belépés∆

In Memoriam Kurosawa Akira: Stray Dog (Nora inu) (1949)

In Memoriam Kurosawa Akira: Stray Dog (Nora inu) (1949)

Egy Murakami nevű fiatal rendőr pisztolyát ellopják a tömött buszon, miközben hazafelé igyekszik.

 

A tolvajt még azon melegében nem sikerül elkapnia, így bűntudattal teli megy vissza a rendőrségre. Elkezdi kinyomozni, hogy ki lophatta el a fegyverét, de egyedül nem jut dűlőre, így kollégái segítségével egy idősebb és a zsebtolvajok világát jól ismerő nyomozó veszi szárnyai alá és ketten folytatják a keresést. Az idősebb nyomozónak, Sato detektívnek pedig nemcsak az üggyel, hanem a bűntudatot és a szégyent egyre nehezebben viselő Murakamival is meg kell birkóznia.

A Stray dog Kurosawa Akira a kortárs Japánban játszódó, hét filmből álló „sorozatának” legjobb darabja. Már minden és mindenki benne van, ami és aki Kurosawa legjobb filmjeit jellemzi. Sato és Murakami karakterét a két kedvenc színész, Shimura Takashi és Mifune Toshiro alakítja, a zenét Hayasaka Fumio szerezte, míg a technikai oldalon látható Kurosawa híres vágás helyett használt „wipe-effect” technikája, valamint itt is előtérbe kerül a drámai részek fokozásánál az eső és a mennydörgés. A történet feszes, izgalmas, egy pillanatnyi üresjárat sincs benne, a nyomozás menete teljesen hihető, ráadásképpen finom humorral van fűszerezve. A háború utáni Tokyo lepusztultabb részének bemutatása is látványos, köszönhetően annak, hogy elég sok és változatos helyszíneken játszódik a film. Még egy baseball meccsnek is tanúja lehet a néző. Mindezt pedig csak fokozza a két nyomozó eltérő világképe, egymás közti beszélgetéseik közbeni moralizálásuk, valamint a jó emberismerő Sato és a még fiatal és idealista Murakami igencsak eltérő reakciói. A Stray dog tehát egy nagyszerű film, ajánlom mindenkinek, aki szereti a régi japán filmeket.

Érdekességként megemlíthető, hogy a filmet 1973-ban újra leforgatta egy Morisaki Azuma nevű rendező, valamit a történetből 1988-ban Revolver címmel egy könnyedebb hangvételű filmet is készítettek, igaz, abban már a forgatókönyvet is jelentősen átírták.

iMDB

 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

La Lingerie (Noi yee sil nui) (2008)

La Lingerie (Noi yee sil nui) (2008)

Amennyiben Wong Jing a hongkongi filmipar legperverzebb alakja, akkor nyugodtan kijelenthetjük, hogy Chan Hing-Ka a legfetisisztább közöttük. Nehezen lehetne mással magyarázni a dolgot, ugyanis Chan rendezéseinek nagy részében központi szerepet töltenek be a melltartók és...

Nameless Gangster (Bumchoiwaui junjaeng) (2012)

Nameless Gangster (Bumchoiwaui junjaeng) (2012)

Az idei év egyik nagy durranása volt a dél-koreai mozipiacon a fiatal rendező, Jun Dzsongbin harmadik nagyjátékfilmje. A darab hetekig vezetette a jegyeladási listákat, a kritikusok ódákat zengtek a törtető "keresztapa" történetéről, a külföldi fesztiválok...

Falusi fotóalbum (Mura no shashinshuu) (2004)

Falusi fotóalbum (Mura no shashinshuu) (2004)

A Japán Alapítvány által szervezett Japán Filmklub vetítések keretein belül idén tavasszal magyar moziban is látható volt Mihara Mitsuhiro melodrámai felhangoktól sem mentes filmje. Amellett, hogy talán az a legnagyobb érdekessége, hogy egy valódi falu...

Sky of love (Oi duen liu sin) (2003)

Sky of love (Oi duen liu sin) (2003)

Sky of love (Oi duen liu sin) (2003) iMDB