belépés∆

In Memoriam Kurosawa Akira: Stray Dog (Nora inu) (1949)

In Memoriam Kurosawa Akira: Stray Dog (Nora inu) (1949)

Egy Murakami nevű fiatal rendőr pisztolyát ellopják a tömött buszon, miközben hazafelé igyekszik.

 

A tolvajt még azon melegében nem sikerül elkapnia, így bűntudattal teli megy vissza a rendőrségre. Elkezdi kinyomozni, hogy ki lophatta el a fegyverét, de egyedül nem jut dűlőre, így kollégái segítségével egy idősebb és a zsebtolvajok világát jól ismerő nyomozó veszi szárnyai alá és ketten folytatják a keresést. Az idősebb nyomozónak, Sato detektívnek pedig nemcsak az üggyel, hanem a bűntudatot és a szégyent egyre nehezebben viselő Murakamival is meg kell birkóznia.

A Stray dog Kurosawa Akira a kortárs Japánban játszódó, hét filmből álló „sorozatának” legjobb darabja. Már minden és mindenki benne van, ami és aki Kurosawa legjobb filmjeit jellemzi. Sato és Murakami karakterét a két kedvenc színész, Shimura Takashi és Mifune Toshiro alakítja, a zenét Hayasaka Fumio szerezte, míg a technikai oldalon látható Kurosawa híres vágás helyett használt „wipe-effect” technikája, valamint itt is előtérbe kerül a drámai részek fokozásánál az eső és a mennydörgés. A történet feszes, izgalmas, egy pillanatnyi üresjárat sincs benne, a nyomozás menete teljesen hihető, ráadásképpen finom humorral van fűszerezve. A háború utáni Tokyo lepusztultabb részének bemutatása is látványos, köszönhetően annak, hogy elég sok és változatos helyszíneken játszódik a film. Még egy baseball meccsnek is tanúja lehet a néző. Mindezt pedig csak fokozza a két nyomozó eltérő világképe, egymás közti beszélgetéseik közbeni moralizálásuk, valamint a jó emberismerő Sato és a még fiatal és idealista Murakami igencsak eltérő reakciói. A Stray dog tehát egy nagyszerű film, ajánlom mindenkinek, aki szereti a régi japán filmeket.

Érdekességként megemlíthető, hogy a filmet 1973-ban újra leforgatta egy Morisaki Azuma nevű rendező, valamit a történetből 1988-ban Revolver címmel egy könnyedebb hangvételű filmet is készítettek, igaz, abban már a forgatókönyvet is jelentősen átírták.

iMDB

 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Customer is Always Right (Sonimeun wangida) (2006)

The Customer is Always Right (Sonimeun wangida) (2006)

  iMDB Aranyos kis kamaradarab, kevés szereplővel, ötletes sztorival és a mostanság eszelős tempóban készülő koreai filmek jellegzetességeivel. Adva van egy, a férfiasság alsó határát éppen megütő, tutyi-mutyi borbély, aki inkább festőművész szeretett volna lenni, de a más...

2046 (2004)

2046 (2004)

  Wong Kar-Wai filmje a szerelemről és kicsit többről, kicsit kevesebbről: a férfi-nő (testi) kapcsolatokról szól. A főszereplő egy férfi, akit nem érdekelnek a hosszú távú kapcsolatok: igazi nőcsábász, senki mellett nem állapodik meg, és profi...

Antarctic Journal (Namgeuk-ilgi) (2005)

Antarctic Journal (Namgeuk-ilgi) (2005)

    Egy hat fős expedíció indul a Déli-Sarkon a célja felé, ahol még nem járt senki más. Eleinte minden szép és jó, még egy 80 évvel ezelőtti expedíció naplóját is megtalálják, aztán ahogy fogynak a készleteik,...

Cecilia Cheung Pak-Chi

Cecilia Cheung Pak-Chi

Cecilia Cheung Pak-Chi (張栢芝)Cecilia Cheung 1980 május 24-én született Hongkongban egy kínai apa és egy angol és kínai ősökkel bíró anya gyermekeként. Négy testvére van, igaz, közülük ketten csak féltestvérek. Apja aktív tagja volt egy...