belépés∆

A halál árnyai (DVD, 2007)

A halál árnyai (DVD, 2007)

EREDETI CÍM: Jittemai (jp) / Death Shadows (en)

RENDEZŐ: Hideo Gosha

FŐSZEREPLŐK: Mariko Ishihara, Mari Natsuki, Masanori Sera

FORGALMAZÓ: BlackMirror

KIADÁSI ÉV: 2007

BESOROLÁS: 18+

A FILM (oldfan):

Dögös cím, csinos, pucér nőszemélyek, hátborzongató, véres vívójelenetek, mindez egy neves rendező felvezetésében. Mi kell egy jó mozihoz, ha nem ezek? Ilyen egy igazi japán szamuráj film, ez kell a népnek - már ahogy azt az átlagnéző gondolja Európának ennek a fertályában, lévén, hogy az említett műfaj filmjeivel nem igazán lettek elkényeztetve. Aki erre számít, mindezt megkapja, egy kivételével.

„Apróság” - de a A halál árnyai nem szamuráj film. Sőt, még csak nem is jakuza történet. Micsoda hát? A válaszhoz muszáj kissé szószátyárnak lenni, messzebbről indulni, de ez talán segít abban, hogy a helyére tegyük ezt a rendhagyó alkotást.

A rendező, Hideo Gosha, a 60-as években feltűnt új rendezőnemzedék egyik oszlopos tagja. Kezdeti filmjei szinte mind nagy kritikai és közönségsikert arattak. A Three Outlaw Samurai, Sword of The Beast, Bandits vs Samurai Squadron, Goyokin, Tenchu igényes forgatókönyvükkel és míves kivitelezésükkel máig alapfilmnek számítanak a nívós kalandfilmek kedvelői között. Ugyanakkor Gosha a kor lázadó nemzedékéhez tartozott, nehéz természetű alkotó volt, akinek időnként meggyűlt a baja a vaskalapos stúdióvezetéssel, de a hivatalos közízlésformálókkal is. 1982-től kezdődően elindított egy olyan sorozatot, amelyben az alvilág asszonyait állította szembe a hivatalos társadalom képviselőivel - és minő skandalum! - ők képviselték a magasabb erkölcsi értékeket. (Néhány cím a ritkaságokra vadászóknak: Onimasa, The Geisha, Women of The Underworld, Tokyo Bordello). A filmekben nem takarékoskodott az erőszakos jelenetekkel, de az akkori közízlést jócskán átlépő meztelen képekkel sem. A botrány kitört, a rendezőt felforgató eszmék terjesztésével, művészetének kiárusításával vádolták. Sőt, azzal, hogy már nem is tud stílusosan alkotni. Az 1984-ben készült Death Shadows ellenreakciónak tekinthető a szigorú kritikákra. Gosha kavalkáddal válaszolt, minden bizonnyal jól kitervelten. („Még hogy nincs stílusom? MINDEN stílusban tudok rendezni!”) Így aztán egy filmen belül a kalandfilm típusok széles skáláját vonultatja fel.

 

„A halálos árnyai” alapját a szamuráj rendőrség küzdelme adja az alvilág ellen, de van itt pár perc egy bosszú történetből, szemernyi melodráma, belecsíp az akkoriban a TOIEI stúdió által favorizált humoros-kalandos vonulatba a maga handabandázó szamurájaival, van kőkemény kalandfilm beütés, erotika. Mindezt jól láthatóan nem veszi túl komolyan, célja a polgárpukkasztás. Időnként „kikacsint” a rendezői székből: „Úgysem találjátok ki, miként viszem tovább a történetet!” A filmet esztrád zenével, sőt néha rock aláfestéssel színezi, amit a „komoly” műveiben sosem tett. Látványos, a revüműsorokat idéző ellenfényes beállításai, a festett díszletek, az eltúlzott színek mind azt mutatják, nem akart hagyományos alkotást adni ki a keze közül. A történetben hajmeresztő kanyarok vannak, a logikai felépítettséget átveszi a véletlennek, mintegy a sors kezének történő beállítása. Realitást csak elvétve találunk, valószínűleg mégsem akarta teljesen kiábrándítani az akkorra már azért elég népes rajongótáborát. Nekik szánta a háttérben a szálakat mozgató szamurájok feltűnése után kialakuló, csakugyan pazar harci jeleneteket. A logikai bukfencek között kifejezetten oda nem illő szalagcsavarás és némi kebelmutogatás van. (Az utóbbi persze azért, mert néhányan már csak ezért is vesznek jegyet, ugye?) Nem is tévedett. A szex, erőszak, vér és verekedés egyveleg szépen hozott a konyhára.

Ez a film mint paródia megállja a helyét. Ha viszont valaki a hagyományos mozi értékeit keresi benne, akkor erősen bosszankodni fog. Kezeljük úgy, mint egy élesszemű, lázadó természetű alkotó szándékos bosszantási kísérletét a maradiság erői ellen vívott - eléggé reménytelen - harcában. Az azonban nem vitás, a fentebb említett műveivel nem vetekedhet, így akik már ismerik azokat, aligha fognak lelkesedni érte.

 

Érdekesség: Gosha önmagát sem kímélte. A történeten belül - áttételesen ugyan - de felismerhetően bevitt némi szurkálódást a saját korábbi, sikeres filmjeinek is. (A parodisztikus női harcokat a Hunter In The Dark-nak szánta; a klánjáért önmagát feladó, gyilkoló szamuráj a  Sword of The Beast egyik  karizmatikus főhőse volt, aki ezúttal megkapja a magáét;  a kormányért mindent vállaló tisztviselő pedig a  Bandits vs Samurai Squadron szimpatikus nyomozójának karikatúra-szerű ellenpontja.)

 

A DVD (manu):

KÉPARÁNY: 16:9

HANG: Japán (DD 5.1), Japán (DTS 6.1 ES), Magyar (DD 5.1),

FELIRATOK: Magyar

Borító: A látványterv elsőrangú, közelsem a DVD árfekvésének megfelelő, annál sokkal többet ad, az ember szívesen kiteszi a polcra fedőlappal kifelé. Nagyszerűen prezentálja a film modern jellegét és színes képi világát. Átolvasva a szöveget a hátoldalon azonban egy komoly formai és tárgyi hibába ütközhet az élesszemű rajongó, idézem: „…tradiciónális ninja film…”. A helyesírási hiba mellett, a fentebb olvasottakat figyelembe véve, ez a film se nem tradicionális, se nem nindzsa film.

Kép: A képminőség teljesen rendben van, a színek dominanciája, mely nagy fontossággal bír a filmben, tökéletesen átjön és élvezhető. Számítógépen és nagy felbontású LCD TV-ken alig észrevehetően pixeles.

Screenshotok (VLC media player, arány 1:1): 

A halál árnyai (DVD, 2007)A halál árnyai (DVD, 2007)

A halál árnyai (DVD, 2007)A halál árnyai (DVD, 2007)

A halál árnyai (DVD, 2007)A halál árnyai (DVD, 2007) 

 

Hang/felirat: Talán ez a kiadvány legfájóbb része. Szövegileg a szinkron és a felirat között lényegi különbségek vannak, előbbi igényességben messze túltesz az utóbbin, sajnos azonban a szinkronszínészek - bár rossznak nem mondhatóak - nem a legjobbak. Így valójában javasolni sem tudom, hogy milyen felállásban nézzétek a filmet, de én az eredeti hang/magyar felirat mellett döntöttem végül.


FILM   
KÉP   
HANG   
EXTRÁK   
ÁR/ÉRTÉK   

Extrák: Az 1000,- Ft-os kategóriától megszokott módon extrákkal nem szolgál a kiadvány a szokásos Black Mirror előzeteseken túl.

Ár/érték: Nehéz kérdés, lévén a film igencsak megosztja a közönséget, s itt ragadnám meg az alkalmat, hogy opponáljak oldfan ismertetőjére. Bár a film a klasszikus szamuráj-mozik kedvelőit kétségkívül megbotránkoztathatja, ettől függetlenül elsőrangú alkotás. Modern film (mintha csak ebben az évben készült volna), vizuális orgia, csavaros, kiszámíthatatlan történet, ha most kerülne a mozikba, minden bizonnyal ráaggatnák a „kult” jelzőt, hiszen minden valószínűség szerint Tarantino is sokat merített innen. Igen meglepő film, melyben a rendező tanúbizonyságot tett arról, hogy nem csak egy stílusban képes alkotni és nem ijed meg szokatlan, néha a szürreális felé kacsintgató művészi eszközök használatától. Azt mondom, hogy konzervatívabb, a klasszikus értékeket jobban értékelő filmrajongóknál is a polcon a helye, hiszen más oldalról mutatja meg, s árnyaltabbá teszi Hideo Gosha jellemrajzát.  

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Hellcats aka I Like It Hot (Ddeu-geo-woon Geot-i Jongh-a) (2007)

Hellcats aka I Like It Hot (Ddeu-geo-woon Geot-i Jongh-a) (2007)

  A romantikus drámák, illetve vígjátékok jó ideje hozzátartoznak az ázsiai kommersz filmgyártáshoz. Nincs ez másként Koreában sem, sőt, talán ezen ország termeli a legtöbb alkotást ebben a műfajban. A probléma csak az, hogy gyakran nem...

Sukiyaki Western Django (2007)

Sukiyaki Western Django (2007)

„A Sukiyaki Western Djangonak sok gyökere van, viszont nincsenek határai.” Ebben az egy mondatban Tom Mes, a japán film és Takashi Miike munkásságának elismert publicistája gyönyörűen foglalta össze, mit is kell tudnunk erről az...

The Reluctant Fundamentalist (2012)

The Reluctant Fundamentalist (2012)

  Szívesen olvasok életrajzi regényeket és nézek ilyen témájú filmeket, mert a szereplők sorsába óhatatlanul beleszóló történelem másféle ismereteket ad, mint az iskolai tananyag és a történelmet is szeretem. Bevallom, ezen a téren nem vagyok válogatós.

Casshern (2004)

Casshern (2004)

Túlburjánzó, elaljasuló jövőbeli világunk a végét járja: fertőzések, háborúk és etnikai tisztogatások tömegét burkolják idealizált eszmerendszerbe, meghatározva ezzel azt, hogy mi a jó, mi a szép és miben kell hinni. Ebben a világban él Tetsuya...