belépés∆

The Longest Summer (1998)

The Longest Summer (1998)

Fruit Chan (Made in Hong Kong, Public Toilet, Dumplings) e filmje egy azok közül, melyek mementót állítottak Hongkong Kínához való visszacsatolására. Nem volt egyedül e törekvésével, számos más, hasonló témájú munka is született, de ennyire jól eltalált kevés.

Hongkong visszacsatolása az anyaföldhöz nem csak rendszerváltást jelentett. Míg itt nálunk, a keleti blokkban a szocializmusból váltottunk a demokráciába, addig ott a kapitalizmusból a kommunizmusba. Bármennyire is próbálta elrejteni azt a kínai rezsim, bizony az átmenet komoly változásokat idézett elő a társadalomban. A The Longest Summer e változások bemutatására, érzékeltetésére helyezi a hangsúlyt, de ami szép, hogy egyáltalán nem hatásvadász módon, az ember arcába dörgölve, hogy milyen rossz is volt nekik akkor, és hogy igenis, mindenki nagyon rokonszenvezzen velük, vagy sajnálja meg őket. Nem. Egy nagyon jól összerakott, fordulatos és érdekes filmet adott az embereknek, mely több, nagyon jól kidolgozott történeti szálon fut, s melyek közül egészen a film végéig nem derül ki, melyik a domináns. Hát lássuk ezeket a szálakat.

The Longest Summer (1998)The Longest Summer (1998)

A főszereplő egy fiatal, harmincas éveinek elején járó katona, Ga Yin, aki a Hongkongban állomásozó Brit tengerészetnél szolgált, amit nem sokkal a visszacsatolás előtt feloszlattak. Mind ő, mind pedig három barátja a munkanélküliség elől próbál menekülni, de legfeljebb szórólapokat osztogathatnak, ezért kiötlenek egy bankrablást. Képbe kerül még Ga Yin öccse is, egy rebellis fiatal, aki a helyi triádfőnöknél dolgozik. Mellettük még fontos szerep jut a főnök lányának is.

The Longest Summer (1998)The Longest Summer (1998)

Mint írtam, több szálon fut a cselekmény. Végig kérdéses, hogy vajon a két testvér viszonyára, a volt katonatársak kapcsolatára és a bankrablásra, vagy Ga Yin és a triád főnök lánya közötti viszonyra helyezi majd Fruit Chan a hangsúlyt. Az egész film információval túltelített, nincsenek üresjáratok, így szerintem a szálak egyenként kiadnának egy-egy külön filmet.

The Longest Summer (1998)The Longest Summer (1998)

Az egész történet mögé a hangulati hátteret tehát a Hongkong visszacsatolása adja. Mint az emberi élet szakaszai közötti átmenet, ez is hasonlóan bizonytalan korszak. Valahogy az emberek elvesztik gyökereiket, az addig megtanult morált, de még az újat sem gyakorolhatják, hisz nem ismerik. Egy teljesen talajt-vesztett világot mutat be nekünk a rendező, nagyon érzékletesen. Nincsenek szabályok, a fiatalok törnek-zúznak és egymást ölik, a szülők az alvilágba küldik gyermekeiket dolgozni. Mindenki csak vár. Vár, hogy végre valami biztosat tudjon maga körül. Nagyon ördögi érzés, és hihetetlenül jól megfogva az emberek életén keresztül. Gyakran hangzik fel a film alatt egy szaxofon duett, mely síró hangjával nagyon jól aláfesti e képet.

The Longest Summer (1998)The Longest Summer (1998)

Nagyon sokrétű film, nagyon emberi érzésekkel, de emellett szinte teljes hitelességgel, dokumentarista jelleggel szól a hongkongi történelem e fontos napjáról. Fruit Chan hatalmasat alkotott ezzel a filmmel és egyértelműen élre tört kedvenc rendezőim listáján.

Hozzászólások   

#1 Guest 2006-07-16 17:54
Hmm, nagyon ízletesnek tűnik...

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Hellcats aka I Like It Hot (Ddeu-geo-woon Geot-i Jongh-a) (2007)

Hellcats aka I Like It Hot (Ddeu-geo-woon Geot-i Jongh-a) (2007)

  A romantikus drámák, illetve vígjátékok jó ideje hozzátartoznak az ázsiai kommersz filmgyártáshoz. Nincs ez másként Koreában sem, sőt, talán ezen ország termeli a legtöbb alkotást ebben a műfajban. A probléma csak az, hogy gyakran nem...

Peony Pavilion (Youyuan jingmeng) (2001)

Peony Pavilion (Youyuan jingmeng) (2001)

Peony Pavilion (Youyuan jingmeng) (2001)iMDBA Peony Pavilion a kínai Kun opera talán legismertebb darabja, amit egy, a Ming dinasztia korában élt szerző, bizonyos Tang Xianzu írt meg és talán úgy aposztrofálható, mint a szerelem szimbóluma....

Yokai Daisenso (Big Monster War) (1968)

Yokai Daisenso (Big Monster War) (1968)

Bájosan debil, horror-ízű fantasztikus történet egy babilóniai vámpír-démonról, aki, miután felébresztették a kincsvadászok, valamilyen ismeretlen okból kifolyólag éppen Japánban, egy vidéki házban szeretné felütni a tanyáját. A japán szörny-szellemeknek azonban lesz ehhez még egy-két...

S.P.L. (Sha Po Lang) (2005)

S.P.L. (Sha Po Lang) (2005)

Ez egy hangulatát tekintve érdekes HK akciófilm. Néha felhagynak a könnyedre vett stílussal és afféle „noir” stílusban készítenek filmet, amiben aztán hullanak a „hősök” rendesen.