belépés∆

The Enchanting Shadow (Qiannü youhun) (1960)

 ANOTHER SHAW PRODUCTION

 

The Enchanting Shadow (Qiannü youhun) (1960)
 

A The Enchanting Shadow a 16-17. században élt kínai írónak, Pu Songlingnek az egyik kísértethistóriáját veszi alapul, ugyanazt a történetet, amely a méltán híres Chinese Ghost Story történéseinek gerincét is adta. Ennek az 1960-ban készült őskövületnek a rendezője az a Li Han-hsiang volt, aki abban az időben a Shaw Brothers kritikailag is legelismertebb rendezőjének számított, ezzel a filmmel pedig első Arany Pálma jelölését könyvelhette el a Cannes-i Filmfesztiválon (ezt még két másik követte a rákövetkező évek során). A horrorfilm műfaja akkoriban nem számított „bejáratottnak” a Shaw berkein belül, ez a tapasztalatlanság bizony nyomot is hagyott ezen legelső próbálkozásukon, amely ennek ellenére még mai szemmel is élvezhető, bár tisztában vagyok vele, hogy a legtöbben a - szinte - nyúlfarknyi játékidő ellenére is halálra unnák magukat rajta.

 

The Enchanting Shadow (Qiannü youhun) (1960)

 

A sztori a Ming-dinasztia utolsó éveiben játszódik: a végnapjait élő uralkodóház a hódító mandzsuk igája alatt nyög, és bár az ellenség létszámban elmarad a honvédő Ming csapatokétól, a kínaik közti széthúzás miatt egyre reménytelenebb a helyzet. Ennek ellenére a főhős, Ning (Zhao Lei), aki becsületes és erényes írástudóként keresi kenyerét, bizakodó a jövőt illetően. A film elején megtudjuk, hogy Ning betegeskedő édesanyjához tart, útközben pedig egy pusztulófélben lévő templomban húzza meg magát, melyet a helyiek kísértetjárta helynek tartanak, és nagy ívben el is kerülnek. Itt összebarátkozik egy remeteként élő kardforgatóval, Yanggal (Yang Chi-ching), aki már kevésbé derülátó az ország jövőjével kapcsolatban. Ning egyik éjszaka összetalálkozik egy gyönyörű lánnyal (Betty Loh Ti), akiről kiderül, hogy szellem, és akit nagyanyja arra kényszerít, hogy a templomban megszálló férfiakat elcsábítsa, ami után a vérszopó szellemnagyi kiszívja az áldozatokból a talpukon (!) keresztül az éltető nedűt. Ning úgy mentheti ki a szellemlányt a gonosz rokon karmaiból, ha a lány csontjait elviszi szülőfalujába, ahol újjászülethet. Persze ehhez az akcióhoz a nagyanyónak is lesz egy-két szava… 

 

The Enchanting Shadow (Qiannü youhun) (1960)


A Chinese Ghost Story-val ellentétben, ebben a filmben a szerelmi szál lassú kifejtésére helyezték a hangsúlyt; a melodráma „karjai” nem engedik a filmet valami keményebb horrorosabb, netán akciódúsabb irányba elkalandozni. Egy csipetnyi harcművészetet azért itt is láthatunk, de ezek teljesen az utolsó percekre korlátozódnak. A horror elemek brutalitás terén természetesen nem vehetik fel a versenyt a ’87-es filmmel, az ijesztgetések is mára már megkopottnak tűnnek (ha nem egyenesen viccesnek), mégis a természetfölötti érzékeltetése sikerül a filmnek a díszletek, a megvilágítás és a baljós zenei aláfestés révén; kellemesen borzongató atmoszférát kölcsönözve a képeknek. (Ne feledjük, 1960-at írtak akkor, és ez mai „feltuningolt” igényeink bizonyos visszafogását követeli meg a nézőtől.)

 

The Enchanting Shadow (Qiannü youhun) (1960)


A díszletek terén viszont már ekkor is remekelt a hongkongi stúdió, a korabeli nemzetközi kritika pedig elismeréssel fogadta Li Han-hsiang letűnt korokban játszódó drámáinak vizuális értékeit, erről a már említett Cannes-i jelölés is tanúskodik. A főszereplők alakítása teljesen rendben van, szépen mutatnak együtt, nekem mégis legjobban az öreg kardforgatót alakító Yang Chi-ching játéka tetszett, aki mint Hosszúkezű Ördög lehet ismerős a The One-Armed Swordsman-ből (meg még vagy másfélszáz Shaw-filmből).

 

The Enchanting Shadow (Qiannü youhun) (1960)


A történet nagy vonalakban, mint az összefoglalóból kiderülhetett, szinte teljesen azonos a Chinese Ghost Story sztorijával, mégis két, egymástól nagyon is eltérő filmmel állunk szemben. Míg az utóbbi a wuxiák szerelmeseinek okozhat kellemes perceket, addig a The Enchanting Shadow lassúbb irama miatt a kosztümös melodrámákért rajongók szívét ejtheti rabul. Bár én magamat az első táborba sorolom, a film elnyerte a tetszésem, így bátran ajánlom mindenkinek, mivel éltes kora ellenére, ha a „teste” nem is teljesen, de a „lelke” nagyon is a helyén van.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Drive (2002)

Drive (2002)

Abszurdba hajló történet Sabu zseniális rendezésében egy mániákusan precíz, lelkileg instabil és a sok stressz miatt migrénes üzletemberről (a tipikus öltönyös-nyakkendős "ordinary salayman", mint a Tetsuoban - szeretik ezt a főszereplőt a japánok), akit...

A Time to Love (Qing ren jie) (2005)

A Time to Love (Qing ren jie) (2005)

A Time to Love (Qing ren jie) (2005)iMDBWilliam Shakespeare művei számtalanszor megihlették már a filmvilágban dolgozókat is. Nem voltak kivételek ezalól az ázsiai filmesek sem, hiszen az angol drámaíró művei időtlenek, örökéletű kérdéseket feszegetnek és...

Az íj - The Bow (Hwal) (2005)

Az íj - The Bow (Hwal) (2005)

Magányos halászhajó ringatózik a tengeren, messze mindentől. Egy fiatal lány (Han Yeo-reum) és egy öregember (Seong-hwang Jeon) élnek rajta. Az öreg kiskorában vette magához a lányt, akit feleségül akar venni, amint az betölti tizenhetedik életévét....

Running Out of Time (Am zin) (1999)

Running Out of Time (Am zin) (1999)

 Vérbeli Johnnie To film, sőt, talán egy kicsit több is annál. A történet nem túl merész, ám a színészi játék és a megvalósítás kárpótol ezért.A cselekmény tipikusan két férfi párharcáról szól, természetesen az egyik...