belépés∆

Rise Against the Sword (Abare Goemon) (1966)

 

Rise Against the Sword (Abare Goemon) (1966)
 

Eredeti cím: Abare Goemon

Főszereplők: Toshiro Mifune; Nobuko Otowa; Makoto Sato

Rendezte: Hiroshi Inagaki

(1966, fekete-fehér, 101 perc)

Goemon, egy parasztklán vezére sereget szervez és sikerrel hárítja el egy csoport rablóvá züllött szamuráj támadását a faluja ellen. Asakura, a környék földesura, aki harcban áll a szomszédos klánnal, szeretné maga mellé állítani a parasztsereget. Amikor kérését elutasítják úgy dönt maga száll harcba az ellenszegülő Goemonnal...

A "Hadurak korszaka" gyakran filmrevitt időszak Japánban, de többnyire a szamurájok szemszögéből nézik az eseményeket. Ez a film kivétel, mert a parasztság életét állítja a történet középpontjába. A belháborús időszaknak viszonylag az elején vagyunk. A szamurájok osztálya fokozatosan kezdi átvenni a teljes népesség fölötti uralmat, de ez azért még korántsem eldöntött kérdés. Rengeteg kisebb-nagyobb sereggel rendelkező daymio van a tartományokban. Ez még nem az az időszak, amikor több tízezres seregek csapnak össze. Most még 2-3 ezer ember is ütőképes erőt jelent. Kaga tartományban 7 erős, szabad parasztklán létezik, akik a teljes jogfosztás ellen küzdenek, gyakran sikerrel. A "nagatinát" forgató földművesek sikerrel vehetik fel a harcot a szamurájkard ellenében is. Goemeon, a parasztvezér ennek az időszaknak legendás alakja, valós személyiség volt. Nagyerejű, nyers természetű, ellentmondást nem tűrő vezér. Írástudatlan, de jókora ravaszság szorult belé, képes átlátni a rejtett szándékokat. A saját világában remekül eligazodik, ezért van tekintélye. Igazi, Mifunének való szerep. Ugyanakkor korántsem hibátlan jellem. Durva a családján belül is, trágár, tele van előítéletekkel. Nagyobb léptékben nem képes gondolkodni, országos mértékben semmiképp. Nem ismeri fel az idők szavát. Annál jobban ismeri a helyi viszonyokat, a saját népét. Az ő érdekükben képes átlépni a saját korlátait. Így lehet hőssé, hiszen a boldoguláshoz önmagát is le kell győznie.

A film előnye, hogy tele van a korra jellemző karakterekkel. Vannak itt szűklátókörű parasztok és daymiók, akik a pillanatnyi érdeknél nem képesek tovább tekinteni, szamurájjá lenni vágyó közemberek. Van csavargó ronin, aki pont ezért ismeri jól az országot és látja az eljövendő változásokat., bár nem tetszik neki, pedig a saját kasztjára vár fényes jövő. A film nem idealizál, megmutatja mindkét fél előnyös és hátrányos tulajdonságait. Így Goemon karaktere sem telepszik rá a filmre. Inagaki mester ezúttal nem a romantikus hömpölygést választotta alkotói módszerül, ami oly gyakran jellemzi a munkáit. Csak annyi pátoszt alkalmazott amennyi feltétlenül szükséges egy legenda bemutatásához. Különösen a szabad parasztok életének megjelenítése  tűnik hitelesnek. Sok a jó alakítás, látványos, mozgalmas csatajelenet is akad. A Mifune életmű érdekes darabja. Nem csoda, hogy bekerült a "TOSHIRO MIFUNE COLLECTION"-ba.
 

Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!
Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Trapped, The Crimson Bat (Mekura no Oichi monogatari: Makkana nag…

Trapped, The Crimson Bat (Mekura no Oichi monogatari: Makkana nagaredori) (1969)

A „Kardforgatónő” beváltotta a hozzáfűzött reményeket, szépen csilingeltek a pénztárgépek. A SHOCHIKU filmstúdió nem is habozott, még abban az évben útjára bocsátotta a második részt. Zuhogó esőben körözött bűnöző halad a fogadó felé, nem messze „fogadóbizottság”...

Peppermint Candy (Bakha satang) (1999)

Peppermint Candy (Bakha satang) (1999)

  Egy férfi öngyilkos lesz a film elején, semmit nem tudunk azonban róla, indítékairól. Innen kezd el visszafelé gönygyölődni a szál, egyre jobban megvilágítva mindent, egyre közelebbről bemutatva a szereplőt, zseniális metafórákat használva, s zseniálisan adagolva...

Aaja Nachle (2007)

Aaja Nachle (2007)

  Az Aaja Nachle mindenképpen 2007 legnagyobb bollywoodi meglepetés-filmje, és egyben talán az év legjobbja is. Alapjait tekintve a Waterboys és a Swing Girls jól bevált sémájára épül - adott néhány lelkes hétköznapi figura és nekik...

Tokyo Decadence (aka Topaz) (1992)

Tokyo Decadence (aka Topaz) (1992)

  IMDb A Nikkatsu Pinkből kiugrott rendező legnagyobb, egyben kultfilmje is. A címben szereplő elit kiüresedett életével foglalkozik, melyet csak különféle perverziókkal, itt kifejezetten pénzen vásárolt szado-mazochizmussal és kábítószerekkel szeretnének pótolni. A főhősnő, egy abszolút kislányos, naiv,...