belépés∆

The Bells of Death (Duo hun ling) (1968)

The Bells of Death

 

Biztos pénzügyi helyzet esetén a még oly szigorú mozi mogulok szíve is engedékenyebbekké válhat. A The One-Armed Swordsman annyi jövedelmet hozott a Shaw fivérek pénztárába, hogy néhány kísérletezőbb kedvű rendező is lehetőséghez jutott. A nemrég tárgyalt The Fastest Sword aligha lett volna leforgatható Wang Yu nagysikerű filmje nélkül. Persze, a pénzcsengést nem szerették volna nélkülözni a következő éven sem, ezért aztán a Golden Swallow, vagy a The Sword of Swords a borítékolható sikervonulat mellett szavazott. Be is vált a dolog. Mégis, némileg meglepő módon, a tipikusnak igazán nem mondható The Bells of Death lett 1968 egyik nagy kasszasikere a Shaw Brothers számára.


 Három eltévedt lovas kér és kap útbaigazítást egy fiatal favágótól. Hálatlan alakoknak bizonyulnak. A szívességet az ifjú családjának elpusztításával viszonozzák. A nekikeseredett fiatalember bosszúra szomjazva ered utánuk. Véletlenül tanúja lesz egy öreg mesteri tudásának, és szívósan követi, hogy tanulhasson tőle. Öt évvel később már kísérteties csörgő hangokkal kísérve látjuk viszont. A meggyilkolt édesanyja csuklócsörgőjét viselő harcos elszántan ered a gyilkosok nyomába…

Életkép az ivóbanEgy forró helyzet

Western, szamuráj mozi, hagyományos kínai kardfilm. Három népszerű filmes műfaj egybegyúrása vagy nagyon jól jön össze, vagy teljes kudarcba fullad a kényes egyensúly miatt. Mint az fentebb már kiderült, ezúttal jól sült el a dolog. A döntő részt azért természetesen a kínai kardfilm adja. A legjobb stíluselemeket használja a rendező, a túlzásoktól tartózkodik. Csak a wuxia misztikum, egyébként ügyesen belecsempészett jeleneteinél lépi át a hihetőség határait. De, mert rövid a kitérő, csak érdekesebbé teszi a főhős alakját, nem hiteltelenné. Viszont már az elején üdítő kivétel a Zatoichi szerű, utazóbotba rejtett egyenes kard, amit követ majd néhány, onnan sikeresen adoptált ötlet és fényképezés technika. Gondolok itt a gyertyás párbajra. A Zatoichi filmek kedvelőinek biztosan feltűnik a hasonlóság. Ha már a western műfaj fentebb felmerült, muszáj megemlíteni, hogy ezt a filmet szokták úgy emlegetni, mint egyfajta tiszteletadást Sergio Leone „Volt egyszer egy Vadnyugat” mozijának, elsősorban a bosszú téma, és szájharmonikás-csörgős főhős hasonlóságára utalva. A magam részéről ezt erőltetett párhuzamnak tartom. Először is azért, mert mindkét történet 1968-ban jött ki a piacra. Leone filmje Európában lett siker, ahonnan nem sok mozi jutott el Távol-Keletre. Belegondolva a megírás, leforgatás ott ugyan rövid határidejébe, mégsem tartom valószínűnek, hogy kivitelezhető lett volna az átalakítás. Másrészt, a történet felépítése sem erre utal. Egyedül a váratlanul kirobbanó erőszak az egyedüli eszköz, ami megfelel az italo-western szemléletének, a többi megközelítés nem. A spanyolos trombitás részek sem Morricone zenéjének drámaiságát idézik. Inkább belemagyarázás az a párhuzam, mint valóság.

A western elemek sokkal inkább az amerikai irányzatból valók. Kezdetben zenei aláfestésként tűnnek fel, majd az egyik gonosz elleni harc lesz klasszikus pisztolypárbaj jellegű, de persze maradnak a kardoknál. Szintén ide sorolható a természet erőinek megjelenítése, mint az ember létét befolyásoló tényező. Néha fenyeget, máskor a jövőbe mutat, mindez kiváló fényképezésben tálalva. Azért többnyire pozitív tényezőként bukkan fel, virágos, derűs képekben, amikor jó felé mozdulnak dolgok, ami az 1950-es évek amerikai filmjeinek szemléletét közvetíti.

El ne hibázzam!Gyanakvóan

A siker része a tömörség, és változatosság. Például a közhelyes „a mester kiképzi a tanítványt” rész sincs a filmben. „Wei testvér” az egyik percben még esengő zöldfülű, majd rögtön utána, mint félelmetes harcost látjuk viszont. Hasonlóan rövidre fogott átmenetekkel találkozunk a bosszúállás útjának bemutatásánál. Három ellenség, három harci stílus, három filmes ábrázolásban. Semmi időhúzás, szinte azonnal a lényegnél vagyunk, vagyis az akcióknál. A maga idején a történet eléggé rámenősnek számított, sőt, még most sem panaszkodhatunk rá. Férfiközpontú történet ez, ami szintén a westernre utal. Az egyetlen komolyabban vehető női szereplő bájos és naiv. Sodródik, nem formálja a férfit. Legfeljebb a csinos külseje lesz majd lassan motiváló tényező Wei Fu számára, de kizárólag a véres munka elvégzése után kaphat szerepet. (Amit mi már nem láthatunk.) Ez az a pont, ahol ez az amúgy jól felépített, hatásosan megrendezett történet nem tud többet adni. Kalandfilm, semmi több. Sem az egyén fejlődése, sem a társadalom bajai nincsenek jelen. (Már csak ezért sem mérhető össze Leone klasszikusával.) Ha ilyen téren nem is állja versenyt, más részt már igen. Yueh Feng mozijában ugyancsak fellelhető az idegborzolás ügyes alkalmazása, úgy, mint a „Volt egyszer egy Vadnyugat” történetében. A rettegő arcok, kísérteties esti fények, vér és erőszak, felerősített hangok, aminek az élén a csörgő hangja áll. Amikor minden más hang eltűnik, csak a lépések dobbannak, és a főhős mellkasán csörög az egykori csuklódísz, a moziban valóban nagyon feszültséghozó lehetett, de még TV előtt is érvényesül. Hatásos elem.

A színészi alakításokat figyelembe véve már nem ennyire kedvező a kép. A főhősök ugyan megbízhatóan teljesítenek, - a rosszak is! - ami erénye a filmnek, de komoly esélyt azért nem kapnak a színészek a képességeik megmutatására. Nincs igazán gondosan kidolgozott nagy szerep a moziban, de egy-egy hatásos karakter azért akad. (A főhős ugyan szerethető, de nálam a vámpír képű, hosszú hajú, gonosz testvér lett a nyerő.)

Megérdemelt sorsTegyük érdekesebbé!

Összefoglalva: A „The Bells of Death” rámenős kalandfilm, amely még több mint négy évtizeddel az elkészülte után sem tekinthető elavultnak. Filmes eszközei változatosak, a tempója jó iramú, a zenéje átlag fölöttinek mondható. Harci jelenetei szintén állják az idő próbáját. A Shaw Brothers stúdió legjobb filmes fogásait alkalmazza, de nem esik felesleges túlzásokba, kerüli a közhelyes megoldásokat. Máig képes lekötni a nézők figyelmét, ami az eltelt éveket figyelembe véve, egyértelműen dicséri a mozit. Bár nem szolgál magas szintű színészi alakításokkal, vagy komoly társadalmi mondanivalóval, szórakoztató történetként változatlanul megállja a helyét.

Rendezte: Yueh Feng
Főszereplők: Chang Yi, Chin Ping, Lam Kau, Ku Feng
(1968, 84 perc)

imdb

                                                                                               


Hozzászólások   

#2 Veres Norbert 2009-09-29 19:56
Ez bizony Shaw Bros a legjobb formában.Véres,hangulatos,kemény.
A legjobb jelenet egyértelműen a bambuszerdei harc.A (egyébként remek)zenéről annyit hogy nekem egyértelműen a spagettiwestern eket idézte a főcímzene,azt azért ugye ne felejtsük el hogy e film előtt már bőven készültek tésztaföldi westernek,a Volt egyszer egy vadnyugat már csak ennek a folyamatnak a kiteljesedése volt(egyébként Chang Cheh is rajongott Leone westernjeiért,é n úgy tudom).
A történet valóban nélkülözi a társadalom bajait,de engem személy szerint az amúgy is hidegen hagy,elég nekem a csontegyszerű vendetta:)
#1 Vass Zoltán 2009-09-27 20:16
Nekem az egyik kedvenc Shaw Brothers filmem az 1960-as évekből. Semmi fölösleges sallang, nincsenek túlnyújtott párbeszédek, akció van bőven. Lehet, hogy nem egy összetett film, de szerintem ezesetben így is tökéletes. Ku Feng mint mindig, most is zseniális az egyik gonosz szerepében, a film egyik legjobb jelenete a vele megvívott párharc az erdőben.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Faithful Warriors (Kunoichi 5nin shuu vs Onna Dragon Gundan) (20…

Faithful Warriors (Kunoichi 5nin shuu vs Onna Dragon Gundan)  (2005)

 Kedvenc pinku kiadónk, a Museum GP Soft úgy látszik, arra specializálta magát, hogy bármit kiad, amit csak odavisznek a magukat filmesnek gondoló emberkék. A korábbi cikkek során bemutattunk már pár remekművet a kiadványaikból, de...

Ninja, A Band of Assassins 8 - The Three Enemies (Shinsho: shinob…

Ninja, A Band of Assassins 8 - The Three Enemies (Shinsho: shinobi no mono) (1966)

 A Shinobi no Mono sorozat nagy népszerűségnek örvendett a 1960-as években, de végül csak elérkezett a befejezéséhez. A nyolcadik rész viszont egyfajta előzetese lett a sorozat első filmjeinek, ha az időrendet tekintjük. Ehhez a furcsasághoz...

Visitor Q (2001)

Visitor Q (2001)

 IMDbHát egy olyan Takashi Miike film, amiből sajnos hiányzik a rendezőre egyébként jellemző humor, irónia, amitől a már részben más filmjeiből megismert aberrációk (pl: megfeji magát a nő) gyakorlatilag öncélúvá, élettelenné és tényleg visszataszítóvá válnak....

Andrew Lau Wai-Keung

Andrew Lau Wai-Keung

Andrew Lau Wai-Keung (刘伟强)Andrew Lau 1960 április 4-én született Hongkongban. Már kora gyerekkorától kezdve rajongott a fotózásért. Érettségi után filmipari karrierjét a Shaw Brothers stúdióban kezdte cinematográfus asszisztensként. Elhivatottságának és kemény munkájának köszönhetően 1985-ben már...