belépés∆

Rampo Jigoku (Rampo Noir) (2005)

 


 

iMDB

 

Az extrém ázsiai filmek kedvelői most igazán örülhetnek. Föld bolygónk ezen oldalán is elérhetővé vált a híres-hírhedt japán író, Edogawa Rampo műveiből készült film-körkép. Természetesen az alkotók az alkalomhoz illő szereposztással kápráztatnak el minket, legalábbis a főszereplőket illetőleg - két igazi szívtipró nagyágyú Asano Tadanobu és Ryuhei Matsuda személyében.

A film felépítése a mostanában némileg divatossá vált elvet követi, több rendezőtől származó több ütős alkotást pakolnak egymás utána az alkotók. Ilyen volt többek között a két folytatást is produkáló japán Jam Films, vagy a koreai If you were me, illetve egy nemzetközi project, a hongkongi-koreai-japán Dumplings – Three Extremes.

A Rampo Jigokuban négy epizód követi egymást. Az első kis rész elég rövidke, olyannyira, hogy mire ráhangolódtam, vége lett. Mondjuk egyből fel is rázott… Egyfajta intro vagy wamp szerepet tölt be.

 


 

A következő egy könnyebben emészthető darab. Egy nyomozást követhetünk végig, mely természetellenesen és megmagyarázhatatlanul elhunyt hölgyek esetét próbálja feltárni. Talán ez a rész áll legközelebb a címben szereplő film noir hangulathoz, bár ez azért csak távoli hasonlóság. A történet középpontjában egy hagyományos, évszázados technikát követő, némileg dekadens, fiatal tükörkészítő áll. Ebből következően két dolog nagyon domináns: az egyik a hagyományos japán kultúra, a másik pedig a tükröket kihasználó kép a képben effektus. Ez utóbbi miatt elképesztő operatőri bravúrnak lehetünk tanúi. Maga a látványvilág sem semmi, de emellett a snittek úgy vannak megkomponálva, hogy gyakran egyszerre négy-öt tükör is van a képben, és ezek felületével nagyon ügyesen játszanak. Remélem legalábbis, hogy az alkotók és nem a számítógép.

 


 

A harmadik rész már jóval mélyebbre rántja a nézőt. Egy „Háborús Isten”, azaz egy, a háborúban súlyos sérülést szenvedett katona és fiatal felesége életébe pillanthatunk be. A katona elvesztette gyakorlatilag az összes végtagját, a beszédkésségét és talán süket is. Olyan, mint egy hernyó, ami egyébként e résznek egyben a címe is. A feleség „féltő gondoskodással” próbálja megóvni férjét a világ fájdalmaitól. Nagyon kemény, az emberi lélek sötétségeiben dagonyázó kis darab, és talán a legelvontabb a négy közül. Annyi szűrőt használtak, hogy néha teljesen eltorzítják a képeket, és majd kiégetik az ember szemét, de ez egyáltalán nem baj, teljesen kiegészíti a mondanivalót.

 


 

Az utolsó rész a legmegrázóbb. Egy allergiás férfi, aki az emberek közelségében úgy érzi, mintha bogarak mászkálnának a bőrén szerelmes lesz. Szenvedélyével nem bír, ezért megoldást kell találnia, hogy kedveséhez közel lehessen. Elég annyi e részről, hogy igen sokkoló. Erős psziché és gyomor kell hozzá.

Mind a négy darabban Asano játsza a főszerepet, mely szerepek ugyan némileg különböznek, de valahol mégis ugyanazok. Ez igaz egyébként a mozaik egészére is. Bár különböző történetek, különböző emberek által lett elmesélve, mégis nagyon erős mindegyiken Edogawa Rampo keze nyoma. Más-más technika, fényképezés, zene, de az érzet ugyanaz marad. Egy, az ember legbelső deformitásait megmozgató és vagy éppen létrehozó horror. Az egységesség, átgondoltság egyébként az egész felépítésen is látszik, van íve a történetnek. Mint mondtam, az első rész elindítja, míg az utolsó lezárja a kompozíciót. Egy dolog válthat ki nemtetszést pár emberből, ez pedig a fan service. Asanot igen sok mesterkélt beállításban láthatjuk, amikben tényleg nagyon cool, de sok értelme sajnos nincs. Bár én sem szeretem ezt, de ebben a filmben kifejezetten tetszett. Talán oldotta egy kicsit a feszültséget, amire őszintén szólva rá is fért.

Hozzászólások   

#4 Guest 2007-01-26 23:53
megérte megnézni! gondolom, nem lehet könnyű belevágni egy ilyen projektbe, de sikerült végig szintentartani a hangulatot. sőt, még fokozni is, mert egyre összetettebbek a kisfilmek. az utolsó két film, már elég mély húrokat penget. vizuálisan viszont mindegyik nagy élményt nyújt.
#3 Guest 2006-09-14 13:24
A noir franciául feketét, jelent, a film noir pedig egy stílus, talán az '50-es években. Sötét, borongós, legtöbbször bűnügyi történetek. Wikipedia kereső jobb oldalt ;-)
#2 Guest 2006-09-13 23:38
hogy mi a noir, azt nem tudom pontosan megfogalmazni, viszont a japán eredeti cím magyarra fordítva Rampo pokol, ez talán segít valamit.
#1 Guest 2006-09-13 20:50
Én is megnéztem, érdekes film. Majd lesz magyar felirat.
Egyébként mi az a noir? :-?

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Audition (Ôdishon) (1999)

Audition (Ôdishon) (1999)

Takashi Miike neve általában garancia rá, hogy a film mellé társított "kizárólag felnőtteknek" logó nem csak amolyan álszent túlkapása a cenzúrának. Nem kell csalatkoznunk az Ôdishon esetében sem, bár megdöbbentő lehet, hogy amit az első...

Black Society Trilogy

Black Society Trilogy

E három film rendhagyó trilógia, legalábbis az volt eddig. Sem szereplőkben, sem történetben nem kapcsolódnak egymáshoz, az egyetlen összekötő elem a téma, mégpedig a kínai maffia, a triádok sötét, kaotikus és gyakran gyomorforgató világának bemutatása....

First Love (Hatsukoi) (2006)

First Love (Hatsukoi) (2006)

First Love (初恋) (2006)iMDBA legnagyobb fogással járó rablás Japánban 1968 december 10-én történt, amikor is mindmáig ismeretlen tettesek 300 millió yent raboltak el fényes nappal egy pénzszállító autóból. A rendőrség hatalmas erőket mozgósított a tettesek...

Nana 2 (2006)

Nana 2 (2006)

Nana 2 (2006)iMDBFolytatást készíteni egyszerű dolog, főleg egy sikeres film esetében, hiszen bárhogyan is képzeli el a rendező és a forgatókönyvíró a folytatást, a nézőszám garantált. Sikeres folytatást készíteni azonban sokkal nehezebb, hiszen ha az...