belépés∆

Come Drink with Me (Da zui xia) (1966)

Come Drink with Me

 

Kétség nem férhet hozzá, a mozi egyike a wuxia műfaj iskolateremtő alkotásainak, ami még a Shaw Brothers futószalagon készülő filmgyártás előtti korszakából való. Itt látszik meg igazán, mennyit vett el a profithajszolás a minőségi filmgyártás lehetőségeiből. Az eposz hosszú évekig el volt zárva az európai és amerikai piac elől, rossz forgalmazási politika miatt. Szerencsére mostanra már hozzáférhető a felújított SB-filmek sorozatában, és úgy tűnik, a népszerűsége újra szárnyal, mint egykoron a távol-keleti piacon. Vegyük sorra, mitől más, mint az átlag wuxiák.

 

 

Először is, a készítése időpontja miatt. A wuxia filmek első nagy korszaka valamikor a 1940-es évek vége felé zárult le, majd kisebb szünet következett, bár azért a műfaj nem merült teljes feledésbe. A 60-as évek elején két nagy stúdió vetélkedett a piacért, az MP&GI és a Shaw Brothers. (Tud még ma valaki az elsőről?) Az első a műveltebb közönségrétegeknek szóló kifinomultabb munkákat részesítette előnyben, míg a Shaw fivérek a nagyobb létszámú, kevésbé iskolázott alsóbb társadalmi rétegeket vették célba, mégpedig meglehetősen agresszív üzletpolitikával. Azért a kezdet kezdetén még adtak magukra, így a rendező, King Hu, aki 1958 óta szolgálta a stúdiót, megkapta a nagy lehetőségét, és a szabadkezet a filmkészítéshez. (Ez később nem volt jellemző a SB stúdión belül.) King Hu egyesítette a klasszikus kínai művészetek tisztaságra törekvését, erkölcsi tartalomhordozást a modern idők igényeivel. Így a film nagyon gondosan felépített, változatos helyszínekkel büszkélkedhet. Persze, a SB-filmek rajongói sok ismerős tájékot látnak majd, de ennek az oka az, hogy a stúdió később aztán gátlástalanul kihasználta az egykori siker helyszíneit a később készült, de mifelénk jobban ismert filmjeiben. Ám a megjelenés évében, 1966-ban mindezek vadonatújak voltak. A rendező nagy gondot fordított a jelenetek színvilágának, kosztümözésének, bevilágításának aprólékos kidolgozására. Ugyanakkor megjelennek az új irányzat elemei is. A klasszikus felfogásban a harc légies, esztétikus, szemet gyönyörködtető, amire bőven lesz példa a filmben, elsősorban a fő karakterek összecsapásainál. De a bevezetésben és a lezárásban a statiszták bizony véres, realisztikus jelenetekben aprítják egymást, földközeli megközelítésbe hozva a veszélyt. Cheng Pei-Pei ideális alany Aranyfecske szerepére. A férfiruhás nő egyszerre rámenős, veszélyes, ám mégis vonzó. Nem csoda hát, hogy még további filmben is elővették a karakterét, ő maga pedig szupersztárrá lett általa. A zene nagy erénye a filmnek. Képre szabott, fülbemászó dallamokkal, amelyek őrzik a hagyományos kínai dallamvilágot, de a világ minden részén könnyen befogadásra találnak. Ráadásul, teljesen hitelesnek hat, hogy dalra fakadnak a szereplők, ami a forgatókönyvet dicséri. A humor beépítése szintén jól sikerült. A verbális és képi elemek vegyítése: Aranyfecske először szóban mérkőzik meg a rosszfiúkkal, majd harci felkészültségével „égeti őket” mielőtt előröppennének a kardok. Azok a kardok, amelyek jól láthatóan valódiak, nem bádogból készültek, és a hatásuk „átjön” a vászonról. Bizony a nem harcművész néző is felismeri és értékeli a színészi munka veszélyességét. Később ez a SB egyik „védjegye” lett. Végezetül meg kell említeni a színészi teljesítményeket. Nyugodtan elmondható, a kisebb szerepekben is felkészült, megbízható teljesítménnyel előrukkoló előadókkal forgattak. Külön meglepő volt számomra a későbbi nagy sztárt, Feng Chun-Chieh-t látni a háttérben. De ott van még Sammo Hung is a „szerepeltek még” kategóriában, akiről csak kevesen tudják, hogy a karrierje beindulása előtt pár évig a Shaw Brothersnél töltött pár tanuló esztendőt. Ez azért árulkodó jel a színészi felhozatalról.

 

Come Drink with MeCome Drink with Me

 

Nem ünneprontás, de egy dolgot muszáj megemlíteni, ami nem erőssége a kivitelezésnek. A két karate nagymester, akiknek az összecsapása a pár évvel későbbi filmekben már csúcspontként lesz tálalva, bizony felemásra sikerült. Az oka egyszerű: színésznek sokkal jobbak, mint harcművésznek. Sőt, észrevehetően nem azok. De ezt leszámítva a mozi egyáltalán nem kelt avíttas összbenyomást, sőt, nagyon is él. De hát egy klasszikustól ez elvárható, ugye?

 

- Oldfan -

 

Oldfan sok mindent leírt előttem, amit én is fontosnak tartottam volna megemlíteni a filmmel kapcsolatban. A Shaw Brothers egyik leghíresebb művéről van szó, amely új korszakot nyitott a kínai kardjátékfilmek műfajában. A Come Drink with Me nélkül talán még a másik hivatkozási pontnak tekintett The One-Armed Swordsman sem létezne, a mai formájában legalábbis biztosan nem. A rendezőzseni King Hu filmje még mai szemmel nézve is megállja a helyét, klasszikus státusza kétségbevonhatatlan, bár az én szememben az A Touch of Zen című eposzi hosszúságú műve az etalon.

 

Come Drink with MeCome Drink with Me

 

Én néhány érdekességgel járulnék hozzá az ismertetőhöz. Az SB-fanok körében köztudott, hogy a legendás filmstúdió atyaúristene, vagyis Run Run Shaw, aki már a 100. születésnapját is maga mögött tudhatja(!), hamisítatlan despota. A szigorúan előírt gyártási menetrend, amit minden direktor köteles volt betartani, ha jót akart magának, egyszerűen nem feküdt King Hu-nak. Az ő minden részletre kiterjedő filmkészítési stílusa, a „pepecselés”-re való hajlama éppen ezért rengeteg feszültséget okozott közte és a film producere, Sir Run Run között, aki minden áron igyekezett őt betörni a nagy gépezet fogaskerekei közé. Nem is csoda, hogy a „Király” a film elkészülte után inkább a tajvani producerek által felkínált alkotói szabadságot választotta a hosszútávra szóló rabszolgasors helyett, amelyet a Shaw szerződései kínáltak akkoriban. A Come Drink with Me tehát a konfliktusok összjátékának filmje, ahogy azt a HK-fanatikus Bey Logan olyan találóan megjegyezte egy videóban.

 

Come Drink with MeCome Drink with Me

 

King Hu állítólag maga tervezte meg a szereplők ruházatát a legapróbb részletekig, és a művészeti rendezésen túl, amiben egyébként még Li Han-hsiangot is lekörözte, az akciók megkoreografálását is magára vállalta, noha olyan szakmabeliek segítségére támaszkodhatott, mint Yuen Siu Tien, a fia, Yuen Woo-ping, vagy Han Ying Chieh (mind szerepelnek a filmben). Még arra is figyelt, hogy a részeges hőst alakító Yueh Hua kellően felszabadult állapotba kerüljön a forgatás kezdetére: Hua elmondása szerint addig nem is nagyon ért a szája alkoholhoz, amíg King Hu rá nem szoktatta az italozásra. További érdekes adalék, hogy a fáma szerint King Hu volt az első hongkongi filmes, aki storyboard-ot használt (jó rajzoló hírében állt), és angol tudása révén ismerte a nyugati filmkészítés egyéb vívmányait is. Emellett mi sem természetesebb, hogy a saját kultúrájában is jártasnak számított: a nagy gonddal megkomponált jelenetek olykor egy színházi előadás jellegét öltik (ld. a fogadóban történteket), az akrobatikus harci elemek „balettszerűsége” pedig a pekingi opera hatását mutatják. Cheng Pei-pei elmondása szerint King Hu még ehhez is újító szellemmel viszonyult, és azt kérte tőle, hogy harc közben a jazz ritmusára mozogjon, ami a sokéves táncos tapasztalat miatt nem esett túlságosan Pei-pei nehezére. A koreográfiába sok realisztikus, földközeli elem is vegyült, és az is jót tett a filmnek - ahogy azt Oldfan is nagyon helyesen kiemelte - hogy igazi kardokat, tőröket kellett a színészeknek forgatni. Bár persze nem voltak élesek, a visszaemlékezéseikben a színészek több kisebb sérülésről beszámoltak, amiket a forgatás közben szenvedtek el. Összességében elmondható, hogy King Hu filmje a korábbi kantoni wuxiákhoz képest sokkal realisztikusabb hozzáállással készült, ami megnyitotta az utat Chang Cheh vérben és verítékben fogant realizmusa előtt.

 

Come Drink with Me

 

Annyi minden elmesélni való lenne még a filmmel kapcsolatban (a klasszikusok „átka”…), hogy záros időn belül nem is érnék az ismertető végére. Az Oldfannal közös lelkes hangulatú írásunk és a filmhez készített remek magyar felirat mi másra is késztethetné a nagyérdeműt, mint a Come Drink with Me megnézésére.

 

- Yakuza -

 

IMDb

 

Új előzetes

 

A film eredeti előzetese

Hozzászólások   

#3 Yakuza 2009-08-08 06:45
Idézet - oldfan:
Nem is tudtam róla, hogy ez nálunk már megjelent pár éve "Shaolinok szövetsége" címmel.
Részlet az ajánlóból:
"Rosszfiúk egy csoportja egy tisztségviselõt túszul ejt, hogy bandavezérüket kiszabadíthassa.
A túsz kiszabadítására húga, Golden Swallow siet, aki férfinak öltözve próbál a bandába beilleszkedni. (*Vajon melyik filmben? :-) )Mint kiderül, ez nem is olyan egyszerû feladat.
A lány egy különös személyben társra talál, akivel együtt próbálják megállítani a bûnözõket."
Nem láttam a magyar kiadást, de ha olyan lett, mint az ajánlója, akkor jól elintéztek egy klasszikust.


Hát igen: az Intersonic-os dvd-k is megérnek egy misét olykor... :-x

Idézet - Kiko:
forró kis menyecske volt ő a maga korában :D


Igen, és még most is nagyon aranyos a mosolya interjúadás közben. Mindenesetre az egyik lányunokájával összehozhatna a sors, ha a nagyanyjára ütött... :lol:
#2 Kiko 2009-08-08 05:48
forró kis menyecske volt ő a maga korában :D
#1 oldfan 2009-08-05 19:46
Nem is tudtam róla, hogy ez nálunk már megjelent pár éve "Shaolinok szövetsége" címmel.
Részlet az ajánlóból:
"Rosszfiúk egy csoportja egy tisztségviselõt túszul ejt, hogy bandavezérüket kiszabadíthassa.
A túsz kiszabadítására húga, Golden Swallow siet, aki férfinak öltözve próbál a bandába beilleszkedni. (*Vajon melyik filmben? :-) )Mint kiderül, ez nem is olyan egyszerû feladat.
A lány egy különös személyben társra talál, akivel együtt próbálják megállítani a bûnözõket."
Nem láttam a magyar kiadást, de ha olyan lett, mint az ajánlója, akkor jól elintéztek egy klasszikust.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

OneChanbara, Shaolin Girl (2008)

OneChanbara, Shaolin Girl (2008)

  Szexi lányok katanával, pisztollyal, gépágyúval vagy akár puszta kézzel irtják az ellent – így lehetne röviden és frappánsan jellemezni az idei év japán filmtrendjét. Azt mondom, rövid és frappáns jellemzés, de korántsem olyan mesteri, mint...

Born to Defend (Zhong hua ying xiong) (1986)

Born to Defend (Zhong hua ying xiong) (1986)

Born to defend (Zhong hua ying xiong) (1986) iMDB 

Bullet In The Head (1990)

Bullet In The Head (1990)

John Woo filmjei közül van jó néhány remek darab, mind a pre-hollywoodi korszakából. Nagyon jellemzőek rá a végletesen ábrázolt érzelmek, a nagyon tiszta jellemek (jószívű bérgyilkos, önfeláldozó barát stb) és a pátosszal...

Heaven's Bookstore (Tengoku no honya koibi) (2004)

Heaven's Bookstore (Tengoku no honya koibi) (2004)

Heaven’s Bookstore (天国の本屋 恋火) (2004)iMDBEgy fiatal zongorista, Kenta a film elején egy koncerten meglehetősen öncélúan játszik, háttérbe szorítva a zenekart, így ennek köszönhetően a zenekar menedzsere kirúgja. Kenta abszolúte nem érti a dolgot és egy bárban...