belépés∆

Needing You (Goo laam gwa lui) (2000)

Needing You (Goo laam gwa lui) (2000)

Needing You (Goo laam gwa lui) (2000)

iMDB

Johnnie To többször is azt nyilatkozta, hogy az „újkeletű” romantikusabb hangulatú filmjeit elsősorban azért forgatta, hogy ezek bevételeiből szerezzen pénzt az elsőszámú specialitásának számító triádos/rendőrös filmekhez. Ez persze nem jelenti azt, hogy ezek a filmjei rosszak lennének, sőt! Véleményem szerint To törekvése arra, hogy igazi, emlékezetes, szerethető karaktereket mutasson be a nézőnek, a triádos eposzok mellett pont ebben a műfajban valósítható meg leginkább.

Needing You (Goo laam gwa lui) (2000)

To és szinte elválaszthatatlan rendezőtársa, Wai Ka-Fai nem bízott semmit a véletlenre. Cindy Tang történetéből Wai és Yau Nai-Hoi írt forgatókönyvet, ami gyakorlatilag a legtipikusabb és „legelcsépeltebb” alapszituációból indul ki. Bizonyára mindenki kitalálja egy pillanat alatt, hogy mi is ez. Kell hozzá a két főhős, akik látszólag teljesen különböző figurák és ahogy azt kell, eleinte utálják is egymást rendesen, ráadásul mindkettejüknek van valakije. Aztán ahogy az lenni szokott, szép lassan egymásra találnak. Bizonyára még senki sem látott ilyet, de még csak hasonlót sem...

Needing You (Goo laam gwa lui) (2000)

Eredetiség tehát a történet terén nincs, azonban To látványosan törekedett is minderre, hiszen így a sztori helyett (ami mindenkinek a könyökén jön ki) sokkal inkább törekedhetett az árnyalt, ám kisarkított karakterek ábrázolására. A humor mellett ez a legfontosabb eleme a filmnek, ami miatt feltétlenül megtekintésre érdemes. A női főszereplő egy szétszórt, éppen a vége felé tartó kapcsolata miatt ráadásul eléggé letargikus figura, míg a férfi természetesen egy igazi nőfaló, aki ráadásul még a lány főnöke is. Látszólagos különbözőségük ellenére persze valójában mindketten hasonló figurák, még a lelki bajaik palástolására használt tevékenységük is ugyanaz.

Needing You (Goo laam gwa lui) (2000)

A nagyszerűen eltalált karaktereknek köszönhetően rengeteg szituációs poén adja magát (az egyik legjobb, amikor a klasszikus Cyrano de Bergerac-hoz hasonlóan próbál Andy Lau segíteni, hogyan bánjon Sammi a barátjával), de ezek mellett is remek vígjátéki elemeket zsúfoltak bele a történetbe. Ezek közül a legfontosabb a munkahelyi pletykák „működésének” bemutatása, amihez segítségül vették a munkahelyi szellőzőrendszert is, továbbá az is nagyon érzékletes, ahogyan a főnök sziszifuszi harcot folytat a pletykálkodás visszaszorítására. Szintén a könnyed hangulatot szolgálják a többször „újrajátszott” poénok és szituációk is, amik önmagukban valójában nem olyan viccesek, de amikor rövid időn belül az ember már negyedszerre-ötödszörre látja, rájőve a rendező szándékaira értékeli őket (lásd a tárgyaláson az igazgató kórosan visszatérő szavajárását). A hongkongi filmekre jellemző utalgatások sem maradtak ki, ezúttal Andy Lau egyik korai filmjére, az A Moment of Romance motoros jeleneteire történik utalás. Az egészre a koronát pedig a meseszerű részek teszik fel, egyrészt a szerencse amulettel való szórakozás, másrészt Lau Ching Wan cameoszerepe motorosként (az az életfilozófia nem semmi!). Érdemes egy mondat erejéig a film zenéjére is kitérni, ami a betétdalokon kívül a The Mission zenéjéhez hasonlóan egy állandó, vidám dallamra épül, ami sokat hozzáad a film hangulatához.

Needing You (Goo laam gwa lui) (2000)

A főszereplő párost azt hiszem, sem bemutatni, sem véleményezni nem szükséges, hiszen mind Sammi Cheng, mind Andy Lau neve garancia arra, hogy a színészi játék tökéletesen megfelelő ehhez a stílushoz. Ezúttal is mindketten a legjobb formájukat hozzák, Sammi pedig a film zenéjének elkészítésében is részt vett, ha jól emlékszem, két dala is hallható a filmben. Rajtuk kívül még olyan ismert színészek láthatóak kisebb-nagyobb szerepekben, mint Shiu Hung Hui (az igazgató), Lam Suet (Andy Lau konkurenciája), vagy éppen Raymond Wong (a fiatal milliomos).

Needing You (Goo laam gwa lui) (2000)

A Needing You tehát véleményem szerint To legjobb romantikus vígjátéka, a maga műfajában legalább olyan igényes alkotás, mint a The Mission, vagy az Election. Abban is hasonlít az előbb említett filmekhez, hogy a történet több helyen is kicsit elnagyolt, de aki ismeri To munkásságát, az már nem fog ezeken fennakadni. Aki nem viszolyog a műfajtól, az mindenképpen jól fog rajta szórakozni, ráadásul ez is egy olyan film, ami szerintem remek belépőt nyújthat ismerősök számára az ázsiai filmek világába.

Hozzászólások   

#1 katka50 2012-01-09 06:29
Most került a kezembe, jó film, bár Andy Lau későbbi filmjei - a könnyedebbek is- szerintem 'jobban fekszenek' az egyéniségéhez.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Magic Hour (Za majikku Awa) (2008)

The Magic Hour (Za majikku Awa) (2008)

2006 egyik kellemes színfoltja volt a  The Uchoten Hotel, aminek stábja egy a 30-as évek klasszikus, színpadias vígjátékaira emlékeztető darabot hozott össze. Ez persze nem volt véletlen, hiszen a forgatókönyvíróként sem akármilyen pályát befutott {ln:Mitani...

Musashi (TV sorozat) (2003)

Musashi (TV sorozat) (2003)

  Mijamoto Musashi. Van-e, aki nem hallott róla? Még az amúgy a szamurájos mozikért nem rajongók előtt sem ismeretlen a neve. Hisz egyszerre megtestesítője a legyőzhetetlen szamuráj harcosnak, az önképzéssel előre haladó embernek, a függetlenségét anyagi...

The Underdog Knight (Ying han) (2008)

The Underdog Knight (Ying han) (2008)

Ahogy számítani lehetett, a korábban élesen elkülönülő kínai és hongkongi filmipar szépen olvad egybe. A folyamat egyre gyorsabban zajlik, idén már nagyon látványos volt, hiszen nagyítóval kell keresgélni a színtiszta hongkongi produkciókat. Az összefonódásnak nem...

Forest of Death (Sum yuen) (2007)

Forest of Death (Sum yuen) (2007)

Forest of Death (Sum yuen) (2007)iMDBA rettenetesen rosszul sikerült The Haunted School-lal kapcsolatban merült fel bennem, hogy ezeket a kommersz, a horror és a misztikum határán ingadozó filmeket Hongkongban meg kellene hagyni a Pang testvéreknek,...