belépés∆

In Memoriam Kurosawa Akira: Stray Dog (Nora inu) (1949)

In Memoriam Kurosawa Akira: Stray Dog (Nora inu) (1949)

Egy Murakami nevű fiatal rendőr pisztolyát ellopják a tömött buszon, miközben hazafelé igyekszik.

 

A tolvajt még azon melegében nem sikerül elkapnia, így bűntudattal teli megy vissza a rendőrségre. Elkezdi kinyomozni, hogy ki lophatta el a fegyverét, de egyedül nem jut dűlőre, így kollégái segítségével egy idősebb és a zsebtolvajok világát jól ismerő nyomozó veszi szárnyai alá és ketten folytatják a keresést. Az idősebb nyomozónak, Sato detektívnek pedig nemcsak az üggyel, hanem a bűntudatot és a szégyent egyre nehezebben viselő Murakamival is meg kell birkóznia.

A Stray dog Kurosawa Akira a kortárs Japánban játszódó, hét filmből álló „sorozatának” legjobb darabja. Már minden és mindenki benne van, ami és aki Kurosawa legjobb filmjeit jellemzi. Sato és Murakami karakterét a két kedvenc színész, Shimura Takashi és Mifune Toshiro alakítja, a zenét Hayasaka Fumio szerezte, míg a technikai oldalon látható Kurosawa híres vágás helyett használt „wipe-effect” technikája, valamint itt is előtérbe kerül a drámai részek fokozásánál az eső és a mennydörgés. A történet feszes, izgalmas, egy pillanatnyi üresjárat sincs benne, a nyomozás menete teljesen hihető, ráadásképpen finom humorral van fűszerezve. A háború utáni Tokyo lepusztultabb részének bemutatása is látványos, köszönhetően annak, hogy elég sok és változatos helyszíneken játszódik a film. Még egy baseball meccsnek is tanúja lehet a néző. Mindezt pedig csak fokozza a két nyomozó eltérő világképe, egymás közti beszélgetéseik közbeni moralizálásuk, valamint a jó emberismerő Sato és a még fiatal és idealista Murakami igencsak eltérő reakciói. A Stray dog tehát egy nagyszerű film, ajánlom mindenkinek, aki szereti a régi japán filmeket.

Érdekességként megemlíthető, hogy a filmet 1973-ban újra leforgatta egy Morisaki Azuma nevű rendező, valamit a történetből 1988-ban Revolver címmel egy könnyedebb hangvételű filmet is készítettek, igaz, abban már a forgatókönyvet is jelentősen átírták.

iMDB

 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Sword of The Beast (Kedamono no Ken) (1965)

Sword of The Beast (Kedamono no Ken) (1965)

    Gosha második nagy sikerű filmje egy menekülő szamurájról szól, akit halálra keresnek, mert politikai gyilkosságot követett el. (A Shógunátus végefelé ez tipikusnak volt mondható mind az elzárkózást folytatni akarók, mind a nyitást támogatók részéről.) A...

D-Day (2013)

D-Day (2013)

  Azt gondolom, mindegy, hol élünk, hány évesek vagyunk, vagy mi a foglalkozásunk, valamennyiünk életében eljön egyszer az a nap, melyet az ismert történelmi háttér miatt ’D-Day’-ként is emlegethetünk. Egy-egy ilyen napot mindenki - akár mi...

Duel at Fort Ezo (Ezo yakata no ketto) (1970)

Duel at Fort Ezo (Ezo yakata no ketto) (1970)

 iMDB  Eredeti cím: Ezoyakata no KettoFőszereplők: Kayama Yuzo; Mikuni Rentaro; Baisho Mitsuko(1970, színes, 131 perc) A sógunátus vége felé járunk, már megjelentek az első európaiak a hosszú elzárkózás után. A kormány - mint mindig -...

Zatoichi and the Chess Expert (Zatoichi Jigoku tabi) (1965)

Zatoichi and the Chess Expert (Zatoichi Jigoku tabi) (1965)

    Főszereplők: Shintaro Katsu; Narita Mikio Rendezte: Misumi Kenji (1965, 87 perc) A Zatoichi sorozat szépen haladt előre az évek folyamán. A 7-12. epizódokat munkálta ki legjobban a DAIEI. Aprólékos forgatókönyvek, amelyekben a történet fő vonalán kívül a háttér-...