belépés∆

What Time Is It There? (2001)

 

What Time Is It There? (2001)

 

imdb

Tsai Ming-liang e 2001-es filmje két ember emlékének szól: az egyik a rendezőnek, a másik pedig barátjának, filmjeiben mindig főszerepet játszó Kang-sheng Leenek apja. Mindekettő súlyos betegségben halt meg, mielőtt fiaik egyáltalán filmezni kezdtek volna. Tsai Ming-liangot az apja elvesztése miatt barátja arcán tülröződő érzelmek inspirálták e film elkészítésére.

 


Bár a filmet ez a nem túl szívderítő háttér ihlette, s maga a témája - a magány - sem egy túl kellemes állapot, mégsem egy nyomasztó alkotással van dolgunk, s ez egyértelműen Tsai sajátos művészi hangjának köszönhető. A főszereplő srác, Hsiao-kang (ez egyébként a beceneve a szerepet játszó színésznek, Tsai barátjának is az életben) éppen elveszti apját, s egyedül marad édesanyjával, aki nem igazán tudja feldolgozni szeretett ura elvesztését, s mindenféle vallásos és ezoterikus módon próbálja szellemét visszacsalogatni a lakásban. Hsiao-kang egyébként foglalkozására nézve órás, jobban mondva bóvli órákat árul a reptér mellett az utcán, egy bőröndből. Itt ismerkedik meg futólag egy lánnyal, akinek nem a bőröndben talalható, hanem a fiú kezén lévő óra tetszik meg, s hosszas könyörgés után meg is szerzi magának azt, mielőtt Párizsba repülne. A film az ő magányukat mutatja be a két metropolisban, mely akkora, hogy csak ebbe a futó ismeretségbe tudnak kapaszkodni.

 

 

What Time Is It There? (2001)

Tsai művészete nagyon kiforrott ebben a filmben, s nagyon látszik rajta az igényesség. Három évig dolgozoztt a forgatókönyvön, s három hónap alatt forgatta le. Ez azért fontos, mivel maga a történet, a cselekmény nem túl dús, ennél rövidebb idő alatt is össze lehetett volna hozni, ám a jelenetek részleteikben annyira kidolgozottak, hogy hangulatukkal símán fenn tudják tartani a nézőben az érdeklődést a nagyon lassú ritmus, a párbeszéd nélküli jelenetek és a cselekménymentesség ellenére is. Tsai mesterien manipulál a színekkel és a díszletekkel, így már az első jelenetben is, ahol csak egy férfi ül és cigarettázik szótlanul perceken keresztül, el lehet merülni magában a képben, szemügyre venni a zöld rizsfőzőt, a falat, a férfi öltözékét, azt a vérnyugalmat, amivel az a cigarettát szívja. Igen, a remekül megválasztott színészek és játékuk a másik fontos tényező, amelyek belhelyezkedve az aprólékosan kidolgozott környezetbe, szótlanságukban is rettentő kifejezőek. A csendes jelenetek azonban nem melankolikusak, remekül megválasztott időpontokban Tsai elsüt egy-két rá jellemző poént, melyek az abszurd és a valós határán mozognak, inkább különösek, meglepőek, mint lehetetlenek. Ezek később a Wayward Cloud című filmjén már majd teljesen eluralkodnak.

 

 

What Time Is It There? (2001)

A színészi játékot még azért méltatnám, mivel többen nem is képzett színészek. Ilyen a főszerepet játszó Kang-sheng Lee, akinek naturális viselkedése teljesen megdöbbentő, játéka magával ragadó. Érdekesebb azonban az ő anyját játszó hölgy, akit Tsai nagyon szeret, s több filmjében is szerepeltet. Ő valójában egy kávézó tulajdonosa, akinek csak hobby a színészet, de annyira jól játszik, hogy jeleneteihez alig kell hozzányúlni. Mindenképpen meg kell még említeni Fattyt, a halat, aki egyébként a rendező tulajdonát képezi, ám itt egy majdnem filmtörténeti jelentőségű jelenetet hozott össze.
E kivételes emberek csoportja tesz nagyon élvezetessé e filmet, mely a modern filmművészet mindenképpen figyelemreméltó darabja.

 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

OneChanbara, Shaolin Girl (2008)

OneChanbara, Shaolin Girl (2008)

  Szexi lányok katanával, pisztollyal, gépágyúval vagy akár puszta kézzel irtják az ellent – így lehetne röviden és frappánsan jellemezni az idei év japán filmtrendjét. Azt mondom, rövid és frappáns jellemzés, de korántsem olyan mesteri, mint...

Karmic mahjong (Xue Zhan Dao Di) (2006)

Karmic mahjong (Xue Zhan Dao Di) (2006)

    Guangli Wang rendező filmjében ezúttal (ha minden igaz) Tajvanon tehet a néző látogatást. A kiindulási helyzet meglehetősen emlékeztet Sabu filmjeire. Adott egy vak jövendőmondó, egy balfék műszerész, aki ráadásul az ágyban sem tud teljesíteni, a...

Double Suicide at Sonezaki (Sonezaki shinjuu) (1978)

Double Suicide at Sonezaki (Sonezaki shinjuu) (1978)

Ami Európában Shakespeare Rómeó és Júliája, Kínában a Butterfly Lovers, az Japánban a Sonezaki shinjuu.

A halál jele - Memories of Murder (2003)

A halál jele - Memories of Murder (2003)

   Egy sorozatgyilkos utáni nyomozásról szóló thrillerből nagyon sok készült, kiforrott módszerek vannak rá, hogy hogyan lehet olyan filmet készíteni, amik az ilyen thrillerek tipikus elemeit kötelességből és rutinból hozzák, a néző azt kapja, amit...