belépés∆

Mad Detective (Sun taam) (2007)

Mad Detective (Sun taam) (2007)

Nagy várakozás előzte meg napjaink talán legstílusosabb hongkongi filmrendezőjének, Johnnie To-nak legújabb és természetesen ezúttal is „zsarus” témájú filmjének bemutatását, több okból is. Egyrészt azért, mert To hosszú évek után újra együtt dolgozott korábban szinte állandó társával, Wai Ka-Fai-jal, akivel legutóbb a szintén természetfeletti elemeket is felvonultató Running on Karma-t készítették el közösen. Szintén sokat vártak a filmrajongók és a kritikusok Lau Ching-Wan szerepeltetéséről is, érdekes módon ő is egy „természetfeletti” To filmben játszott utoljára, mégpedig a My Left Eye Sees Ghosts-ban. Tovább fokozta a várakozásokat az is, hogy a film néhány jelenet miatt megkapta a híres-hírhedt category III besorolást is.

Mad Detective (Sun taam) (2007)Mad Detective (Sun taam) (2007)

Mint annyi más To film is, a Mad Detective is egy egyszerű alapötletre épül. A kiinduló pont ezúttal egy mindenki által őrültnek tartott egykori nyomozó, Inspector Bun, aki annak idején rendőrként mindenféle extrém dolgot próbált ki a nyomozások során (és ezzel rengeteg ügyet megoldva vált legendává), de végül „nyugdíjazták”, mert állítása szerint látta mások belső személyiségét és ezzel (is) mindenkinek az idegeire ment. Évekkel később a fiatal nyomozó, Ho Bun segítségét kéri, hogy az ő módszereinek használatával derítsenek feli egy bűnténysorozatot, amit egy eltűnt rendőr fegyverével követtek el. Az „őrült” nyomozó persze hatalmas lelkesedéssel lát munkához, Ho pedig igyekszik követni, illetve kitalálni, hogy mi is járhat a fejében.

Mad Detective (Sun taam) (2007)Mad Detective (Sun taam) (2007)

Akárcsak To többi filmjében, úgy a Mad Detective-ben is elsőrangú a kinematográfusi munka, ami sokat hozzáad egyrészt a thrilleres hangulathoz, másrészt ahhoz, hogy a néző egyrészt azt (is) lássa, amit Bun, illetve ahhoz, hogy ezzel aztán jól össze is zavarja a nézőt, aki ugyanúgy próbálja összerakni azt, hogy mi is történik valójában, mint a fiatal nyomozó. Természetesen nem maradhattak ki a jellegzetes To húzások sem, így a nagyon-nagyon stílusos lövöldözős jelenetek (amiknek kivitelezése egyébként hasonlít az Exiled --ben látottakra), az itt-ott elsütögetett apró poénok (szerencsére azért a rendező nem szándékozott vígjátékot gyártani az ötletből, hiszen olcsó poén lett volna egy őrült emberen poénkodni) és az a törekvés, hogy a fontosabb karakterek jelleméből minél többet megmutasson.

Mad Detective (Sun taam) (2007)Mad Detective (Sun taam) (2007)

Szokás szerint ez utóbbi a film legerősebb eleme. Az a mód, ahogyan To ábrázolja azt, ahogyan Bun látja az adott embert és azt, ahogyan az valóban kinéz, tökéletes arra, ami a rendező szándéka volt, azaz egyszerre értesse meg a nézővel az őrült nyomozót, illetve zavarja is össze ugyanazzal a lendülettel. Ez főleg akkor nagyon látványos, amikor az adott embernek több(!!!) személyisége is van (ez egyébként az egész sztori egyik fő kulcspontja) és ezek a személyiségek még ráadásul egymással is „harcban” állnak. Egyszerűen zseniális megoldásokkal operál ilyenkor.

Mad Detective (Sun taam) (2007)Mad Detective (Sun taam) (2007)

Persze a sztoriba biztosan bele lehet kötni, de To filmjeitől nem is azt várja el a (rendező munkásságát ismerő) néző, hogy tökéletes logikával illeszkedjenek egymásba az egyes jelenetek. Ennek a filmnek pedig még tulajdonképpen jót is tesznek az esetleges logikátlanságok (bár a magam részéről ezeket nem szoktam észrevenni), hiszen eleve az a cél, hogy a nézőt kicsit összezavarják. Nem kell persze megijedni, mint írtam fentebb is, a sztori és az alapötlet nagyon is egyszerű, csak egy kicsit meg van bolondítva.

Mad Detective (Sun taam) (2007)Mad Detective (Sun taam) (2007)

A karakterek ábrázolása mellett a film másik erőssége a színészi játék, ami To filmjeitől már megszokottan nagyszerű. Ebben persze elsősorban Lau Ching-Wan jeleskedik, akit nem véletlenül tartanak Hongkong egyik legjobb színészének. Tökéletesen alakítja az elborult elméjű nyomozót, átélhetően szemlélteti, hogy milyen kibírhatatlan alak is lehet valójában és annak ellenére, hogy több fontos karakter is van a filmben, tulajdonképpen ő egyszemélyben viszi a hátán az egészet. To filmjeinek állandó mellékszereplői mellett (Kelly Lin, Lam Suet, Lam Ka Tung, Cheung Siu-Fai, stb.) egy kvázi cameo szerep erejéig megjelenik a 70-es 80-as évek egyik nagy sztárja, Eddy Ko is, míg To egyik jellegzetessége, azaz, hogy egy fontos szerepre egy aránylag ismeretlen fiatal színészt szerződtet, ezúttal Andy On-nak nyújtott lehetőséget, hogy megmutassa, mire képes a fiatal nyomozó szerepében. Nekem elég haloványnak tűnt, de ez így is volt jó, hiszen egyértelműen az volt a szerepe, hogy „alá játszon” Lau Ching-Wan-nak.

Mad Detective (Sun taam) (2007)Mad Detective (Sun taam) (2007)

Összességében To új filmje nem nyújt csalódást azoknak, akik ismerik már a munkásságát. Ugyan néhány apróbb elem már ismerős lehet a korábbi To filmekből és a szupernaturális részt nem számítva ez is „csak” egy újabb zsarus sztori, de mindez mit sem számít, a film ugyanis jó. Véleményem szerint nem akkora durranás, mint mondjuk a Running out of Time, vagy a The Mission volt annakidején, de mindenképpen 2007 egyik legjobb hongkongi filmje, ezt tanúsítja az is, hogy a 2008-as HKFA-n jelölték a legjobb film kategóriában.


 
imdb  

Hozzászólások   

#7 Guest 2008-03-05 13:24
A sztori, a rendezés kifogástalan, a főszereplő (Lau Ching Wan) játéka külön kiemelendő, amitől azonban nekem egy tökéletes filmmé tette a Mad Detective-t, az a művészi, végtelenül esztétikus giccs, ami csak a Hong Kongiaknak megy ilyen profin. (Különösképp a több személyiség megjelenésére és az utolsó, csúcsponti jelenetre gondolok).
#6 Guest 2008-02-13 23:59
az alapvetés nagyon nagy ötlet. ahogy aztán kibontakozik a sok szereplő, a többfajta nézőpont, annak a megoldása mesteri - több síkon játszódik és To úgy lépked át egyikből a másikba, mintha az semmiség lenne. szerintem pont ez téveszt meg, egyszerűnek tűnik, de egyáltalán nem az...
#5 Guest 2008-02-13 09:17
Én nem írtam sehol, hogy mestermű lenne, csak azt, hogy egy jó film. :-) Ahogy To szinte minden filmjének, úgy ennek sem a sztori az erőssége, hanem sok minden más, így az tudja igazán értékelni, aki ismeri és szereti a rendező filmjeit.
#4 fea 2008-02-13 09:05
Idézet:
Na, akkor most eléggé felejthető vagy mestermű? :-? Mert egyszerre nem lehetséges. Ha már az építő kritikánál tartunk...
:-)
Mesterműnek nem nevezném, de Lau Ching-Wan miatt mindenképp érdemes megnézni. Véleményem szerint nélküle nem sokat érne az egész, mondjuk én elfogult vagyok vele szemben.
#3 Guest 2008-02-13 08:42
Na, akkor most eléggé felejthető vagy mestermű? :-? Mert egyszerre nem lehetséges. Ha már az építő kritikánál tartunk...
:-)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Szigorúan piszkos ügyek II (Infernal Affairs II) (2003)

Szigorúan piszkos ügyek II (Infernal Affairs II) (2003)

Az első rész hatalmas sikere után várható volt, hogy lesz valamiféle folytatás. Mivel onnan folytatni, ahol az első rész abbamaradt, nem volt érdemes, így egy úgynevezett „prequelt” készítettek, ami igyekszik igen részletesen bemutatni a Yan...

The Bounty Hunter (Shokin Kasegi)

The Bounty Hunter (Shokin Kasegi)

  Főszereplő: Wakayama Tomisaburo Rendezte: Ozawa Sigehiro Wakayama több filmben is eljátszotta Shikoro Ichibet fejvadászt, aki csak a sógunnak köteles engedelmeskedni. A legismertebb ezek közül a "KILLER'S MISSION" című film. Ezt követte a LONE WOLF AND CUB sorozat...

Sugar & Spice (Sugar & Spice: Fuumi zekka) (2006)

Sugar & Spice (Sugar & Spice: Fuumi zekka) (2006)

Sugar & Spice (シュガー&スパイス 風味絶佳) (2006)iMDBA film egy 17 éves diák, Yamashita Shiro találkozását mutatja be a Szerelemmel. Shiro a gimnázium elvégzése után nem akar egyetemre menni, hanem inkább egy benzinkútnál kezd dolgozni, aminek a szülei...

Kaji Meiko

Kaji Meiko

Kaji Meiko (梶芽衣子)Kaji Meiko 1947. március 24-én született Tokyo Chiyoda városrészében, születésekor az Ota Masako nevet kapta. Karrierje előtti életéről nem sokat tudni, annyi azonban biztos, hogy miután leszerződött a Nikkatsu filmstúdióhoz, 1967-ben szerepelt először...