belépés∆

The New One-Armed Swordsman (Xin du bi dao) (1971)

 

The New One-Armed Swordsman (Xin du bi dao) (1971)

 

A félkarú harcos kalandjai szép sikert hoztak Shaw Brothers stúdió számára. Nem nagy meglepetés volt hát, hogy az eredeti főhős, Jimmy Wang Yu kilépése után sem hagyták parlagon heverni a témát. Ám a folytatások mindig kockázatosak. Ennek mérséklésére legalább az eredeti rendezőt sikerült visszacsalogatni a direktori székbe. Nézzük, mire jutott Chang Cheh, a "heroic bloodshed" stílus nagymestere.

 

MagabiztosanBeindulunk

Lei Li, a kétkardos stílust már ifjú korában olyan magas szinten űzi, hogy az öregedő Lung Ti nagymester attól tart, elhomályosítja az ő hírnevét a harcművészek világában. Kihasználva az ifjonc tapasztalatlanságát, jól felépített csapdába csalja, ami Lei fél karjába kerül. A megkeseredett harcos szolgálóként keresi tovább a kenyerét, amikor egy újabb neves kardforgató kerül az útjába, akivel kalandos módon összebarátkozik. A ravasz három harcbotos Lung ismételt felbukkanása tragédiával jár. Lei Li kénytelen újra kardot fogni, mert a barátság mindennél szentebb dolog…

A címadóEgy felhőtlen pillanat

Az alapséma a fentiekben jól követhető. Harc, tapasztalatlanság, veszteség, új találkozás, nagy bosszúállás. Közismert, de nincs benne semmi rossz, működőképes, ha ügyesen variálják. Erre pedig nincs panasz. Kalandfilm szinten ügyesen megírt mozit láthatunk, amiben jók a karakterek. A túlságosan magabiztos ifjú megjárja a Poklot, megaláztatásokon át edződik meg, hogy a végére igazi harcművész legyen. David Chiang, az akkori "újhullám" karizmatikus egyénisége, ideális a szerepre. Ellenpárja, a Shaw Brothers által "örökös rosszfiú" szerepekre kárhoztatott Feng Chun-Chieh, színészileg és küzdeni tudásban is elég jó ahhoz, hogy méltó ellenfél legyen. Nekem mégis a tulajdonképpen csak a harmadik számú főszerepet kapott Ti Lung tetszett a legjobban. Talán azért, mert a gondolkodó, jót kereső, a másik tudását fenntartás nélkül tisztelő harcos alakja tényleg megnyerő. A harci jelenetei szintén a film erősségei. A kiegészítő karakterek, mint például a kovács és a lánya, a pénzleső klánfőnök és mindenre kapható bérencei,a rémüldöző kívülállók, ennek az időszaknak  tipikus alakjai. Újdonság a sorozat előző filmjeihez képest a látványosabb helyszín, (a tengerparti Tigris palota nagyon mutatós) a még nagyobb létszámú statisztéria. Az utóbbi nem mindig előny, mert ekkora tömegnél már időnként gyenge koreográfia is becsúszik, lévén, hogy nem egyenletes a kaszkadőri tudásuk. Már pedig az ilyen jellegű mozikat elsősorban a harci jelenetek adják el. Összességében kifejezetten magas a szintjük, látszik, a színészek tényleg képzettek ezen a téren. Pár zavaró hempergést, "nagyon elrepülést" a kaszkadőrök mutatnak be. Kár értük, meg fölöslegesek is.

Nem vagy ellenfél!Az utolsó tánc

Összességében elmondható, hogy a mozi a Shaw Brothers legjobb vonulatába tartozik. Nem magasröptű, de ügyes a történetvezetése, képes megmozgatni a néző érzelmeit. Látványos párharcok mellett a mindig mutatós, "egyedül a tömeg ellen"jellegű összecsapások kötik le a rajongók figyelmét. A harcok és a békésebb, jellemépítő jelenetek aránya jól eltalált, egyik sem nő a másik fejére. A wuxia stílus röpködései szintén kordában lettek tartva.  Megjegyzendő, a piros folyadékkal nem takarékoskodnak, de öncélú kegyetlenkedés nincs. A film kemény, de nem gusztustalanul durva. A színészi játék szerintem jóval a stúdió átlaga fölötti. A mozgalmas, rámenős harcművészeti stílust kedvelők nem csalódhatnak benne.

Oldfan már mindent leírt előttem, amit én is el szerettem volna mondani a filmmel kapcsolatban, ezért igyekszem rövidre fogni. Tény, hogy a Félkarú kardforgató-trilógián belül ez a film a leggyengébb, ám még így is remek wuxiát sikerült kihozni ebből a „reboot”-részből, amelyről nyugodtan kijelenthető, hogy a Shaw Brothers akkori harcművészeti kalandfilmjeinek átlaga felett teljesít. A vériszamos, hullahegyekben bővelkedő The Return of the One-Armed Swordsman után Chang Cheh egy nyugisabb folytatásfilmmel állt elő; igaz, a tempó visszafogására szükség is volt az új szereplőgárda és az új történet miatt, míg Fang Gang második kalandja esetében nem kellett sokat vesződnie a jellemépítéssel.
A főbb szerepeket tekintve a film megörökölte a Have Sword, Will Travel színészgárdáját, ami jó húzásnak bizonyult, hisz Li Ching, David Chiang, Ti Lung, valamint Ku Feng is elég nagy sztárok voltak már akkor, így a Tajvanra távozó Jimmy Wang Yu-t effektíven tudták helyettesíteni. Véleményem szerint, a Chiang-Lung páros kardvívás terén meggyőzőbben produkál, mint Wang Yu, és színészileg is túltesznek rajta, noha nekik is volt még hova fejlődniük ebben az időben. Sajnos Li Ching ebben a filmben nem harcias nőt játszik, a gyámolító szerepe jut neki, és maximálisan hozza azt: meg kell veszni érte, annyira imádnivaló. Ku Feng pedig… hát lehet róla bármi rosszat is mondani, amikor a ravasz kétszínűsködőt kell alakítania? Szakállsimogatás, majd gonosz nevetés, közben fennhéjázó mosoly egy csipetnyi lefitymáló beütéssel? Ez a fickó mesteri szinten űzi az ilyesmit, de a fizikai erőpróbákon sem szokott elvérezni. Egyszóval: nem fogjuk visszasírni az eredeti szereplőgárdát (Wang Yu, Chiao Chiao, Tien Feng), bármennyire is szeretjük őket (én nagyon).
A film végén azért előbújik Chang Cheh-ből a kisördög: bosszúállás a fogadott testvér haláláért, nem nézve, hogy a „küldetés” gyakorlatilag az öngyilkossággal egyenlő, és csak halmozni magunk mögött az emberanyagot. Úgy véresen, férfiasan, dicsőségesen: heroic bloodshed-módra!
- Yakuza -
Rendezte: Chang Cheh
Főszereplők: David Chiang; Ching Li, Feng Chun-Chieh
(1971, 102 perc)

A film új előzetese

A film eredeti előzetese

Hozzászólások   

#3 Yakuza 2009-04-28 22:59
Vonakodtam is beleírni, de úgy éreztem, mindenképp rangsorolni kell a dolgokat.
#2 oldfan 2009-04-28 21:17
Ebből is látszik, mennyire relatív az, hogy a "leggyengébb" a trilógián belül.Nekem például ez a szó eszembe sem jutott. :-)
#1 Yakuza 2009-04-28 04:09
Az ismertető frissítve lett! Oldfan leírásához hozzáadtam a magam részét, plusz 2 trélert is beszúrtam. Jó olvasást, nemsoká a Return-t is kivesézzük!

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Tai Chi 2 (Tai ji quan) (1996)

Tai Chi 2 (Tai ji quan) (1996)

  A '90-es évek első felében ismét nagy kereslet mutatkozott Hongkongban a harcművészeti filmek iránt, Yuen Woo-ping és a Yuen klán többi tagja pedig új fokozatba kapcsolt, amely olyan szórakoztató wire-fu filmeket eredményezett, mint a {ln:Once...

Confession of Murder (Naega Salinbeomida) (2012)

Confession of Murder (Naega Salinbeomida) (2012)

  Dél-Korea, - bár a filmjeik mást sugallnak - egy viszonylag biztonságos ország, ha hihetünk a bűnözési statisztikáiknak. Viszont nem lehet nem észrevenni, hogy az utóbbi évtizedekben olyan bűnelkövetési formák is megjelentek az országban, amelyek korábban...

Rampo Jigoku (Rampo Noir) (2005)

Rampo Jigoku (Rampo Noir) (2005)

   iMDB Az extrém ázsiai filmek kedvelői most igazán örülhetnek. Föld bolygónk ezen oldalán is elérhetővé vált a híres-hírhedt japán író, Edogawa Rampo műveiből készült film-körkép. Természetesen az alkotók az alkalomhoz illő szereposztással kápráztatnak el minket,...

Min-sik Choi

Min-sik Choi

    Min-sik Choi (최민식) 1962 január 22-én született, a dél-koreai Szöulban. Filmes karrierje előtt színházi előadásokkal alapozta meg hírnevét. Első filmjei az Our Twisted Hero és a Kuro Arirang. A késői 90-es években a No. 3...