belépés∆

After this our exile (Fu zi) (2006)

After this our exile (父子) (2006)

After this our exile (Fu zi) (2006)

iMDB

A hongkongi filmekkel kapcsolatban sokan szokták azt (az egyébként talán jogos) kritikát megfogalmazni, hogy a legtöbbjük igazi közönségfilm, szórakoztató, könnyed és ezek miatt súlytalan és felejthető alkotás. Ezért is örültem annak, hogy ezt a filmet, ami egy hongkongi filmtől meglepően mély tartalmú darab, jelölték az idei HKFA legjobb filmje díjára.
A történet főszereplője egy kábé 10 éves kisfiú, aki egyik reggel azt veszi észre, hogy a mama le akar lépni otthonról. Suli helyett elrohan a papához, hogy elújságolja, mi történt és ezzel kezdetét veszi egy igazi családi tragédia. Kiborul a bili, a mama elmondja a véleményét az egyébként valóban nem túlzottan intelligens papáról, majd a következő adandó alkalommal sikeresen megszökik. A kisfiú a papával marad, aki azonban nem egy agytröszt, szerencsejátszik, mindenkinek tartozik, aminek következtében elveszíti először az állását, a lakását, majd egyre mélyebbre süllyed a fiával együtt.

After this our exile (Fu zi) (2006)

A film egyik legnagyobb erénye, hogy megközelíti az e téren véleményem szerint etalonnak számító japán drámák színvonalát. Mindez nem kis részben köszönhető a filmet forgatókönyvíróként és rendezőként is jegyző Patrick Tam-nek, aki a 80-as években rendezett 7 filmje után rendezett újra. Rajta kívül pedig az apát alakító Aaron Kwok viszi a prímet, aki sok-sok akció és romantikus vígjáték után most végre egy fajsúlyos filmben is megmutathatta képességeit, nem is akárhogyan. A kisfiút King-to Ng (vagy ismertebb nevén Gouw Ian Iskandar) alakítja, tulajdonképpen jól, hiszen gyakorlatilag “saját magát”, azaz egy “tipikus” gyereket kell játszania. Az anyát a már több filmből ismerős Charlie Yeung (Dr. Wai and the scripture with no words, Új rendőrsztori) játsza, de mivel az ő szerepe tulajdonképpen egy kisebb mellékszerep csak, így igazán nem tud kibontakozni, de erről majd később.

After this our exile (Fu zi) (2006)

A szereplőkön kívül a történet helyszíne is sokat hozzáad a drámaisághoz. A filmet ugyanis Malajziában forgatták, gyönyörű kisvárosi helyszíneken, ahol látszik, hogy az emberek viszonylagos jómódban élnek. Mikor a család összetartó ereje, az életével teljesen elégedetlen mama lelép, akkortól kezdve mind a kissrác, mind az apa egyre inkább elkezd lefelé csúszni a lejtőn. Nagyon tetszett az, ahogy a kisfiú érzéseit és gondolatait bemutatták. Folyamatosan azon gondolkozik, hogy az apának, vagy a saját erkölcsi értékeinek feleljen-e meg inkább, ugyanez zajlik le egyébként az apában is, aki szeretne ugyan normális életet élni, valamint ugyanezt a fiának biztosítani, ám saját korlátai és gyengesége miatt minderre képtelen. Ez a film vége felé csúcsosodik ki, amikor is emiatt végül a kissráccal is ellentétbe kerül.
Technikailag is van egy érdekesség a filmben, mégpedig az, ahogyan bemutatja a rendező a fordulatokat. Először ugyanis úgy látjuk az adott szereplőt, hogy már “túl van” az eseményen és a nézőben egyből felmerül a gondolat, hogy “hát ezzel meg mi történt?” és amint ez a gondolat felmerül, el is kezdik vetíteni az előzményeket. Érdekes eszköz a hangulat fokozására, de működik, jó ötlet!

After this our exile (Fu zi) (2006)

A sok dícséret mellett akkor pár szót a film hibájáról is. Igazság szerint egyetlen komolyabb bakit fedeztem fel benne csak, de az fontos. Az anya motivációit ugyanis szvsz nem mutatták be teljesen, bennem hiányérzet maradt ezzel kapcsolatban. Valahogy nagyon furcsa volt számomra, hogy nem vitte magával a kissrácot az új életébe, olyan volt, mintha nem is az ő gyereke lett volna. Ez főleg abban a jelenetben látszott, amikor a kisfiú felkeresi az anyát az új lakásában és az anya úgy beszél vele, ahogy mondjuk a szomszéd fiával tenné. Ha bemutatják rendesen, hogy miért érzett így, akkor lenne ez a film igazi mestermű, így azonban csak egy (főleg a hongkongi filmekhez képest) remekül kivitelezett dráma. Úgy látszik, nem csak én gondolkozom így róla, hiszen az idei HKFA-n 10(!!!) kategóriában is díjra jelölték a filmet, míg két korábbi filmfesztiválon már 5 díjat elnyertek vele a készítők. Feltétlenül érdemes tehát megnézni!

Hozzászólások   

#3 Guest 2007-05-03 04:35
Én a rendezői változatot láttam. Fogalmam sincs, hogy mik az új jelenetek, de ebben a formában túl hosszúnak éreztem. Szerintem normálisan vágva össze lehetne foglalni a mondanivalóját úgy 100 percben is, hogy ne legyen az embernek hiányérzete (a rendezői változat kb. 160 perces). Amúgy a film nem rossz, de én lehet jobban jártam volna a "normál" változattal. :-)
#2 YEZy 2007-04-07 12:54
Kijött belőle egy 40 perccel hosszabb rendezői változat, aki eddig nem nézte meg a filmet, de érdekli, keresse azt inkább, valószínűleg jobban jár vele. :-)
#1 fea 2007-03-18 19:17
Láttam a filmet, de én egyszerűen nem tudtam róla írni. Szerintem is zseniális mű, annyira átélhető, hogy először abba is kellett hagynom. Nem voltam abban a lelkiállapotban , hogy végignézzem. Számomra sokkoló volt az a hideg űr, amit a magán uralkodni képtelen apa erőszakossága gerjesztett. Nagyon tetszett még az a viszony (legalábbis a megformálása), ami az apa és fia között kialakult a film végére. Aaron Kwok karaktere és alakítása szerintem is kiválló.
Hongkongtól tényleg szokatlan, de mégis kiforrott film. Úgy veszem észre, hogy kezdenek rámenni a komolyabb alkotásokra, hiszen most jött ki a Rain Dogs is, ami hangulatilag igen hasonló mű.
Ezt a filmet azonban szerintem sem szabad kihagyni!

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Assault! Jack the Ripper (Boukou kirisaki jakku) (1976)

Assault! Jack the Ripper (Boukou kirisaki jakku) (1976)

  Hasebe Yasuharu ezen remekműve sokak szerint a pink filmek királya. Hogy miért is? Elsősorban azért, mert nyoma sincs benne sem a Toei sexploitation-jeiben látható könnyedségnek, sem Wakamatsu Kouji (rém)álomszerű elvontságának és arra sem törekedtek,...

Japanese Hell (1999)

Japanese Hell (1999)

 IMDb Erről a filmről azt olvastam, hogy extrém és bizarr horror és szexjelenetek vannak benne. Az első öt perc után úgy nézett ki, hogy emellett erősen low budget, tehát megnyugodtam, hogy tetszeni fog. Aztán jött egy...

Silk (Guisi) (2006)

Silk (Guisi) (2006)

  IMDb  Mikor Ramiz barátom elsütötte azt a poént egy másik filmmel kapcsolatban, hogy a kislány szellemek ideje lejárt, és végre jöhetnek a szellemfiúk, jót nevettem, de reménykedtem, hogy nem lesz igaza. Hát tévedtem. A Silkkel, a...

Besieged City (2008)

Besieged City (2008)

  Hong Kong Tin Shui Wai-nak keresztelt kerületét, melyet még a ’90-es években büszke építtetői csak az Új Városnak (New Town) hívtak, mára a média csak a Szomorúság Városaként (City of Sadness) emlegeti. Az elbaltázott várostervezésnek...