Casshern (2004)
Túlburjánzó, elaljasuló jövőbeli világunk a végét járja: fertőzések, háborúk és etnikai tisztogatások tömegét burkolják idealizált eszmerendszerbe, meghatározva ezzel azt, hogy mi a jó, mi a szép és miben kell hinni. Ebben a világban él Tetsuya (Yusuke Iseya - Distance) és Luna (Kumiko Aso - Kairo, The Uchoten Hotel, Samurai Resurrection, Zebraman). A két fiatal egy párt alkotva tervezgeti jövőjét egészen addig, míg Tetsuya be nem vonul, hogy apjával (Akira Terao) szembeszegülve teljesítse hazája iránti kötelességét, és harcoljon a Hetes Zóna terroristái ellen...
A Casshern szintén gyarapítja azon filmek sorát, melyek az anime-manga adaptációk tömegébe sorolhatók. Azonban míg az anime (Shinzou Ningen Casshan) kevéssé ismert a nagyközönség számára, addig a film a 2004-es év "nagy durranásának" számított, és sokan sokat vártak tőle. Hihetetlen technikai bravúr az alkotás: bizarr, mégis pazar látvány az a világ, amit a CG-vel megelevenítettek. Komplex képet ad egy szürreálisan utópisztikus jövőről, amiben - valljuk csak be - nem biztos, hogy szívesen élnénk.
Érdekes képi megjelenítés és kicsit "mátrixos" kamerakezelés jellemzi, és az animék avatott szemű közönsége felfedezhet benne néhány tipikusan "fight-action" beállítást is. A film zenéjét sikerült hihetetlen jól eltalálni: a lassan folydogáló szomorkás muzsika mellett a vérpezsdítő rockos dallamok is megszólalnak, melyek közül különösen kiemelendő a The Back Horn együttes betétdala: a fülbemászó dallamú, igencsak progresszív és addiktív Requiem. A történet maga túl sűrű, túl bonyolult, részleteiben kidolgozatlan, ezért a néző hamar elveszítheti a fonalat, ráadásul a benne felmerülő kérdésekre nem feltétlenül kap választ a film befejeztével sem. A karakterek kissé elnagyoltnak tűnhetnek, és a cselekedeteik mögött meghúzódó motivációk néha nem teljesen világosak. Az érdekesnek és kellemesnek induló sci-fi a film végére átcsap keményen moralizáló, az emberiség létjogosultságát és az emberi természet megváltoztathatóságát elemző filozofikus magaslatokba, és a befejezés nem nagyon hagy kétséget afelől, hogy ezzel kapcsolatban mely nézőpontot részesít előnyben.
Meglepő módon azon filmek közé tartozik, melyek képesek megosztani az embereket: a többség vagy nagyon utálja, vagy oda van érte. Személyem ez utóbbiak táborát erősíti annak ellenére, hogy közel sem tartom tökéletes alkotásnak. Összességében mégis képes volt megfogni. Mindenképp a "van benne valami" kategória, de azt már embere válogatja, hogy kinek merre: pozitív vagy inkább negatív irányba hajlik el az alkotás megítélése.
Rendezte: Kazuaki Kiriya
Hozzászólások
Máris van előnye, ha kevés nyugati filmet néz az ember.
Anno imádtam (és még most is), de másodjára valahogy már nálam sem volt varázsa (de ez természetes).
Valóban végletesen megosztja a közönséget, pl. sci-fi rajongó ismerősök a falra másztak tőle. Ezért a filmért tényleg vagy rajong az ember, vagy utálja, középút nemigen létezik.
tően bombasztikus a stílusa (nem a bollywoodi értelemben) és ez nálam
már megütötte a hatásvadászat szintjét is. Az OST ütős, de a nagy dir-
rel-durral beharangozott látvány már igencsak "vegyes" képet mutat.
Én azt se bánnám,ha ez után már nem néznék filmeket.Imádom .Egyébként is szeretem az animéket,de itt most nem csak erről van szó.A kép,a zene,a mondanivaló...E gyesek erre azt mondják,hatásva dász.Nem az,több annál.Nem említeném egy lapon (ezt kivéve :-)) a Sin City-vel,vagy hasonló filmekkel.
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.