belépés∆

Fire (1996)

Fire (1996)

IMDb 

Deepa Mehta az indiai filmgyártás domináns szereplője. Trilógiájával, melyet alapműként tartanak a különböző kritikusok és filmesztéták, felrúgta Bollywood szabályrendszerét és olyan témákat és motívumokat jelenített meg, melyek még ma is tabunak számítanak szülőhazájában. Mondhatnánk, hogy nyugatiasodott, hiszen filmjei szerkezetileg inkább a nemzetközi trendet követik, de azt kell mondanom, hogy munkái jóval inkább hagyományőrzőek, mint a szupersztárokat felvonultató és a tökéletes csillogást bemutató társai.

Fire (1996)

A filmet mindössze három hétig vetítették az indiai mozik, mikor egy szélsőséges, jobboldali csoportosulás tüntetést szervezett, s a Fire kitiltását követelték a mozikból. Oly messzire elmentek, hogy filmszínházakat támadtak, és rongáltak meg, posztereket szaggattak le, és halálosan megfenyegették mind a két főszereplő színészt, mind pedig a rendezőt. Ezt a heves fellépést siker koronázta, s végül levették a filmet a mozik műsoráról. A világ viszont egyből odafigyelt rá, s futótűzként terjedt a film híre, de lassan nem a körülötte kavargó botrányról, hanem a film átütő erejéről, s Mehta professzionalizmusáról beszéltek az emberek.

Fire (1996)

A trilógia első része, az 1996-os Fire, egy átlagos hindi család életébe kalauzol el minket. Az alaphelyzet, bár szintén hétköznapi a maga keretei között, mégis ez adja a film savát-borsát. Egy fiatal lány kiházasítás útján éppen bekerül egy családba, mely bár teljesen egységesnek tűnik, a felszín alatt totálisan megosztott. Ennek oka abban a kettősségben keresendő, mely egyébként is széthúzást generál az indiai társadalmon belül, ez pedig nem más, mint a modern, conform világ térhódítása és a tradíciókhoz való ragaszkodás. Míg az apa mélyen hívő, addig fia öltönyt hord, kínai szeretőt tart és kung-fu filmekkel múlatja idejét. Bármennyire különböznek azonban, egy dologban mégis teljesen egyformák: egyéni mániáik miatt teljesen elhanyagolják feleségeiket. Hogy a helyzet ne legyen ennyire egyszerű, vegyünk e képbe még két családtagot, egy némileg ügyefogyott, s ezért rendkívül frusztrált fiút és egy teljes mértékben magatehetetlen nagymamát, akinek csak egy csengő áll rendelkezésére az önkifejezéshez. A film e családtagok közti bonyolult és sokrétű kapcsolatokat tárja fel, különös tekintettel a két feleségre.

Fire (1996)

Kifejezetten utálom a reklám szakemberek azon trükkjét, mikor olyan olcsó idézetekkel tömik tele a filmek posztereit, melyek általuk ismertnek és szakmainak vélt forrásokból származnak. Viszont a valóságban ezek közel sem olyan autentikusak és megbízhatóak, s olyan jól hangzó, de semmitmondó, kiragadott mondatfoszlányokról van itt szó, mint például a "Stunning!", "Brilliant!", vagy a "Movie of the year!". Félretéve ellenérzésem el kell ismernem, hogy e szlogenek általában csak egy jellemző stílust, a nagy költségvetésű drámákat jelölik, és bizony gyakran igazuk van.  

A történet igen sok helyen megdöbbentő ("Stunning!"), és egyszerűen zseniális ("Brilliant!"), minden téren tökéletes. A legrosszabb az, hogy ezt nem igazán részletezhetem, mert könnyen lelőnék egy-két igen érdekes jelenetet, de azért megpróbálok csemegézni pár érdekességből.

Fire (1996)

Az első szembeötlő dolog, hogy a film nyelve szinte teljesen egészében angol. Nem, nem kell levegő után kapkodni, nem szinkronról van szó. Az összes színész a szigetország nyelvét használja, némi akcentussal ugyan, de tökéletesen. Ennek okára sajnos nem sikerült rájönnöm, de remek kontrasztot alkot mindez a fentebb már említett hagyományőrzés és modernitás viszonylatában. Ezen nyelv mindenhol az angolszász kultúra terjedését hordozza magában, melyet sokan a legfejlettebbnek tartanak, mások persze vitáznak ezzel. Mehta az egyes ember szintjéig bontja le ezt a kérdéskört, s foglal állást, mely nem igazán az, melyre számítanánk. A hagyományok 100%-os követése megbéklyózza az embert, elveszi az egyéni szabadságot, s így működésképtelenné teszi a modern társadalmat. A tradíciók más korok embereinek szükségleteit elégítették ki, ma már nem alkalmazhatóak, legalábbis nem teljes mértékben.

Fire (1996)

A másik összetevő, mely döntő jelentőségű a film élvezeti értékét tekintetbe véve, az a nagyszerű zene. Aki ismeri a Dead Can Dance-t, és Lisa Gerard-ot, az könnyedén el tudja képzelni, miről is van szó. Akár csak az alaptézis, a tradíciók és a modernitás keveredése, itt is a hagyományos indiai muzsika keveredik a modern ritmusokkal, megteremtve egy olyan extatikus hangulatot, mely a mai nyugati embert is magával ragadja. Másrészről ez a zene kiemeli a filmet az „átlagos” társadalmi témákat boncolgató, erősen nyomasztó, dokumentum-jellegű alkotások közül egy magasabb szférába.

Ez a film mindenképpen kötelező darab, az a kategória, mely egyszerre szórakoztat és elgondolkodtat. Az ember a film után órákon keresztül csak ül, s bontogatja magában az egyes rétegeket, elemezgeti az egyes jeleneteket. Én örülnék a legjobban, ha mindenki megnézné.

Hozzászólások   

#12 kisho 2007-08-11 08:05
edisonae86: Megkaptuk az írást. Csak annyiról van szó, hogy a publikálást jóvá kell hagynia egy adminnak, mielőtt kikerülne az oldalra.
#11 agentcooper 2007-08-10 22:32
Már régóta kitették a film linkjét a fórumban...

http://manu.interhost.hu/forums

De csak az láthatja a BT szekciót, aki regisztrál is... Tedd azt.
#10 Mariann Kalapis 2007-08-10 19:52
:sigh: kedves fórumozók, azért továbbra is kérek segitséget a fenti és atrilógia másik kér filmjéhez, előre is nagyon köszönöm
:zzz
#9 edisonae86 2007-08-10 00:05
Szevasztok!

Tudom hogy nem ideillik amit most mondok, de jól jönne a segítség. Az a helyzet hogy ismertetőt akartam írni, és mikor végeztem vele , kiírta hogy nincs jogom hozzá vagy vmi ilyesmi. Pedig regisztrált tag vagyok. Valaki tudna segíteni? Légyszi ne töröljétek az üzit amíg nem kapok választ, köszi.
#8 Mariann Kalapis 2007-08-08 23:05
megnéztem a fent ajánlottakat is tüzetesen,--kudarc

azért nem adnám fel, és továbbra is szeretnék ezekhez a filmekhez jutni.Próbálkoz tam a barter fórumra irni,de szintén kudarc, pedig volna mit ajánlani cserébe, csak mintha ez nem akarna nekem összejönni.Légy szi segitsetek, előre is köszönöm

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Hula Girls (2006)

Hula Girls (2006)

iMDB Japán iskolás lányok és igéző, erotikus, hawaii hastánc? Sokan nyilván most előre dőlnek a székükben, de jobb, ha gyorsan lehűtöm a kedélyeket. A Hula Girls nem valami új sexploitation film, vagy soft pornó,...

A Snake of June (Rokugatsu no hebi) (2002)

A Snake of June (Rokugatsu no hebi) (2002)

IMDbRinko Tatsumi (Asuka Kurosawa) egy telefonos lelkisegély központban dolgozik, más embereknek ad tanácsot, teszi helyre az életüket. Azonban míg másokon segít, saját magát és kiüresedett házasságát képtelen megmenteni.Egyik telefonos "páciense" (Shinya Tsukamoto) úgy dönt ráébreszti...

2046 (2004)

2046 (2004)

  Wong Kar-Wai filmje a szerelemről és kicsit többről, kicsit kevesebbről: a férfi-nő (testi) kapcsolatokról szól. A főszereplő egy férfi, akit nem érdekelnek a hosszú távú kapcsolatok: igazi nőcsábász, senki mellett nem állapodik meg, és profi...

Youth Of The Beast (1963)

Youth Of The Beast (1963)

 Seijun Suzuki filmjeiben egyszerre vannak jelen a szórakoztató, ponyvaregény hangulatú tömegfilmek, valamint a művészi nézőpontú témák, jelenetek, gondolatok, és ettől válnak olyan egyénivé és jellegzetessé. Úttörő szerepet játszott a japán (s)exploitation filmes műfaj megszületésében is...