belépés∆

In the Line of Duty IV (Wong ga si je ji IV: Jik gik jing yan) (1989)

In the Line of Duty IV (Wong ga si je ji IV: Jik gik jing yan) (1989)

Ez a meglehetősen kaotikus sorszámozású sorozat remek példa egyrészt arra, hogy mennyire agyatlanul adogatták ki a hongkongi filmeket VHS-en angol nyelvterületen (vagy 4-5 különböző címen is fut a film kiadástól függően), másrészt, ami sokkal fontosabb, arra, hogy milyen is volt egy igazi kommersz kungfu közönségfilm a hongkongi mozi aranykorában. Ha szétnézünk a mostani kínálatban, látható, hogy a mozinézők igényei mit sem változtak, hiszen manapság is jópár hasonló alkotás kerül a mozikba, azonban a megvalósítás terén ég és föld a különbség és valószínűleg nem én vagyok az egyetlen, aki szerint a 20 évvel ezelőtti kungfu harcok látványosabbak voltak, mint a maiak.

In the Line of Duty IV (Wong ga si je ji IV: Jik gik jing yan) (1989)

Először ejtsünk néhány szót a sorozatról, ami legalább olyan kaotikus, mint az angol kiadások címkavalkádja. Természetesen az első rész elkészültekor még senki sem számított arra, hogy a későbbiek során jópár folytatást fognak leforgatni, ám az 1985-ben mozikba került Police Assassins sikerét látva immáron sokadszorra kiderült, hogy bizony igény van a kemény női főhősök kalandjait bemutató sztorikra. Egy évvel később érkezett is a folytatás, mégpedig a Royal Warriors, de a főszereplő Michelle Yeoh-t leszámítva teljesen új stábbal és ez a tendencia a későbbiek során is megmaradt. A harmadik résztől kezdve lépett be főszereplőként a sorozatba a gyönyörű Cynthia Khan, aki azt az igencsak nehéz feladatot kapta, hogy az időközben házasságkötése miatt egy időre a filmvilágból kilépett Michelle Yeoh által hagyott jókora űrt betöltse. Ugyan sohasem lett akkora sztár, mint Yeoh és teljességgel bele is ragadt a kungfuharcos skatulyaszerepbe, de véleményem szerint mindenképpen ott a helye a műfaj nagyjai között. A sorozat egészen a hetedik részig folytatódott, olyan lélegzetelállító alcímekkel, mint a Force of the Dragon (III), a Key Witness (IV), Middle Man (V), Forbidden Arsenal (VI) és Sea Wolves (VII).

In the Line of Duty IV (Wong ga si je ji IV: Jik gik jing yan) (1989)

Aki esetleg nem látta a korábbi részeket, annak sincs oka aggodalomra, hiszen túl sok összefüggés nincs közöttük, leszámítva azt, hogy a főszereplő rendőrnő ugyanaz bennük. A negyedik rész sztorijára sem érdemes túl sok szót pazarolni, akciófilmhez méltóan kicsit naiv és bugyuta, érdekesség viszont, hogy egy bizonyos Anthony Wong ötlötte ki. Eleinte az Egyesült Államokban zajlik a történet, ahol egy kínai bevándorló balszerencséjére tanúja lesz egy gyilkosságnak és emiatt menekülnie kell, főleg azért, mert a helyszínre érkező rendőrök (akik véletlenül szintén kínaiak egyébként) őt gyanúsítják a gyilkossággal. Emberünk végül úgy határoz, hogy hazamenekül Hongkongba, ám a megpróbáltatásai ott sem érnek véget, mindenképpen tisztáznia kell a vádak alól magát.

In the Line of Duty IV (Wong ga si je ji IV: Jik gik jing yan) (1989)

A sztori tehát a szokásos, annyit azonban még érdemes megjegyezni ezzel kapcsolatban, hogy a politikai korrektség nem volt a hongkongi filmesek erőssége már ekkoriban sem. Mind a rendőrség kihallgatási módszerei (ha nem vall a vádlott, akkor szétverik), mind az amerikaiak gondolkodásmódja (aki nem tetszik nekünk, azt kinyírjuk) meglehetősen radikálisak, de pont az ilyen apróságok adják a sztori savát-borsát. Ennél azonban jóval látványosabbak a rendezőként és akciókoreográfusként is a keze nyomát a filmen hagyó Yuen Woo-Ping által levezényelt bunyók, amik legnagyobb erősségét az adja, hogy a mai akciókkal összehasonlítva jóval kevesebb bennük a vágás, tehát sokkal inkább látszik, hogy a színészek valóban összetett koreográfiákat adtak elő. Szintén elsőosztályúak a kaszkadőrmutatványok, ezekből két nagyobb jelenet van, az első amikor a főhősnő a száguldó mentőautón kerül bajba, a másik pedig Donnie Yen motoros bunyója. Aki Jackie Chan Rendőrsztori sorozatában imádta a hasonló jeleneteket, annak ezeket sem szabad kihagynia.

In the Line of Duty IV (Wong ga si je ji IV: Jik gik jing yan) (1989)

Még mielőtt azonban az derülne ki, hogy csak szuperlatívuszokban írok a filmről, le kell szögezni, hogy ez korántsincs így. A kissé talán túlságosan egyszerű sztoriról már volt szó (hozzá kell tenni, hogy így is teljesen korrekt a történet), mindenképpen meg kell jegyezni viszont a korabeli HK filmek egyik rákfenéjét, az átszinkronizálást. Régi ismerőseink, mint Donnie Yen és Michael Wong ezúttal ki tudja, kinek a hangján kommunikálnak egymással, ami felettébb zavaró (és Wong átszinkronizálva egy szót sem mond angolul!). Kevéssé zavaró, de megjegyzésre érdemes még az, hogy a film humora meglepően középszerű, nyoma sincs a jellegzetes hongkongi harsányságnak. Mindössze néhány apróbb helyzetkomikum oldja a történet feszültségét, de a néző nem is igazán ezeken somolyog, hanem azon, ahogy a férfi rendőrök próbálják mindig kímélni a kemény kalandoktól Yeung felügyelőnőt, aki aztán magasról tesz ezekre az intelmekre.

In the Line of Duty IV (Wong ga si je ji IV: Jik gik jing yan) (1989)

Ezzel elérkeztünk a színészekhez, akik között jópár ma is aktív nevet megtalálhatunk. Sajnos a szépséges, a forgatás idején alig több, mint 20 éves Cynthia Khan már réges régen visszavonult, pedig - a kungfu amazonok többségével ellentétben - az akciójeleneteken kívül színészként is megállta a helyét. Az egyszerűség kedvéért a filmben is a saját nevét viselő Donnie Yen és Michael Wong sem rossz, főleg a fiatal, erőtől és energiától duzzadó Donnie emlékezetes a bunyók során, míg az amerikai származású Wong színészként elfogadhatóan hozza a gonoszt, a bunyókból meg pont annyit bízott rá a jószemű Yuen mester, amennyire még ő is képes volt. A bajbakerült kínai bevándorló megformálását Yuen pedig nemes egyszerűséggel saját testvérére, Yuen Yat-Chor-ra bízta, az apróbb mellékszerepekben pedig olyan érdekes emberek tűnnek fel, mint a stáblistán olvasható információk szerint amerikai karatebajnok Farlie Ruth Kordica (aki valószínűleg a második Cynthia Rothrock szeretett volna lenni, de csak ez az egy szerep jött neki össze), továbbá Donnie Yen barátai, az egykori tengerészgyalogos Michael Woods és a bostoni Chinese Wushu Research Institute egykori hallgatója, John Salvitti.

In the Line of Duty IV (Wong ga si je ji IV: Jik gik jing yan) (1989)

Röviden és tömören összefoglalva ez a remekül összerakott kommersz kungfufilm kötelező darab mindazoknak, akik rajonganak a műfajért. Ugyan 1-2 összetevője miatt nem ér fel a mindmáig alapműnek tekinthető Rendőrsztorihoz, tökéletesen megfelel a korabeli trendeknek és elsősorban a látványos akciókoreográfiának és kaszkadőrmutatványoknak köszönhetően mai szemmel nézve sem veszített semmit a lendületéből. Yuen Woo-Ping már akkor is rutinos rókának számított, aki nagyon jól tudta, hogy mit szeretne látni a hongkongi néző a vásznon, nagy kár, hogy már több mint 10 éve abbahagyta a rendezést.

iMDB


Trailer

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Confession of Pain (Seung Sing) (2006)

Confession of Pain (Seung Sing) (2006)

Confession of Pain (Seung Sing) (2006)iMDBA történet két főszereplője két rendőr, Hei és Bong. A történet legelején Bong-ot egy nagy családi tragédia éri, aminek hatására az addig absztinens nyomozó alkoholistává válik, valamint kilép a rendőrségtől...

...ing (2003)

...ing (2003)

 iMDB   Ez egy „szokásos” klisékből összeállított koreai romantikus film, remekül kivitelezve. A történet annyi, hogy egy születési rendellenességgel (deformálódott bal kézzel) rendelkező és mellékesen halálos beteg lányt (A Tale of Two Sistersből ismert Su-jeong Lim...

The Delightful Forest (Kuai huo lin) (1972)

The Delightful Forest (Kuai huo lin) (1972)

A 14. században született „Vízparti történet” egyike a kínai irodalom alapregényeinek és egyben a filmes társadalom kimeríthetetlen kincsesbányája. Még Chang Cheh sem állhatta meg, hogy ne merítsen belőle, pedig ő igazán nem szenvedhette, ha megadott...

Umizaru 2 - Limit of Love (2006)

Umizaru 2 - Limit of Love (2006)

  iMDB   Úgy tűnik, manapság minden süllyed a japán mozikban. Míg az idei nyár két nagy durranása közül az egyikben egész Japán, addig az Umizaru 2-ben csak egy luxus komphajó pusztulását követhetjük figyelemmel. Ahogy a hajó...