belépés∆

D-Day (2013)

D-Day (2013)

 

Azt gondolom, mindegy, hol élünk, hány évesek vagyunk, vagy mi a foglalkozásunk, valamennyiünk életében eljön egyszer az a nap, melyet az ismert történelmi háttér miatt ’D-Day’-ként is emlegethetünk. Egy-egy ilyen napot mindenki - akár mi magunk is - szívesen megörökítenénk.

Így vannak ezzel a filmesek, jelen esetben a bollywoodi filmesek, akik elkészítették az év egyik legjobban várt és nagy reklámmal beharangozott filmjét, a D-Day-t.

D-Day (2013)D-Day (2013)

Iqbal Seth, alias Goldman, (Rishi Kapoor) a Pakisztánban menedéket élvező indiai bűnöző számára a fia esküvője jelenti a D-day-t. Az esküvő napja azonban nemcsak neki, hanem ugyanazon okból az indiai titkosszolgálat, a RAW vezetőjének, Ashwini Raonak (Nassar) is emlékezetesnek ígérkezik. Goldman ugyanis a pakisztáni támogatója, az ISI tábornoka, (K. K. Raina) tiltakozása ellenére szeretne részt venni az esküvőn.
Ez kitudódik, és Rao úgy dönt, hogy feléleszt négy "alvó ügynököt" abból a célból, hogy élve hozzák haza a férfit Indiába. A GOLDMAN-MŰVELET névre hallgató akció az esküvő napján indul. Az érintettek Karacsiba utaznak és örök életükben emlékeznek majd a feladatra...

D-Day (2013)D-Day (2013)


A sztori a hagyományos indiai filmek rajongóinak igényeit is kielégíti, hiszen a bollywoodi filmek legfőbb kelléke, az esküvő - a maga fergeteges betétdalával - benne van. Ezen kívül, főleg az elején, látványosan elkülönül egymástól a jó és a gonosz, és bőven van verekedés is, ami szintén fontos kelléke a BW filmeknek. Ennek ellenére a mozit már az újhullámos alkotások közé sorolom, nem elsősorban a témája, vagy az indiai filmekben még nem túl megszokott nyílt érzelmek, illetve diszkrét ágyjelenet miatt, hanem mert ebben nincsenek már olyan zenés-táncos jelenetek, amiket ha a néző "átteker", semmi kár nem éri. Továbbá amiatt, hogy az eseményekhez komponált aláfestő zenét kapunk. Tehát nem hézagkitöltő célja van, hanem azért szól, mert ez az indiai filmek örök védjegye. Ezáltal emberibb időtartamra is zsugorodik a történet. Ez - bár szünettel elkülönítve kétrészre osztották - "csak" 153 perces. (Indiai mércével kifejezetten semmiség.)

D-Day (2013)D-Day (2013)

A filmet az a Nikhil Advani rendezte, akinek a nevéhez a Kal Ho Naa Ho és a Salaam-E-Ishq is a nevéhez fűződik, zenéjét pedig a Shankar-Ehsaan-Loy trió jegyzi. Az ő nevük számos filmhez (Kal Ho Naa Ho, Dil Chahta Hai, Buntyi Aur Babli, DonI-II, Salaam-e Ishq, Rock'On!, Zindagi Na Milenge Dobara) írt zene, illetve a belőlük slágerré vált dalok (Kal Ho Naa Ho, Kajra Re, Tenu leke, Dushman Mera, Dil Khol Ke Let's Rock) sokasága köszönhető.
A színészek közül Arjun Rampal kiváló volt a Raajneeti óta megszokott kissé morcos, de egyenes jellemű szerepben. Bollywood egyik legjobb karakterszínésze, Irrfan Khan is a tőle megszokott magas színvonalon teljesített. Rishi Kapoor habitusához szerintem nem illett a szerep, ennek ellenére az alakítás nem rossz volt, csak szokatlan.
A Zoyát megformáló Huma Qureshi, bár 'item girl'-ként már látható volt a 2011-es Trishna és főszereplőként a Sujata c. filmekben, Bollywood mégis a Ganags of Wasseypur c. film óta jegyzi a nevét. Előbbiért a Los Angeles-i Indiai Filmfesztivál legjobb színésznőnek járó díját, utóbbiért több jelölést is magáénak tudhat, tehát nem indított rosszul. Félő azonban, hogy itt meg is reked, mert külseje miatt beskatulyázzák. Ne legyen igazam.
A csupaszív prostituáltat alakító Shruti Haasan neve nem cseng ismeretlenül Indiában, hiszen az egyik legnépszerűbb ottani színész, Kamal Haasan lánya.

D-Day (2013)D-Day (2013)

Lökésként kell Bollywoodban valami, pláne, ha a filmes pályára tévedt egyén történetesen nő. A sztárok némelyike ismert modellként, vagy szépségkirálynőként (Juhi Chawla, Sushmita Sen, Aishwariya Rai Bachchan, Bipasha Basu, Priyanka Chopra), többsége (Rekha, Kajol, a Kapoor-lányok, [Kareena és Karishma], Konkona Sen Sarma, Rani Mukerji) a filmes papa-mama révén és kevesen (Madhuri Dixit, Manisha Koirala, Vidya Balan, Anushka Sharma, Genelia D'Souza, Parineeti Chopra) de a 'külvilágból' is kerültek a pályára.
Shrutinak Hasannak a papán kívül is jó adottságai vannak hozzá, hogy ne üstökös legyen Bollywood egén (mint férfikollégája: Harman Baweja). Nem kimondottan babaarcú szépség, de olyan grácia sugárzik belőle, amely - elsősorban karakterszerepekkel teli - sikeres pályát sejtet.
A cím ellenére is abszolúte indiai témájú filmnek két hibáját azért felrovok. Kissé soknak és hatásvadásznak tartottam a hollywoodi kliséket. Ha ezek nincsenek, attól a film még nem lett volna kevésbé izgalmas, legfeljebb rövidebb. A másik ennél jobban zavart. Az alkotók azt állítják, hogy a szereplők fiktívek, ezzel együtt a főszereplőnek nemcsak a fizimiskája, de még a szemüvege is olyan, mint Dawood Ibrahimé, India egykoron Pakisztánban menedéket kapott alvilági vezéréé.
A fentiekkel együtt bátran ajánlom a filmet a rajongóknak azért, mert minden együtt van benne, amit egy jó BW filmtől elvárunk: fülbemászó dallamok, jó színészek, India-Pakisztán konfliktus és még egy kis politikai korrupció is belefért.
A többi nézőnek pedig azért, mert ez már nem az a Bollywood, amit olykor jogosan szoktak megmosolyogni. A nagykorúsodás megkezdődött, tessék személyesen megbizonyosodni róla.

 

imdb

 

 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Twins Mission (Seung chi sun tau) (2007)

Twins Mission (Seung chi sun tau) (2007)

Twins Mission (Seung chi sun tau) (2007)iMDBEz a film valahogy úgy készülhetett, hogy a népszerű cantopop duót, a Twins-t menedzselő Emperor Entertainment Group-nál valakinek kipattant a fejéből az ötlet, hogy ha már úgyis éppen most...

Azumi (2003)

Azumi (2003)

 IMDb Végig azon törtem a fejem nézés közben, hogy tetszik e vagy nem. Hát a vége teljesen rendbe rakott, nagyon jó kis akciófilm, ami nem veszi komolyan magát és ez nagy erénye. Látványos, vicces és...

One Nite in Mongkok (Wong gok hak yau) (2004)

One Nite in Mongkok (Wong gok hak yau) (2004)

  A One Nite In Mongkok egy figyelemre méltó hongkongi krimi. Többféle zsáner jegyeit is magán viseli a romantikus egymásra találós történetektől kezdve a krimiig és a moralizálós drámáig, ahogy azt a hongkongi filmek esetén sokszor...