belépés∆

Mr. Vampire (Geung si sin sang) (1985)

Mr. Vampire (Geung si sin sang) (1985)

Mr. Vampire (Geung si sin sang) (1985)

iMDB

Ricky Lau filmrendező neve valószínűleg még a legelvakultabb ázsiafilm fanatikusoknak sem mond sokat. Ez persze nem meglepő, hiszen nevéhez többségében középszerű vígjátékok (Where’s Officer Tuba) és átlagos akciófilmek (Now You See Me, Now You Don’t, Super Car Criminals) fűződnek. Egyik rendezésével azonban mégis méltán került be a hongkongi film nagyjai közé, ugyanis az 1985-ben leforgatott és hatalmas sikert aratott Mr. Vampire mindamellett, hogy új mércét állított fel a horror-vígjátékok terén, valódi stílusteremtő alkotásként is felfogható.

Mr. Vampire (Geung si sin sang) (1985)

De mitől is ennyire különleges ez a film, aminek sikerén felbuzdulva jópár folytatás és „másolat” is készült? Elsősorban a kínai vámpírok ábrázolása miatt, amik jócskán elütnek az európai és amerikai filmekben látható, véleményem szerint kicsit unalmas lényektől. A filmből (és a folytatásokból) sok mindent megtudhat a néző a kínai mitológiából és hiedelmekből, arról a hitvallásból, hogy mi lesz a halottakkal és azon (ál)tudományokról, amikkel a különféle stádiumba került halott testeket „kezelik” a „hozzáértők”. Persze senki se gondoljon semmiféle túlzottan komoly dologra, ugyanis a vámpírokhoz kapcsolódó horrorisztikus részeket tökéletes arányban vegyítették az akcióvígjátékokból elmaradhatatlan látványos kungfu jelenetekkel és a jellegzetes, általában a képtelen szituációkból fakadó poénokkal.

Mr. Vampire (Geung si sin sang) (1985)

A történet egy jóslat miatt történő újratemetéssel kezdődik, azonban a temetést vezénylő taoista pap úgy tapasztalja, hogy a holttesttel valami nincs rendjén (elvégre 20 év alatt nem „romlott” az „állaga” semmit sem). Két tökkelütött tanítványával együtt elviszi a rezidenciájára, ahol, ahogy az már lenni szokott, a holttest „életre kel”, majd a tevékenységének köszönhetően egy újabb vámpírral gyarapodik a létszám. A helyzetet bonyolítja egy romantikus lelkületű kísértet, aki az egyik tanítványra vadászik és természetesen a másik tanítvánnyal is több baljós eset történik. Így aztán az Egy szemöldökű papnak, azaz a taoista szerzetesnek több nagy horderejű problémát is meg kell oldania egyszerre.

Mr. Vampire (Geung si sin sang) (1985)

Mint írtam fentebb, a film legnagyobb erénye, hogy az „összetevőket” tökéletes arányban vegyíti. A Chinese Ghost Storynál lényegesen jobban kidolgozott „horror” jelenetek adják a feszültséget (persze senki se számítson vérfagyasztóan félelmetes látványra), a pergő tempójú történetbe sok kungfujelenetet is belezsúfoltak és a humor is jópofa (kedvenc jelenetem az, amikor a két tanítvány vuduzza a meghódítani kívánt lány harmadik hódolóját, de ezen kívül is rengeteg jó ötletet valósítottak meg). Nagyon jól sikerült az „életre kelt” holttestek többféle változatának bemutatása, valamint a velük kapcsolatos bánásmód (szutrák, különféle festékek, mágikus kötelek, miegymás) ábrázolása is.

Mr. Vampire (Geung si sin sang) (1985)

A színészek közül elsősorban Lam Ching-Ying-et érdemes megemlíteni, akinek ez a film egyszerre volt áldás és pokol is, ugyanis a vámpírvadász taoista pap megformálása tette szupersztárrá, de egyben be is skatulyázódott ebbe a karakterbe és igazán a későbbiekben sem tudott más szerepekben sikert aratni. A vámpír szerepében Wah Yuen gyakorlatilag felismerhetetlen, míg a negyedik rész egyik rivális papja, Ma Wu ebben a filmben is sajnos csak epizódszerepet kapott (ő a rizsárus). Eddig azt hittem, hogy egy kísértet sohasem lehet igézőbb a filmvásznon, mint Joey Wong a Chinese Ghost Story-ban, de ebben a hitemben igencsak megingatott Pauline Wong a meglepően sok emberi tulajdonsággal felruházott Jade szerepében.

Mr. Vampire (Geung si sin sang) (1985)

Zárszóként még annyit, hogy a filmet 12 kategóriában jelölték díjra az aktuális HKFA-n és ugyan mindössze egyet kapott meg közülük (a legjobb filmzene kategóriában), de a jelölések mennyisége is mutatja, hogy nem akármilyen horderejű filmnek számított a maga korában. Én a magam részéről csak ajánlani tudom mindenkinek, aki szereti a hongkongi filmeket, rendkívül szórakoztató, nagyszerűen kivitelezett alkotás.

Hozzászólások   

#1 Z 2009-05-07 01:18
Régen nevettem már ilyen jókat Ázsiai filmen mint ezen, igazi könnyed szórakozás, mindenkinek csak ajánlani tudom.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Underworld Beauty (Ankokugai no bijo) (1958)

Underworld Beauty (Ankokugai no bijo) (1958)

Underworld Beauty (暗黒街の美女) (1958)iMDBHárom évvel ezelőtt két yakuza elrabolt 3 gyémántot, azonban a tervükbe némi hiba csúszott. A gyémántokat ugyan sikerült megszerezni és elrejteni, de egyikük elvesztette az egyik lábát, a másikat pedig három évre...

Zatoichi - Darkness Is His Ally (1989)

Zatoichi - Darkness Is His Ally (1989)

    IMDb  Főszereplők: Katsu Shintaro; Ken Ogata; Kanako Higuchi Rendezte: Katsu Shintaro (1989, 110 perc) 1974-ben készült a Zatoichi sorozat 25. része, a ritkán látható Zatoichi's Conspiracy. Ezután 15 év szünet következett. 1989-ben Katsu ismét leporolta a témát, nem csekély...

The Bride with White Hair (Baak faat moh lui chuen) (1993)

The Bride with White Hair (Baak faat moh lui chuen) (1993)

The Bride with White Hair (Baak faat moh lui chuen) (1993)iMDBArra a kérdésre, hogy vajon melyik volt Brigitte Lin legemlékezetesebb filmszerepe hosszas és sikeres pályafutása során, a legtöbb ázsiafilm rajongó valószínűleg Asia the Invincible karaktere...

Mizoguchi Kenji (1898-1956) - 1. rész

Mizoguchi Kenji (1898-1956) - 1. rész

 Mizoguchi Kenji a ’20-as években kezdte a szakmát, abban a korban, mikor a japán filmgyártás még csak kialakulóban volt. Ennek a késésnek az oka a japán művészetben ekkor még rendkívül kiemelt helyet elfoglaló kabuki, és...