belépés∆

Ázsia nyugati szemmel - Wasabi (2001)

Ázsia nyugati szemmel - Wasabi (2001)

Ázsia nyugati szemmel - Wasabi (2001)

iMDB

Az európai népek közül talán a franciák a legnyitottabbak az ázsiai kultúra irányába. Jól mutatja ezt az is, hogy nem sokkal azután, hogy Japán megnyitotta határait a több évszázados elzárkózás után, Párizsban már japán műalkotásokból nyílt kiállítás. A francia filmesek is előszeretettel fordultak a Távol-Kelet felé, a régmúltból talán a Hiroshima Mon Amour számít ismertnek, míg az utóbbi időben a Luc Besson forgatókönyveiből készült könnyed akcióvígjátékok többségében is előszeretettel szerepeltettek távol-keleti színészeket (pl. a Taxi sorozat két részében is, valamint a Szállítóban). Ezen utóbbi filmek sorába illeszkedik bele a Wasabi is, ami annyiban több a fentieknél, hogy a történet java része is a Távol-Keleten, ezen belül is Japánban játszódik.

Ázsia nyugati szemmel - Wasabi (2001)

A történet főszereplője egy francia zsaru, Hubert, aki 19 évvel ezelőtt Japánban dolgozott, ahol a munka mellett arra is volt ideje, hogy megházasodjon, azonban a felesége egyik pillanatról a másikra nyomtalanul eltűnt. Miután kap egy hírt arról, hogy a felesége elhalálozott, elutazik Tokyo-ba, ahol szembesül azzal, hogy van egy lánya, akiről eddig nem is tudott. Miközben az egykori harcostársával, Momo-val együtt elkezd nyomozni, hogy miért is halt meg a hölgy, rájön arra is, hogy miért hagyta el 19 évvel ezelőtt, ezzel együtt azonban egy csomó nem kívánatos ember is ráakaszkodik, akik szintén a hölgy által hátrahagyott javakra áhítoznak.

Ázsia nyugati szemmel - Wasabi (2001)

Mind Besson, mind a filmet rendező Gerard Krawczyk biztosra igyekezett menni, igazi közönségfilmet akart készíteni, ennek megfelelően rengeteg filmes klisével töltötték ki a film bő másfél óráját. Fogták a nyugati filmvígjátékok egyik állandó közhelyét, azaz egy kétbalkezes, kicsit gnóm küllemű, de hatalmas dumával megáldott figurából és egy zárkózott, csendes, de határozottan a céljai felé haladó karakterből álló párost (érdekes egyébként, hogy Jackie Chan is, amint átruccant az Egyesült Államokba forgatni, szinte azonnal elkezdte ezt a klisét alkalmazni), betették őket egy egzotikus helyszínre és olyannak láttatják őket, amilyennek a franciák szeretik látni saját magukat, azaz könnyedén túljárnak a többi nép (esetünkben a japánok) eszén. A japánokat is úgy láttatják, ahogyan a legtöbb európai látja őket, kicsi, érdekes, furcsa embereknek, fura hóbortokkal, akiken jókat lehet kacagni. Japánból is a mindenki által ismert, már-már közhelynek számító helyszíneket láttatják (egy híres tér Kyouto-ban, hatalmas bevásárlóközpont, zsúfolt utca, vagy éppen az európai szemmel nézve hihetetlenül furcsa játékterem és játékok, stb.). Ugyanilyen sablonos szerepet kapott a Hubert lányát alakító Hirosue Ryouko is, az adott időszak elsőszámú fiatal színésznője, akinek abszolút rutinmunka volt ez a szerep, a kisujjából is kirázta olyan filmbeli alakítások után, mint a Secret és a Poppoya, hiszen annyi volt csak a feladata, hogy egy „tipikus” japán lányt alakítson. Állítólag ő maga tanulta be fonetikusan a francia szövegeket, talán leginkább ezzel gyűlhetett meg a baja az egész forgatás során.

Ázsia nyugati szemmel - Wasabi (2001)

A film tehát tele van közhelyekkel, amik miatt a Távol-Keletet nem ismerők számára valóban nagyon „japános” lesz a film, aki azonban látott már japán (elsősorban yakuza) filmet, annak borzasztó zavaróan idétlenek lesznek a filmbeli bűnözők. Igaz ugyan, hogy a Miike, vagy éppen Kitano filmjeiben látható yakuzák ellen szegény Jean Reno igen hamar elvérezne… Maga a történet is elég gyengécske, Reno speciális „fegyvere”, az a furcsa ütés sincs igazán kidolgozva (illetve nem lehet látni belőle semmit se), az akciójelenetek pedig (akárcsak a Szállítóban) óriási túlzásokkal vannak telezsúfolva, egy pillanatig sem hihetőek, így a filmet igazándiból csak a stílusa miatt lehet dícsérni. El kell ismerni viszont, hogy komédiaként jól működik helyenként (talán a legjobb ilyen jelenet, amikor Momo és Hubert az aktatáskákban nézegeti a fegyvereket és közben percenként jön be a lány új öltözetben parádézva). Reno jól játsza a faarcú, életunt zsarut, mellette pedig ezáltal még jobban kiemelődik, ahogy Hirosue egyik pillanatban még pityereg, a másikban pedig már sugárzó öröm van az arcán. Kár, hogy nem ő az igazi főszereplő! A slusszpoén az egészben pedig az, amikor Reno a táncgépen ügyetlenkedik, elbukva már a legelső fokozaton.

Ázsia nyugati szemmel - Wasabi (2001)

Mindent összevetve azonban a film nem nyújt többet, mint amit vár tőle az ember, egy egyszer nézhető, könnyed, felejthető akciókomédia, ami jó sok klisét vonultat fel a Távol-Kelettel kapcsolatban.

Hozzászólások   

#4 user1 2008-03-18 19:17
Tehát egy tipikus francia vígjáték röviden.. :D
#3 user1 2008-03-18 19:07
Nem vagyok túlságosan oda ezért a filmért, elsősorban azért, mert ahogyan a cikkben is említésre került, túl sok a sztereotíp figura benne. Az persze nyilvánvaló hogy ez egy, a francia főhőst ismerő, és kedvelő nyugati piacra szánt mozi, ezért az ő karaktere volt hangsúlyos, a japánokat pedig a film népszerűségének érdekében meghagyták olyannak, amilyennek nyugaton képzelik. Ha rólunk magyarokról készülne film amerikában, valószínűleg karikás ostorral csattogtatnánk benne, és gulyást ennénk.... (hiszen az amerikaiak nem is tudják mennyire görcsösen feszeng kicsiny országunk hogy hasonlítson rájuk...persze teljesen feleslegesen, és hibás döntés alapján tesszük mindezt)

Azért egyszer meg lehet nézni ezt a filmet, és egy két jól eltalált poén is van benne. A kislány pedig remekül adja a rá szabott szerepet, és Reno is jól helyezkedik a rá szabott skatulyában, bár szerintem annál többre is képes, csak ritkán van alkalma megmutatni..:-)
#2 zebra77 2007-08-14 17:40
Ez alapvetően nem ázsiai film, hanem költőien fogalamzva egy evőpálcikával tálalt francia bagett. Egy szó mint száz IMÁDOM!
#1 Mary 2007-08-14 16:55
Nekem nagyon tetszett, szeretem a francia vígjátékokat, Jean Reno-t meg még jobban. :-) Francia filmnek egész jó (bár ezerszer jobbak is vannak), de "ázsiai filmként" nézve valóban elég ... hm... szóval annak nem jó. :D

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Man Wanted (Mong Kok dik tin hung) (1995)

Man Wanted (Mong Kok dik tin hung) (1995)

Man Wanted (Mong Kok dik tin hung) (1995)iMDBÉrdekes lenne egyszer összeírni, hogy mik tartoznak a hongkongi filmek tipikus kliséi közé. A wuxia filmek olyan apróságai mellett, mint hogy ha egy nő férfiruhát ölt, mindenki férfinek...

The Yagyu Conspiracy (Yagyû ichizoku no inbô) (1978)

The Yagyu Conspiracy (Yagyû ichizoku no inbô) (1978)

iMDB A második shogun halála borzolja a kedélyeket, főleg azokét, akik úgy hiszik hirtelen távozása nem a véletlen műve. A shogun két fia hatalmi harcba kezd a cím birtoklásáért, de a szálakat valójában a hozzájuk...

Dear Friends (2007)

Dear Friends (2007)

ディアフレンズ (2007)iMDBA távol-keleti, elsősorban japán és koreai tévésorozatok kedvelt kliséje az adott történet drámaiságának fokozására, hogy az egyik szereplő súlyosan megbetegszik. Természetesen a tévé mellett a mozivásznon is bemutatásra kerültek ilyen témájú filmek, a koreai...

Vengeance! (Bao chou) (1970)

Vengeance! (Bao chou) (1970)

Miután Wang Yu és a The Chinese Boxer szépen elindította a vérszagú karate/kung-fu filmek sorát, és jött a nyomában Bruce Lee a nuncsakujával, miért pont Chang Cheh maradt volna ki egy ilyen neki való irányzatból?...