belépés∆

The Invincible Fist (Tie shou wu qing) (1969)

The Invincible Fist

Fölöttébb jó év volt az 1968-as a Shaw Brothers stúdió számára, de az 1969-est sem érhette panasz.

 

Ekkor készült el a Have Sword, Will Travel, vagy a Return of The One-armed Swordsman, hogy a közismertebbeket említsem. A kardfilmek sorát gyarapította az alábbi történet is, melyet ki más, mint Chang Cheh rendezhetett volna.

The Invincible FistThe Invincible Fist

Félelmetes, könyörtelen rablók tartják rettegésben Tsang Chou város környékét, akik sosem hagynak életben szemtanúkat. A hatóság a közismert fejvadászt, Tieh Wu Chinget küldi a nyomukba, aki testvéreivel és embereivel benyomul a banda rejtekének számító nádassal teli körzetbe. A feladat veszélyes, a terep ismeretlen, a banda jól felkészült. Mindkét fél elszánt. A fejvadászokat hajtja a szakmai hiúság, a banditák a megszerzett zsákmányt akarják menteni. Könyörületet egyik fél sem ismer...

The Invincible FistThe Invincible Fist

Számos kardcsengéstől hangos mozi készült akkoriban a stúdió berkein belül, melyeknek legjobbjai, mint a Golden Swallow, The One-armed Swordsman vagy a The Sword of Swords már korábban kitárgyalásra kerültek az Ázsiafilm lapjain. Ez a mozi ugyan nem éri el a fentiek minőségét, de azért korántsem rosszul sikerült munka. Az eléggé közismert, hogy Chang Cheh kedvelte az italo-westerneket, különösen Sergio Leone munkáit. A The Invincible Fist elején ez világosan kivehető a beállításokban, közelképekben, a fagyos, vagy akár dermesztő hangulat megteremtésében. Nyúzott ruhájú, kimerült, dühödt fejvadászok irtják az elszánt banditákat. Csak itt éppen nem dörögnek a hatlövetű Coltok, viszont sűrűn munkálkodnak a kardok meg más, fölöttébb egzotikus és ritkán látható, titkos szerkentyűk. Hullik hát a statisztéria rendesen. Chang Cheh a szokásos pörgős indítás után kissé lassít, a nagy népirtás keretébe azért megpróbál némi történetet belevinni. Nem túl eredeti, nem túl hihető, de összességében azért elfogadhatóan felépített keretjáték áll össze. A film bevezető része kifejezetten erős, jók a karakterek, van feszültség. Chang mester remekül kombinálja a már említett westernes megoldásokat némi thriller elemekkel, épít a japán filmek nyakig érő sásban történő harcaira, mindezt pedig a hagyományos kínai kardfilmek wuxia kötéltechnikával felturbózott látványvilágával erősíti.  (Meg bőven adagolt piros festékkel, de ezt akár kár is említeni, annyira nyilvánvaló) Bizony leköti az embert, a sokadik hasonló film esetén sem unalmas. Ráadásul itt még nem a később alaposan elkoptatott helyszínek jönnek újra meg újra elő. A történet közepe kissé leül. A rendező - a szokásától eltérően - ezúttal komolyabb szerepet próbál adni egy színésznőnek, de nem túl ügyes ő a nők világában. Ráadásul ez a hangvétel megtöri az addigi baljós légkört, a lírai, majd szerelmi vonal nem túl hihető itt. Viszont meglepően szépen fényképezett rész, Chang Cheh igazán szemet gyönyörködtető képekkel áll elő. A vége persze a megszokott és elvárt(!) küzdelmes párbajba torkollik, szintén vadnyugati módra. (Tisztellek, de azért ne reméld, hogy életben hagylak.) Lo Lieh ritkán jutott ahhoz a lehetőséghez, hogy ő legyen a "jófiú" egy történetben. Nem is megy neki könnyen. Az általa játszott fejvadász bizony eléggé félelmetes alak, ahogy azt tőle megszoktuk. Érdekesebb mozzanat az itt még csak kiegészítő karaktert játszó David Chiang feltűnése a moziban, aki azért már felvillantja, miért lett belőle a későbbiekben igazi sztár. De nem ő az egyetlen ilyen színész ezen a téren, a figyelmesebb néző több, évekkel később nagyobb hírnévre szert tevő kedvencet azonosíthat a történet során.

The Invincible FistThe Invincible Fist

Igazából csak a címbe lehet belekötni, ami fölöttébb félrevezető. Itt szó nincs ugyanis kung fu moziról, öklök párbajáról, a Legyőzhetetlen Ököl tulajdonnév, viselője szigorúan csak kardot forgat. (Ez azért kerül ide, hogy a pusztakezes harcművészet rajongói ne vesztegessék fölöslegesen az idejüket.)


Összefoglalva: Stílusos, a maga műfajában erősnek, bár kiemelkedőnek nem mondható mozit fog látni, aki rászánja magát a megtekintésére. A Shaw Brothers és a kardfilmek kedvelői nyugodtan vegyék fel a megtekintendők listájára.

Főszereplők: Lo Lieh; Ku Feng; Chen Sing; David Chiang; Mien Fang

Rendezte: Chang Cheh

(1969, kb. 95 perc)

imdb

                                                                                       

Hozzászólások   

#1 Veres Norbert 2010-04-06 15:47
Egyébként van valaki itt rajtam és Oldfanon kívül aki szereti a Shaw Bros filmjeit?:)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Contract Lover (Hup yeu ching yan) (2007)

Contract Lover (Hup yeu ching yan) (2007)

Contract Lover (Hup yeu ching yan) (2007)iMDB A „hongkongi gagyi” filmek világába tett utazásunk következő állomása egy friss darab, mégpedig a Contract Lover. Ez a film igazándiból egyetlen egy dolog miatt érdekes, mégpedig amiatt, hogy...

Diva, Ah Hey! (Gwong yat cham... Tin Hau) (2003)

Diva, Ah Hey! (Gwong yat cham... Tin Hau) (2003)

iMDB Ahhoz, hogy megismerkedjünk a hongkongi „gagyi” filmek készítésének titkaival, keresve sem lehet jobb filmet találni, mint a 2003 áprilisában megjelent Twins album (Touch of Love) reklámjaként leforgatott Diva, Ah Hey!-t. Hogy mitől „gagyi” ez a...

The Sun Also Rises (Tai yang zhao chang sheng qi) (2007)

The Sun Also Rises (Tai yang zhao chang sheng qi) (2007)

Jiang Wen filmjéről nem tudtam sokat, mielőtt nekiültem. Mindössze annyit, hogy több nagynevű nemzetközi filmfesztiválon is vetítették (Velencében az Arany Oroszlán díjra is nevezték) és nem akármilyen szereplőgárda játszik benne. Talán furcsának tűnik, de miután...

A bérgyilkos (The Killer) (1989)

A bérgyilkos (The Killer) (1989)

 John Woo 1989-es legendás filmje gyönyörű tűzpárbajokkal, megkérdőjelezhető erkölcsiséggel, ami azonban szerencsére nem túlhangsúlyozott, némi szentimentalitással, ami helyenként torokszorító drámaiságot jelent, és hamleti fordulatokkal, amik mellett az erős szimbolika is a klasszikus drámák stílusjegyeire...