belépés∆

City On Fire (Lung fu fong wan) (1987)

City On Fire (Lung fu fong wan) (1987)

Ko Chow (Chow Yun-Fat) a bűnözők közé beépült zsaruként dolgozik és éppen ki akar szállni az egészből, azonban a nagybátja, a nyugdíj közelében járó Lau felügyelő (Yueh Sun) még egy utolsó munkára beszéli rá, amiben is egy ékszerboltok kirablásával „foglalkozó” csoportot kellene megállítania.

Miközben a csoport bizalmába férkőzik, egyre nagyobb nyomás nehezedik rá, mert a Lau felügyelő mellé kinevezett másik rendőr, John Chen (Roy Cheung) egész csapattal vadászik rá, felelősnek tartva a vérengzésekért és nem tudván róla, hogy ő rendőr, ráadásul rémálmok gyötrik egy barátja kényszerű elárulása miatt, továbbá a magánéletét is még be kellene zsúfolnia valahogy mindezek mellé, hogy a barátnője ne hagyja el.

A film Ringo Lam …on fire „sorozatának” első darabjaként egy igen feszes tempójú, izgalmas és látványos krimi, remek színészi játékkal. Sok-sok más hongkongi zsarus akciófilmmel egyetemben ez is azt boncolgatja, hogy milyen nehéz is a beépített rendőrök élete, mennyire késhegyen táncolnak és hogyan próbálnak meg lavírozni a becsület és a bűnözők körébeni elismertség között. A film két díjat is nyert a '87-es HK movie awards-on, Chow megkapta érte a legjobb színész, Lam pedig a legjobb rendező díját. De nemcsak emiatt érdemes megnézni, sokkal inkább a mendemondák miatt, hogy az amerikai Quentin Tarantino feldolgozta/ellopta/lemásolta (a nem kívánt rész törlendő) a filmet Reservoir Dogs címmel. Mivel azt a filmet nem láttam, így nem tudom megmondani, mennyiben egyeznek, ezt majd megteszi más, viszont ezt a filmet a hongkongi filmek rajongóinak mindenképpen látnia kell.

YEZy

 

A City On Fire egy fordulatos és izgalmas hong-kongi akció-krimi Ringlo Lam rendezésében és Chow Yun-Fat főszereplésével. A történet középpontjában Ko Chow áll, a gengszterek között dolgozó beépült zsaru, akit a rendőrök is állandóan üldöznek, hiszen azt, hogy tégla, csak kevés ember tudja, valamint a gengszterek is bizalmatlanok vele szemben. Nincs hát könnyű dolga, amikor be kell férkőznie egy elszánt rablóbandába, hogy minél több információt megtudjon a következő tervezett akciójukról. Ráadásul magánélete is zűrös, a barátnője egyre csak a házasságukat sürgeti, de neki sosincs ideje rá. Ko Chow ráadásul lassan összehaverkodik a gengszterekkel, és bár lélekben zsaru marad és a törvény oldalán áll továbbra is, kezd néha a gengszter haverjai szemével látni. Mivel még a rendőrségtől sem kapja meg azt a tisztelet, ami segítene neki a munkáját végezni, így lelkileg nagy nyomás nehezedik rá, ami még Ko Chow életvidám, optimista, mosolygós jellemét is kikezdi lassanként...

Mivel Tarantino változatát, a Kutyaszorítóbant jóval előbb láttam, mint az eredetit, azaz a City On Fire-t, és mert mindkettő film nagyon tetszett, nem tudom elkerülni az összehasonlítást.
Szerintem, bár a "rokonsági kapcsolat" nem tagadható a két film között, mégis érdemes megnézni mindkettőt, mert van bennük fantázia és a Kutyaszorítóban sem csak egy sima másolat (mint ahogy ma általában a remake-ek kinéznek). Más részeken van a hangsúly, de a sztori azért nagyjából ugyanaz, és van néhány jelenet, amit Tarantino egy az egyben átvett a Ringo Lam filmből, de ez inkább egyértelmű utalás vagy tisztelgés az eredeti előtt, mintsem lopás. A City On Fire-ben sokkal kidolgozottabbak a jellemek, van szerelmi szál (ami nagyon fontos is a főszereplő karakterét illetően) és kisebb a hangsúly az (ékszerbolt)rabláson, nagyobb a beépülésen és a morális kérdéseken. A Reservoir Dogs-ban sokkal inkább csak az elrontott (bank)rablásra koncentrál, sokkal több a (durva, tarantino-s) humor és perverzió, elnagyoltabbak a karakterek is, a morális kérdés pedig nagyrészt elsikkad. Szerintem mindkettőt érdemes megnézni, mert jó filmek és a remake nem "tükörfordítás", a színészek is mindkettőben kitűnőek (Chow Yun-Fat örök kedvencem, a Kutyaszorítóban viszont - Tarantino jó szokása szerint - kifejezetten remek színészparádét vonultat fel: Tim Roth, Harvey Keitel, Michael Madsen, Chris Penn, Steve Buscemi mind zseniálisak (szerintem)).
Egyébként a City On Fire-t és más HK filmeket Tarantino elég tisztességesen reklámoz az USA-ban, szóval kezdek nem haragudni a sok mindenért, amit átemel belőlük.

És hogy egy zárszó erejéig teljességgel visszatérjek a City On Fire-höz: Ringo Lam és egyben Chow Yun-Fat általan látott eddig legjobb filmje ez, melyben tökéletes egyensúlyban áll az akció, az izgalom, a dráma (lélektani harcok) és a humor (ez utóbbira remek példa az a jelenet, ahogy Ko Chow kefélni szeretne a barátnőjével, de az épp durcás, így nem megy a dolog... ^^).

Ramiz

imdb

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Restless (2006)

The Restless (2006)

iMDB A koreaiak, úgy látszik, nem igazán tanulnak hibáikból. Miután az egyik skatulya-stílusukba, a fantasy-akcióba tartozó előző filmjeik, mint a Shadowless Sword és a Bichunmoo olyan szépen leszerepeltek, eldöntötték, hogy ők bizony azért sem szálnak le...

Ashura (Ashura-jo No Hitomi) (2005)

Ashura (Ashura-jo No Hitomi) (2005)

Rendezte: Yojiro TakitaIMDbWakuraba Izumo (Somegoro Ichikawa) a hajdani rettegett, de mára kiégett démonvadász sikeres színészként tengeti mindennapjait a démonoktól nyüzsgő Edóban. Találkozik a titokzatos Tsubakival (Rye Miyazawa), akit üldöz a démonok oldalára átállt Jaku (Atsuro...

Leaving me, loving you (Dai sing siu si) (2004)

Leaving me, loving you (Dai sing siu si) (2004)

Leaving me, loving you (Dai sing siu si) (2004)iMDBWilson Yip-nek ez a Shanghaiban forgatott filmje leginkább a külsőségeivel akar hódítani. Hogy miért is? Amint elkezdi nézni az ember, az első dolog, ami feltűnik neki, az...

Yamato (Otokotachi no Yamato) (2005)

Yamato (Otokotachi no Yamato) (2005)

Kure-ben tett látogatásom során, egészen pontosan a város 2005-ben megnyitott Yamato múzeumában fogalmazódott meg bennem, hogy ideje lenne megnézni a közelmúlt egyik legtöbbet díjazott japán filmjét, a valaha épített legnagyobb (japán) hadihajó, a címbeli Yamato...