belépés∆

Isabella (2006)


 
 
Shing egy harmincas évei közepén járó rendőr, éli a nőtlen férfiak aranyéletét, egy napon azonban hirtelen megjelenik az életében egy 16 éves lány, Yan, aki azt állítja, hogy a lánya. Shing eleinte nem igazán hisz neki, le akarja rázni, de ahogy egyre több időt töltenek el együtt, az érzései kezdenek megváltozni, ráadásul addigi élete is kénytelen-kelletlen megváltozik, tekintve, hogy a lány beköltözik hozzá. Közben a lakóhelyük, Makaó szigete a többszáz éves portugál uralom végéhez közeledik, hiszen 1999-et írunk, amikor is Makaó visszakerült kínai fennhatóság alá. Az átadás előtt pedig nagyszabású nyomozás zajlik a rendőrség kötelékein belül, sok egykori és jelenlegi rendőr kerül letartóztatásra különféle ügyek miatt és sajnos Shing is érintett az ügyben.

Isabella (2006)

A filmet nagy sikerrel vetítették a 2006-os Berlini Filmfesztiválon, ahol a legjobb filmzene díját el is nyerte, a fiatal rendezőt, Ho-Cheung Pang-et (nem összetévesztendő a Pang testvérekkel!) pedig jelölték a legjobb rendező díjra. Ezek alapján sokat lehet várni a filmtől, azonban nem biztos, hogy érdemes. A zene valóban hangulatos, sok tekintetben hozzáad mind a film hangulatához, mind a szereplők érzéseinek megismeréséhez, viszont mindenképpen megjegyzésre érdemes, hogy nagyon hasonlít Wong Kar-Wai filmzenéihez, itt is kicsit latinos, kicsit karibias zenét hallgathat a néző. Pang ötödik rendezésében (eddig olyan filmek fűződnek a nevéhez, mint a You shoot I shoot, a Men suddenly in black, a Beyond our Ken és az A.V.) a rendezési módszerek tekintetében is kicsit emlékeztet Wong Kar-Wai munkáira. Előszeretettel használja ő is a hangulatot fokozó elemeket, mutatván a főszereplőket, azonban nem halljuk őket, csak a zenét, valamint a lassan folyó párbeszédeket, amikből szép lassan derül ki a néző számára a múlt. Persze bevet egy két trükköt is, hogy megvezesse a nézőt (közvetlenül a film elején, amikor még Shing nem sejti, hogy a lány az ő lánya és fel akarja szedni, valamint a film vége felé is van egy ilyen trükk, hogy most akkor a lány tényleg az ő lánya-e, avagy sem), a cím is megtévesztő lehet, hiszen egyrészt nem sok köze van magához a filmhez (Yan kutyájának a neve, “akit” alig lehet látni), másrészt a női főszerepet alakító Isabella Leong-ra utalhat, ám. Ami talán az egész film legerősebb része, hogy a rendező nagyszerű operatőri megoldásokat alkalmaz. Egyrészt megmutatja a nézőnek az Átadás előtt álló Makaó hangulatát, képeit, másrészt a párbeszédek során is érdekes kameraszögeket, valamint fényhatásokat alkalmaz, sokszor szinte csak a félhomályt lehet látni.

Isabella (2006)

Sajnos a történet vezetése meglehetősen lassú, kicsit a japán drámákra emlékeztet, a mondanivaló mélysége azonban elmarad azoktól. Megismerhetjük a magára maradt, keserű élettapasztalatokkal rendelkező lányt, az eddigi gondtalan életét feladni kényszerülő rendőrt, valamint azt, ahogy megpróbálkoznak egymásra találni. Ennek az egymásra találásnak a bemutatása nem is sikerült rosszul, de nincs is meg benne az a “máglya”, ami egy ilyen filmhez szükséges. Ez talán leginkább annak köszönhető, hogy a rendőrt alakító Chapman To játéka kicsit sematikus, megkockáztatható, hogy nem eléggé tehetséges a szerephez. Vígjátékokba, vagy gengsztert játszani elég jó, egy drámai film főszerepéhez azonban kevés a tehetsége. A Yan-t alakító Isabella Leong jobban alakítja a szerepet, de helyenként nekem kicsit harsánynak tűnt az ő játéka is. Ettől függetlenül több elismerésben is részesült, egyrészt megnyerte a Golden Bauhinia Awards Év felfedezettje díját a szerepért, másrészt az idei HKFA-n ő is jelölve lett a Legjobb Színésznő kategória díjára Yan megformálásáért. Véleményem szerint azonban egyáltalán nem ők a legjobbak a sztoriban, hanem Anthony Wong Chau-Sang, aki Shing korrupt főnökét alakítja. A figura olyan, mint egykoron Járai őrmester a Kisvárosban, folyton valami hamburgert eszik és fennhangon szidja a portugálokat, hogy milyen megbízhatatlanok, akárcsak a portugál kaját, hogy ehetetlen. Kár, hogy alig pár percet szerepel, az ő figurájára (és borítékolható drámájára) koncentráló film véleményem szerint százszor izgalmasabb lett volna, mint ez.

Isabella (2006)

Összességében tehát ez egy igazi hangulatfilm, ha a nézőnek sikerül ráhangolódnia, akkor jó szórakozást fog nyújtani, viszont amennyiben nem (mint ahogy nekem sem igazán sikerült), akkor egy kicsit unalmas lesz. Leginkább a Makaót, mint várost bemutató képekért érdemes megnézni, meg azért, hogy a női főszereplő, Isabella Leong tényleg egy eflre emlékeztet-e, mint ahogy sokan állítják róla.

Hozzászólások   

#4 arnold 2007-06-04 02:05
a zsaru karaktere tényleg sematikus, de szerintem ez nem Chapman To hibája. ez egy ilyen szerep... ebből szerintem más sem hozott volna ki sokkal többet. fasza film egyébként... 8)
#3 Guest 2007-05-27 11:23
Tegnap néztem meg. Szerintem egész jó, csak annyi volt vele a bajom, ami mostanában minden filmmel, amit láttam. Kicsit túl hosszú. :P
#2 YEZy 2007-04-11 19:31
Mondasz valamit, mindjárt kijavítom. :-) Mentségemre szóljon, mindig kevertem a két nyelvet. :zzz
#1 asiafan 2007-04-11 11:37
Nemtom, melyik Wkw zenére hajaz, amiket én láttam eddig, semmi mediterrán nem voltak, ez pedig azért "spanyolos", mivel egy (ex)portugál gyarmaton játszódik.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Nang Nak (1999)

Nang Nak (1999)

  A nagyvilágban az a hírük a thai moziknak, hogy ha küzdősportosak, akkor vadul ütős- vágós- rúgósak, ha történelmiek, akkor véres kardozósak, horrorként szellemlányosak. Ha az utóbbi a téma, akkor jó kis hentelés következik, egy jó...

The Mysterians (Chikyuu boeigun) (1957)

The Mysterians (Chikyuu boeigun) (1957)

The Mysterians (地球防衛軍) (1957)iMDBEgy kis falutól nem messze a fesztivál idején hatalmas tűz üt ki és az éppen ott levő egyik fiatal tudós ufójelenséget is észlel. Nem sokkal ezután furcsa földrengés tör ki a környéken,...

The Coffin (2008)

The Coffin (2008)

Nem lévén a horrorfilmek rajongója, ezt a művet is lazán kihagytam volna a Thaiföldön futószalagon készülő ijesztgetős csodákhoz hasonlóan, ám végül mégiscsak rászántam magam, mert kíváncsi voltam, mit alakít Karen Mok egy ilyen szerepben. A...

The Silver Season (Giniro no season) (2008)

The Silver Season (Giniro no season) (2008)

Egyszerre örömteli és sajnálatos, hogy a japán filmipar egyre több bevételt és egyre drágább filmeket produkál. A látvány és a kivitelezés terén (ami korábban is magas színvonalú volt egyébként) egyértelműen látszik az elsősorban technikai fejlődés,...