A Mob Story (2007)
Herman Yau, a hongkongi mozi egyik veteránja már eddig is igen termékeny rendező hírében állott, de az utóbbi években még jobban rákapcsolt. A három film/éves átlag természetesen magában hordozza mind a sok rossz, de a nagy számok törvénye szerint egy-két jó film ígéretét is. A 2006-os, némileg középszerű On the Edge után Yau ismét a gengszterek világa felé fordult, ám ezúttal nem rendőr, hanem rosszfiú került a középpontba, és szerencsére a beépített ügynök klisét is hanyagolta...
...viszont kapunk helyette egyéb, szintén elég népszerű témákat. A főszereplő ezúttal egy orgyilkos, amolyan tipikus magányos farkas, család és barátok nélkül. Hidegvérrel, kellő profizmussal hajtja megbízatásait, melyek kizárólag a gettó világának egy-egy jeles képviselőjére vonatkoznak, így a fél alvilág őt üldözi. Ez az "idilli" állapot csak rosszabbra fordul, mikor egyik munkája alkalmával esélye nyílik rá, hogy gyerekkora óta dédelgetett bosszúját valóra váltsa, eltéve láb alól egy igazi nagykutyát, a gettó urát, nevelőapjának gyilkosát. Az eset után kénytelen Taiwanra menekülni, ahol találkozik egy régi barátjával, s a szerelem is megkörnyékezi, így egész addigi élete a feje tetejére áll.
A cím tehát őszinte. Nem kapunk mást, mint egy egyszerű gengsztertörténetet, a már ismert ízekkel, aromákkal. Az egyetlen meglepetés talán a főszerepet alakító Julian Cheung, akit a poprajongók még régről ismerhetnek, bár Chilian néven, s egy kicsit más oldalról. Barátunk ugyanis majd tíz éve hódítja meg a tinédzserek tömegeinek szívét Taiwanon szerelmes, s némileg csöpögős nótáival. Bérgyilkosként való szerepeltetése Yau részéről egy kicsit olyan, mint mikor John Travolta gengszterként tért vissza a filmvászonra Tarantino kultfilmjében, a Ponyvaregényben.
Itt azonban ki is fújt minden meglepő és eredeti ötlet, az egész film a már jól bevált szabványok alkalmazásával építi fel történetét. A főszereplőt mintha kőből faragták volna, mindig hidegvérrel dönt, s csak a szerelem az, amivel nem tud mit kezdeni. Természetesen fizimiskájáról sem a ballonkabát, sem a rendőr-napszemüveg, sem a borosta, sem pedig a szájából hanyagul lógó cigaretta nem hiányozhat.
Szerelme mi más lenne, mint egy prostituált, aki annak ellenére, hogy naponta fél tucat ügyféllel elmegy, még mindig végtelenül vonzó, s képes vágyat érezni egy férfi iránt. Kettejük kapcsolatában kéne a nézőnek felfedezni a film mélységét, mely elméletileg túlmutatna a szokásos gengeszter-flickek stiláris elemein, de sajnos ez már rég nem újdonság, vagy nem ártott volna akkor egy tényleg mély kapcsolatot bemutatni, nem csak ilyen jelzés értékkel feldobni a vászonra. Emellett találunk még a filmben egyéb, érzelmileg megrázónak szánt jelenetet, s néhány klasszikus, látványos, durrogtatós hongkongi akciót, de ennyi.
Az A Mob Story semmivel nem jobb, mint az On the Edge és sehol nincs Yau nagy klasszikusához, az Untold Story hoz képest. Ennek ellenére nézhető, átélhető és szórakoztató mozi, csak túl sokat ne várjon tőle az ember. A hírek szerint egyébként Yau valójában következő filmjére, a Gong Tau-ra koncentrál, ezek csak amolyan fizetéskiegészítő munkák voltak számára.