a homályos és sötét képeknek. Itt az operatőr a finn nyarat akarta bemutatni, mikor szinte alig van sötétség, s éjszaka is nappali fényviszonyok uralkodnak. Ez a képi világ csodálatosan alájátszik a film üde, könnyed hangulatának. A humor szintén nagyon visszafogott, de végigkíséri a filmet, s egyáltalán nem erőlteti a nevettetést, mégis néha majd’ leesünk a székről. Nincsenek csattanós viccek, vagy alpári szövegek. Elég egy-egy tekintet, vagy egy hirtelen mozdulat és máris mosolyra görbül a szánk.

Finn tekintetben nem hoz sokat a film, talán összesen, ha három mondatot hallhatunk e nyelven. A japánok mégis megnyertek két, Finnországban igen neves színészt, Markku Peltola és Tarja Markus személyében, akik sokat emelnek az alkotás nívóján.

Kamome Shokudo (Ruokala Lokki) (2006)

Igazi csemege ez a film azoknak, akik nem élnek a mainstream mozik bűvöletében, s inkább kedvelik az olyan klasszikus értékeket, mint a színészi játék, a tökéletes atmoszféra, vagy a eredeti történet. Nem nehéz film, bár van benne egy-két jelenet, ami kicsit nehezen adja meg magát, ettől függetlenül kellemes szórakozást nyújt még egy olyan, sokaknak teljesen unalmasnak, vagy taszítónak tűnő témával is, mint a független középkorú nők élete.

 

Hozzászólások   

#16 Kiss Gellért 2008-12-24 19:13
köszi megtaláltam
#15 Gianni 2008-12-24 13:57
Ne is hagyjon, a "Magyar feliratok" menüpont alatt megtalálod. ;-)
#14 Guest 2008-12-24 12:36
a magyar felirat engem sem hagyna hidegen
#13 Geri Gergő Gergely 2007-03-13 20:39
megtettem és így jött le ez az aspx izé, de mindegy, most már megvárom a művedet, milyen tipust csípsz?
#12 Gianni 2007-03-12 20:39
a divxstationon ha megtalálod a feliratot, rákattintás, ekkor meg kell jelennie egy 4 karakteres biztonsági kód (mint pl itt a hozzászólásnál alul) - a 4 karaktert kell bepötyögnöd, majd a download-dal letölteni a feliratot - próbálkozz bátran, le kell jönnie, különben mit fordítanék már a sörön felbuzdulva? ;-)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Angel Dust (1994)

Angel Dust (1994)

  A pszihothillereket alapból is kedvelem, ez pedig különösen érdekelt, mivel Sogo Ishii csinálta, akinek az Electric Dragon 80.000 Volt című remekművet is köszönhetjük. A film egy sorozatgyilkos után eredő érzékeny lelkű nyomozónőről szól, aki...

Ghost Legend (Ma yi chuan qi) (1990)

Ghost Legend (Ma yi chuan qi) (1990)

 Kan Ng Min produkciója úgy fogható fel, mint Chinese Ghost Story LCXVIII, azaz az 1987-től tomboló misztikus kísértetes műfajról a ki tudja hányadik bőr lehúzása. Nincs vele semmi baj, mert szórakoztató, minden benne van,...

Calling You / Only You Can Hear Me (Kimi ni shika kikoenai) (2007…

Calling You / Only You Can Hear Me (Kimi ni shika kikoenai) (2007)

Calling You / Only You Can Hear Me (きみにしか聞こえない) (2007)iMDBAz elsőfilmes Hagishima Tatsuya debütáló filmjéhez remek alapanyagot talált, ugyanis a történetet Adachi Hirotaka, alias Otsuichi írásai ihlették, akinek regényeiből korábban már olyan, jól eltalált drámák...

Love My Life (2006)

Love My Life (2006)

iMDBKawano Kouji filmje egy Ázsiában (is) gyakran tabuként kezelt témáról, a másságról szól. A magam részéről sosem kedveltem az ilyen témájú filmeket, elsősorban amiatt, mert sokszor beleesnek a filmesek abba a hibába, hogy nem emberként,...