belépés∆

Running Out of Time 2 (Am zin 2) (2001)


Running Out of Time 2 (Am zin 2) (2001)

iMDB

Mint már annyi másik filmjéből is kiderült, Johnnie To a lehetőségekhez képest mindig is igyekezett az újabbkeletű filmjeiben a karaktereket a középpontba helyezni, sokszor még a történet rovására is. 2001-ben érkezett el az az idő, amikor kipróbálta, milyen is az, hogy ha magával a sztorival szinte egyáltalán nem foglalkozik és kedve szerinti „lehetetlen” helyzetekbe „dobálja” bele a hőseit. Ennek a törekvésnek lett a végeredménye a Running out of Time 2, ami a nagyszerűen sikerült első résznek nem a folytatása, hanem inkább a paródiája, igaz, To nemcsak azt a filmet, hanem a krimi műfaj egészét igyekezett görbe tükör segítségével bemutatni.

Running Out of Time 2 (Am zin 2) (2001)

A sztorival tehát nem foglalkoztak sokat, egyszerűen csak fogták az első rész forgatókönyvét és a kiinduló helyzetet szinte egy az egyben kimásolták belőle. Azaz Ho nyomozó ezúttal is egy zseniális gengszterrel vív macska-egér játékot. Ettől többet nem is érdemes a sztorira vesztegetni, egyrészt azért, mert ez zajlik a film elejétől a végéig (1-2 apróbb mellékszál azért színesíti persze a dolgot), másrészt, mert a film szempontjából a történet huszadrangú fontossággal bír.
Ami ehelyett a középpontban van, az természetesen a két főszereplő és az ő furcsa kapcsolatuk bemutatása, illetőleg To és kis csapatának jellegzetes humora, amivel szinte minden jelenetben kikacsintgat a nézőre olyasmi szándékkal, hogy „látod, a többi filmben mindezt komolyan veszed”. Az egyes jelenetek végét mindig előre sejti (majd ahogy halad előre a sztori, már tudja) a néző, így az ezen való agyalás helyett rengeteg ideje van a sajátos humorral előadott ötletparádén szórakozni, már persze, ha érti a film készítőinek szándékát.

Running Out of Time 2 (Am zin 2) (2001)

A hatalmas váltságdíjat követelő műkincstolvajt olyan extrémen zseniálisnak és varázslatosnak mutatják be az első pillanattól kezdve, hogy azt egyszerűen nem lehet komolyan venni (elegáns öltözet, luxusautók és a különleges madara mind-mind tudatosan ezt szolgálja). Arról, hogy valójában ki is ő és miért teszi azt, amit tesz, nem tudunk meg semmit sem, mindössze annyit, hogy tesztelni akarja Ho nyomozó képességeit és nagyon élvezi a rendőrrel való játékot.

Running Out of Time 2 (Am zin 2) (2001)

Igen, a játékot, mert végig éreztetik a nézővel, hogy mindez csak játék. Játék, egyrészt a két főszereplő között, másrészt a krimik jellegzetes kliséivel, amikből természetesen gúnyt űz a rendező, méghozzá igencsak ötletesen. Csak a példa kedvéért, vajon mennyi krimiben volt látható már korábban, hogy a rendőrökkel szórakozó bűnöző különféle rejtvényeket ad fel a nyomozóknak? Számtalanszor láthattunk ilyet. De hogy az legyen a rejtvény megfejtése, mint ebben a filmben (és ahogy erre rájönnek), az finoman szólva is mosolyt fakasztó (pedig „véresen” komolyan van előadva), a rendező pedig ezúttal is a nézőre kacsint, hogy ugye-ugye, máskor ezen izgulsz... Ugyanez a szándék a rendőrség épületén belül lezajló meseszerű rablással kapcsolatban is, de természetesen az összes többi jelenetet meg lehetne említeni a hatalmas erőkkel zajló madárleséstől kezdve az üldözés közbeni ebédelésig (mert hát egy igazán gáláns bűnöző erre is gondol), vagy a nyomozó és a nagyvállalat igazgatónője között fűződő „románcig”, nem is beszélve a film végi „utolsó összecsapásról”, ami végképp paródiája az összes hasonló kriminek.

Running Out of Time 2 (Am zin 2) (2001)

További erőssége a filmnek, hogy ezt a rengeteg marhaságot úgy mutatják be, hogy a felületes néző bedőlhet a „komolyságnak”, hiszen semmi nyoma a kommersz vígjátékokra jellemző vicces beszólásoknak, illetőleg a szándékoltan debil helyzeteknek. Az egyes helyzetek kiindulópontja ugyanis annak, aki nem érti To szándékát, halálosan komolynak is tűnhet (hatalmas robbanások a rendőrség épületében, a madár üldözése a kocsival, stb.), ám kivétel nélkül vagy óriási túlzásokba, vagy egyszerűen csak hülyeségekbe torkollik. Aki pedig úgy ül neki a filmnek, hogy valami olyasmire számít, mint az első rész, az aztán nem tud kapcsolni és mélységesen negatív véleménye lesz az egészről.

Running Out of Time 2 (Am zin 2) (2001)

A színészi játék a két főszereplő esetében lenyűgöző. Lau Ching-Wan úgy hozza az első részből már megismert figurát, hogy azáltal válik önmaga paródiájává, hogy ugyanolyan komolyan áll hozzá a feladathoz, mint az eredeti filmben, egyúttal átjön az a szándék is, hogy a figura élvezi ezt a játékot és valóban túl akar járni a mágikus bűnöző eszén. A tolvajt Ekin Cheng alakítja, őt rengeteg kritika érte a szerep miatt, elsősorban olyanoktól, akik a filmet az első rész „folytatásaként” nézték. Természetesen nem éri el az általa alakított karakter azt a komolyságot, amit Andy Lau adott az első rész bűnözőjének, ám ezúttal nem is ez volt a cél. Ekin így nyugodtan hozhatta azt, amit popsztárként amúgy is nagyon tud, azaz a már-már földöntúlian menő figurát. A legjobb jelenetei azok, amikben Lam Suet-et (aki szokás szerint nagy arc és mint minden To filmben, ezúttal is a szánnivaló idióta) igyekszik „lebeszélni” a szerencsejátékról, de a nyomozóval előadott biciklis üldözés sem akármilyen. A mellékszereplők közül a Ho segédjeként ügyködő Shiu Hung Hui (nem először és nem is utoljára) a bohóc szerepét kapta, ahogy a lovehkfilm kritikájában olvasható, az első részhez képest „lobotómiai” beavatkozáson eshetett át, mintha nem is az akkori önmaga lenne. Tény és való, hogy ő Hongkong legidétlenebb karakterszínésze, ezt ezúttal is bizonyítja. A vállalat igazgatónőjét a tajvani Kelly Lin alakította, ő sem a színészi képességei miatt került a filmbe, néhol igencsak irritáló, bár az „eye candy” szerepnek tökéletesen megfelel. Azt viszont nem sikerült megfejteni, hogy vajon miért beszél (a vállalat többi vezetőjével együtt) angolul. Ez talán a film legnagyobb hibája, nyugodtan felvehették volna az ő jeleneteit is kantoniul, a történet szempontjából ugyanis semmi jelentősége a dolognak.

Running Out of Time 2 (Am zin 2) (2001)

Néhány szót a film technikai kidolgozása is megérdemel. Az operatőri és a kinematográfiai munka, akárcsak To többi újkeletű filmje esetében, ezúttal is nagyszerű. Érdekes a számítógépes trükkök használata is, amit elsősorban a madár szerepe miatt vetettek be. Ugyan minden pillanatban érezhető, hogy mikor látjuk a madarat és mikor a grafikát, azonban a hangulaton ez nem ront semmit és egész tisztességesen sikerült az effektek kidolgozása. A háttérzenék esetében nem szórakoztak sokat, az első részben is hallható melódia itt is gyakran, talán kicsit túlzottan is sűrűn hangzik fel.

Running Out of Time 2 (Am zin 2) (2001)

Talán a fentiekben leírtakból kiolvasható, hogy én nagyon szeretem ezt a filmet, mert talán az összes Johnnie To film közül ebben látszik leginkább, hogy mi is érdekli a filmezésben a rendezőt, illetőleg kellőképpen előtérbe van tolva a rá jellemző, hongkongi filmektől szokatlanul ötletes humor. Azonban tisztában vagyok vele, hogy a megítélése finoman szólva is felemás és mint film, nem érhet az első rész és úgy általában To filmjeinek nyomába. Ha azonban a néző ráérez arra, hogy valójában mit is akart a rendező ezzel az egésszel, akkor mindenképpen egy szórakoztató másfél órára számíthat.

Hozzászólások   

#1 Ramiz 2007-11-08 13:25
Sean Laut bírtam a Too Many Ways...-ben, egyszerre volt vicces és komoly.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Karen Mok Man-Wai

Karen Mok Man-Wai

Karen Mok Man-Wai (莫文蔚)Karen Mok 1970. június 2-án született Hongkongban. Eredeti neve Karen Joy Morris, ebből is látszik, hogy nem teljesen kínai származású, felmenői között anyai ágon perzsa, apai ágon német és walesi ősökkel is...

Imprint (T. Miike)

Imprint (T. Miike)

    Japán horror, 2006. Rendezte Miike Takashi. 63 perc. A Showtime által megrendelt Masters of Horror sorozat 13., be nem mutatott darabja. A sorozat, mint címe is mutatja, a horror nagymestereinek munkáit gyűjti össze, köztünk olyanokkal,...

The Masked Prosecutor (Ye cha) (1999)

The Masked Prosecutor (Ye cha) (1999)

The Masked Prosecutor (Ye cha) (1999)iMDBHerman Yau az évek során Hongkong egyik kultikus rendezőjévé nőtte ki magát, elsősorban az extrém témákat és történeteket bemutató category III filmjeinek köszönhetően. Azonban az eddigi több, mint 40 filmjének...

Dangerous Games (2008)

Dangerous Games (2008)

Mint minden évben, a meglehetősen hosszas kínai újévi össznépi fieszta során a mozikat is elárasztják a direkt erre az alkalomra leforgatott, könnyed szórakozást nyújtó, ám pillanatok alatt felejthető vígjátékok. Idén érdekes módon a műfaj nagy...