belépés∆

Samurai Rebellion (Jouchi-hairyo tsuma shimatsu) (1967)

 

Samurai Rebellion  (Jouchi-hairyo tsuma shimatsu) (1967)

 

A Matsudaira klán ura gyermekének anyját, megunt szeretőjét hozzákényszeríti az egyik hűbéresének a fiához. Megalázó helyzet. Ám a kényszerházasság váratlanul jól sikerül, közös kislányuk születik, boldogan élnek. De egy váratlan halálesetben meghal az idősebbik fiú, az örökös. Az úr visszaköveteli egykori ágyasát, mert a klán jövendőbeli urának anyja nem lehet egy hűbéres felesége. Viszont a hűségnek is vannak határai...

 

Kobayashi filmje igazi mestermunka, ami az egyén lázadását mutatja be a társadalom ellen, elmenve a legvégső határig. A családra, a nők szerepére összpontosít, de a témát jóval túlemeli egy családi viszályon, fel a valódi erkölcsi magaslatokba. A Harakiri stílusában készült mű, igen erőteljessé teszi a zárt terek művészi kihasználása. A fekete-fehér képek beállításai a japán festmények zárt kompozíciós világát idézik. Helyenként nyomasztó, igen feszült, végig drámai érzetet kelt a nézőben. Az igazi dráma végül mégis nyílt tereken bomlik ki. A zárókép igazi kompozíciós bravúr, a végtelennek tűnő hatalmas totálkép beállítása képes a börtön bezártságát sugallni. A klánvilágból nincs kitörés.

Az idősödő Mifune Toshiro hatalmasat alakít az apa szerepében, aki élete vége felé képes túllépni addigi énjén a fia érdekében. Go Kato, a fiú, méltó, egyenrangú párja, ami nem kis szó. Számomra lenyűgöző volt Mifune abban a jelenetben, amikor a minden boldogságát elvesztett öreg szembefordul a tulajdon klánjának harcosaival. Csak az arca és teste játszik, egy hangot sem ejt, mégis végigsöpör a színen a halál lehelete. A Nakadai-jal vívott párbaj jelenetét minden westernfilmes megirigyelhetné.

A film - A Vihar kapujábanhoz hasonlóan - elnyerte a Velencei Filmfesztivál díját a bemutatása évében, az USA-ban a kritikusok az év filmjének választották. Személy szerint az egyik legjobb alkotásnak tartom, amit valaha láttam, korántsem csak a japán vagy szamuráj mozi kategóriában gondolva, hanem minden stílust és nemzetet beleértve.

 

Eredeti cím: Jouchi-hairyo tsuma shimatsu

Főszereplők: Toshiro Mifune; Go Kato; Nakadai Tatsuya

(1967, fekete-fehér, 121 perc)

imdb

Hozzászólások   

#4 titinyo 2009-08-28 16:06
Nagyon jó a film. A feudalista japán szemléletmódot hűen tükrözi. Elképzelhetetle n volt abban az időben, hogy egy szamuráj, ura parancsát ne hajtsa végre. Ez a feszültségekkel átszőt film nagyon érzékletesen bemutatja a busidóhoz kötődő hagyományokat. A klán jóhírnevének megőrzéséért folytatot harc,apa és fia ellenszegülése, az igazságtalanság amit el kell tűrniük, érezhetően tragédiához kell, hogy vezessen. Az igazságát kereső szamuráj a lázadásban bontakozik ki. Nakadai és Mifune e két kiválló jellem nangyot alakítottak a filmben. Ez egy kötelező darab akit mindenkinek csak ajánlani tudok.
#3 fea 2007-05-29 13:37
Boros! Szvsz pont nem a rendszerrel való szembefordulásr ól, hanem a rend betartásáról szól a film... ;-)
#2 fea 2007-05-29 11:43
Hatalmas film! A szamurájfilm két legnagyobb alakja: Mifune vs. Nakadai. Még most is beleborzongok. Ráadásul, ahogy kettejük kapcsolata alakul, az közel sem a szokásos jó és a rossz párharca. Ritkán látni ilyet.
Érdekes egyébként, hogy Kobayashi szerint Mifune nem volt épp csúcsformában. Akkor hozta éppen létre saját produkciós cégét, és az elég sokat kivette belőle, illetve akkor dolgoztak először együtt, úgyhogy Kobayashi eléggé kivolt Mifune érthetetlen, motyogó szövegeitől... :D
Nagyon jó a DVD egyébként oldfan! Criterion, magyar felirattal 8)
#1 Guest 2007-04-19 14:13
Nagyon tetszett a film, Mifune tényleg óriási.
Gyakorlatilag végig lehet érezni rajta a mai világban is tapasztalható, pl: hivatalok elleni, gyakorlatilag értelmetlen küzdelmet és az azzal járó feszültséget.
A rendszerrel való szembefordulás persze akkor még inkább nem volt kifizetődő.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Sukepan Deka: Virgin Name Moromie Saki (2006)

Sukepan Deka: Virgin Name Moromie Saki (2006)

Valószínűleg senki számára nem mond túl sok újat az a megállapítás, hogy a nagy mozifilmek sikerét a pornófilmesek is igyekeznek kihasználni és az amúgy nem túlságosan izgalmas munkáikat egy-egy igazi film megidézésével próbálják eladni. Míg,...

Prodigy (Shindou) (2007)

Prodigy (Shindou) (2007)

Prodigy (神童) (2007)iMDBEnnek a filmnek a címe (magyarul Csodagyerek) önmagáért beszél. A korosztályukból valamilyen képességük, vagy tehetségük folytán kiemelkedő és emiatt beilleszkedni nem tudó, vagy nem is akaró fiatalok életéről előszeretettel szoktak filmet készíteni, hiszen...

The Adventures of Super Monkey (Saiyuuki) (2007)

The Adventures of Super Monkey (Saiyuuki) (2007)

Több mint 10 évvel Stephen Chow után, nem sokkal Jackie Chan és Jet Li előtt még egy stáb igyekezett a mozivászonra álmodni a Majomkirály legendájához kötődő hősök kalandjait, ezúttal Japánban. Mivel a történet közismert szerte...

Rica 1-2 (1972-1973)

Rica 1-2 (1972-1973)

A pink filmek virágkorát a 70-es évek elején két nagy filmstúdióhoz lehet kötni. Az egyik a Toei volt, aminek berkeiből tonnaszám kerültek ki a kommersz, szórakoztató és mindmáig talán leghíresebb darabok, a másik pedig a...