belépés∆

Vengeance (Fuk sau) (2009)

Vengeance

Végre megérkezett a Shinjuku Incident mellett talán leginkább várt 2009-es hongkongi alkotás, ami még májusban debütált a Cannes Filmfesztiválon, ahol Arany Pálma díjra is jelölték, azonban némi felhördülést okozott, hogy odahaza csak augusztus közepén került a mozikba. Igaz, így volt ez már a Mad Detective és a Sparrow esetében is, úgy látszik, Johnnie To kinőtte Hongkongot...
A filmmel kapcsolatos várakozások már régóta az egekbe csaptak. Hírek kaptak szárnyra, hogy To Alain Delon-t igyekezett megnyerni a főszerepre, ám a korosodó francia sármőr végül lemondta a lehetőséget, mert nem volt megelégedve a forgatókönyvvel. Mindemellett már a cím is magában foglalta, hogy ezúttal sem marad a nézőközönség látványos akciójelenetek nélkül, igaz, egyúttal azt sem lehetett kizárni, hogy nem túlságosan sok eredetiség lesz megtalálható a történetben. Delon döntése pedig csak erősítette a kételyeket.
De miről is van szó valójában? A kezdő képsorok egy család kivégzését mutatják be, majd megjelenik a feleség apja Makaón. Némi közjátékok után megbíz egy három tagú bérgyilkos csapatot, hogy segítsenek neki beteljesíteni a bosszúját. Persze ez így túl egyszerű lenne, így garantálható jópár fordulat.
Johnnie To és a Milkyway Images produkcióival kapcsolatban gyakran felmerül, hogy a stílust jóval fontosabbnak tartják és előrébb helyezik, mint a forgatókönyvet. Ezzel tulajdonképpen nincs semmi baj egész addig, amíg nem veszik túlságosan komolyan az adott sztorit. A Vengeance esetében kicsit más a helyzet, hiszen nyoma sincs semmi könnyedségnek, inkább egyfajta modern heroic bloodshed-re hajaznak az események, egy ilyen környezetben pedig már bántóak a forgatókönyv hibái, amit ezúttal nem a Milkyway Creative Team készített, hanem To régi társa, Wai Ka-Fai. Leginkább úgy lehet megfogalmazni a kritikát, hogy olyan érzése van a nézőnek, mintha az alapötletek csak 1 órás történetre lettek volna elegek, a maradék 45 percet már csak utólag, hevenyészve dobták volna össze. Az utóbbiban már túl sok az erőltetett, a klisés és a talán logikátlan jelenetsor.
A gyenge láncszem tehát mindenképpen Wai, ugyanis mindenki más elsőosztályú teljesítményt nyújt. A Delon helyett szerződtetett, a forgatás előtt To által teljesen ismeretlen Johnny Hallyday, aki mostanság sajnos nincs túl jó bőrben, ugyan annyira nem emlékezetes, viszont a három bérgyilkos, azaz Anthony Wong, Lam Ka-Tung és Lam Suet zseniális, mint mindig. Rajtuk kívül Simon Yam nagyjából ugyanazt hozza, mint az Exiled-ben, Sylvie Testud-ról csak annyi derül ki, hogy jócskán megöregedett a Tokiói tortúra óta, míg Cheung Siu-Fai, Felix Wong és Berg Ng bizonyítják, hogy megbízható másodhegedűsök. Itt érdemes még megjegyezni a helyenként már-már viccesen egyszerű dialógusokat, amik talán az elnagyolt forgatókönyv szüleményei, de fura módon hozzáadnak a hangulathoz, hiszen a szereplők egyikének sem anyanyelve az angol (többen szinkronhangot is kaptak a stáblista szerint).
Mint minden Milkyway produkcióban, úgy a Vengeance-ban is nagyon magas színvonalú az operatőri munka, gyönyörű a képi világ és elképesztő az a stílusérzék, amivel To mester rendelkezik. A western beütésű, belassított akciójelenetekkel és az Exiled-ből már ismerős, afféle paintball szerű találatokkal tarkított lövöldözések szintén nagyon látványosak, ám a jellegzetes blődségek sem maradhattak ki belőlük (a próbák során 100%-os találati pontosságú hősök a valós csatában elég sokáig 0%-osak). Mindettől függetlenül a sztori első órája gyakorlatilag tökéletes, a heroic bloodshed-ek legszebb hagyományait idézi. A stílus terén a második fele sem vall szégyent, csak Wai erőltethette volna meg magát egy kicsit.
A Vengeance tehát egy minden ízében jellegzetes, tipikus Johnnie To produkció, aminek talán legnagyobb hibája, hogy nem nyújt semmi különöset, semmi újat a korábbiakhoz képest. Abszolút profi munka, leszámítva a (máskor sem túl erős) forgatókönyvet. Bizonyára több jelölést kap majd a HKFA-n, azonban úgy érzem, megnyílt az út Ann Hui előtt, hogy idén bezsebelje a Legjobb Film kategória díját, ami tavaly (még) nem jött össze.

iMDB

Hozzászólások   

#5 edisonae86 2009-12-13 21:18
Na most néztem meg. Hát nem is tudom. Vegyes érzelmek...
Ahogy az ismertetőben is lehet olvasni, a script tényleg kimerül a végére. De végülis megmosolyogtato tt a film. :)
Tipikus Woo momentum mikor összebarátkozna k 4-en. :) A "biciklizős" jelenet nagyon tetszett. De ez a festékpatronos megoldás nem tetszett. Végig olyan érzést kelt mintha csak szimbolizálni akarná az akciót. De egy a lényeg szerintem nem lett rossz film. Kellemes szórakozást nyújt. :)
#4 YEZy 2009-12-13 09:35
Idézet - edisonae86:
Ahh, azok a régi John Woo-s pillanatok jutnak az eszembe. :D Még ma nekilátok a filmnek alig várom. Imádom a Heroic bloodshed-et, segít kiereszteni a gőzt. :D
BTW, Woo bácsi egy új mesterművel készül majd a Stranglehold filmvátozatával, ám az még odébb van.


Így van, sok helyen érezhető benne Woo hatása. Pl. amikor megtalálják a másik bérgyilkos galerit, az ottani események tulajdonképpen 100% Woo tartalmúak. :-)
#3 edisonae86 2009-12-13 02:32
Ahh, azok a régi John Woo-s pillanatok jutnak az eszembe. :D Még ma nekilátok a filmnek alig várom. Imádom a Heroic bloodshed-et, segít kiereszteni a gőzt. :D
BTW, Woo bácsi egy új mesterművel készül majd a Stranglehold filmvátozatával , ám az még odébb van.
#2 Sándor Gergő 2009-12-12 21:01
Mikor olvastam róla és videókat néztem róla, mond ez tiszta a régi időkre hasonlító akció film lesz. A napokban fogom megnézni, remélem tetszeni fog. Igaz, ilyenkor amikor az ember magasra teszi azt a bizonyos lecet, általában csalódni szokott.
#1 Fody 2009-12-12 17:25
Szó szerint egyetértek Yezy-vel. Jó, de lehetett volna jobb. A cannes-i negatív kritikák miatt féltem, de nem lóg ki a mester művei közül. Felirat készül.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Mr. Vampire Saga 4 (Jiang Shi Shu Shu) (1988)

Mr. Vampire Saga 4 (Jiang Shi Shu Shu) (1988)

Mr. Vampire Saga 4 (Jiang Shi Shu Shu) (1988)iMDBEgy lakatlan terület közepén áll egymás mellett két ház. Az egyik lakója egy taoista szerzetes, különféle fekete máglyák nagy tudora, lelkes „halottgyűjtő”, aki éjszakánként kísértetekre vadászik, valamint...

Love @ First Note (Luen oi chor gor) (2006)

Love @ First Note (Luen oi chor gor) (2006)

Love @ First Note (Luen oi chor gor) (2006)iMDBHongkongban megirigyelték a Japánban az utóbbi 1-2 évben vetített, a zenét és a fiatalok ügyes-bajos dolgait előtérbe helyező filmek sikerét (lásd Nana, Linda Linda Linda, Midnight Sun,...

Always - Sunset on Third Street (Always san-chome no yuhi) (2005)

Always - Sunset on Third Street (Always san-chome no yuhi) (2005)

   A kortárs japán filmgyártásnak a II. Világháború után kedvelt témája volt a háború utáni megváltozott élet kérdéseinek és problémáinak bemutatása. Több emlékezetes film is készült, elég, ha csak a Lady of Musashino-t említjük, amiben...

Double Suicide at Sonezaki (Sonezaki shinjuu) (1978)

Double Suicide at Sonezaki (Sonezaki shinjuu) (1978)

Ami Európában Shakespeare Rómeó és Júliája, Kínában a Butterfly Lovers, az Japánban a Sonezaki shinjuu.