Február 12-én végre elérkezett a pillanat és kihirdetésre kerültek az április 29-én tartandó 28. Hong Kong Film Awards ceremónia jelölései. Ahogy az a korábbi években is tapasztalható volt, ismételten csak 2-3 alkotás harcáról fog szólni az egész, bár az sajnos világosan látszik, hogy túl sok kiemelkedő film nem készült tavaly. A Red Cliff 15, a Painted Skin és a Yip Man 12-12. a The Way We Are pedig 6 jelöléssel jár az élen. A kritikusok választásával lehet és érdemes is vitatkozni, elvégre amíg 2006-ban és 2007-ben aránylag érthető volt az egyes kategóriák jelöltjeinek névsora, addig az idei választékkal meglepően sok helyen lőttek mellé. Nos, a szűkszavú angol irományok helyett akkor következzék a részletes lista megtűzdelve a fontosabb kategóriáknál szerény tippjeimmel, illetve észrevételeimmel.
A leginkább várt Legjobb Film kategória felhozatala többszörösen sokkolóan hat. Az első döbbenet (Hol van a
Sparrow???) után némi számolgatással kiderítettem, hogy az 5 felsorolt film átlaga nálam az 5-ös listán kereken 3 pont, ami annak figyelembevételével, hogy ezek lennének a legjobb filmek 2008-ban, meglehetősen kínos. Igaz, egyből rá lehet vágni, hogy rám is a "mindenki hülye, csak én vagyok a helikopter" effektus igaz és nem értek az egészhez (ami így is van), de ezek helyett olyan jól sikerült darabok kerülhettek volna be, mint az
Ocean Flame, a
True Women For Sale, vagy éppen a
The Beast Stalker. Bármelyikkel jobban jártunk volna, de úgy látszik, idén a gengszteres filmekre nem lehetett szavazni. Az biztos, hogy 2008 a látványos kosztümös filmek éve volt, amik közül a két leggrandiózusabb itt van az ötben, ahogy a
Fearless bekerült két éve, úgy nem meglepő az
Ip Man sem, de a
CJ7 és a
The Way We Are jelölésével nem értek egyet.
Stephen Chow vígjátéka egyedül a látványvilága miatt kerülhetett ide, mert mint film, nem eléggé szórakoztató. Úgy látszik, a "hollywoodiasság" megveti a lábát Hongkongban is sajnos.
Ann Hui drámáját pedig úgy lehet jellemezni, mint egyfajta furcsa kínai Szomszédok mozifilmet, amit a kritikusok imádnak, de a mezei néző elalszik rajta. Érthetetlen, mit esznek rajta.
Ebből a listából egyértelműen a
Red Cliff fog győztesen kikerülni, a többi egyszerűen más dimenzió. Ha rosszindulatú lennék, akár azt is megemlíthetném, hogy a
Sparrow amiatt maradt ki, hogy
John Woo-nak ne legyen ellenfele...
Jól mutatja a felemás döntéseket, hogy a legjobb 5 filmből csak három rendezője szerepel ebben a listában.
Ann Hui abból a szempontból érdemel dicséretet, hogy sikerült úgy megrendeznie filmjét, hogy az tényleg olyan, mint a valóság, leöntve némi rózsaszín szósszal.
John Woo és
Johnnie To jelölése egyértelmű, ekkora neveket nem lehet kihagyni a listából,
Wilson Yip és
Benny Chan esetében már lehetne vitatkozni, bár nagyjából ugyanannyira érdemlik meg a helyüket itt, mint akiket a helyükre tehetnénk. Kik is lehetnének azok? Például
Patrick Kong a
Forgive And Forget-tel,
Lawrence Ah Long a
City Without Baseball-lal,
Herman Yau a
True Women for Sale-lel és esetleg
Dante Lam a
The Beast Stalker-rel.
Ebből a listából én
Johnnie To-nak adnám a díjat a szervezők helyében, már csak egyfajta kárpótlásként is, hogy a fő kategóriából kihagyták, de a helyiek elfogultságából kiindulva még
Ann Hui is befuthat.
A legjobb forgatókönyv kategóriából sajnos a Claustrophobia-t még nem láttam, de Ivy Ho neve általában garancia a minőségre. Ettől függetlenül a díjat egyértelműen a Run Papa Run stábjának adnám, hiszen a The Way We Are dögunalmas, a Painted Skin nagyon lassú, a The Beast Stalker pedig erőltetett volt.
A legjobb férfi alakítás mindig az egyik legnehezebb kategória, hiszen ugyanennyi nevet fel lehetne még sorolni, akiknek ugyanígy járna legalább a jelölés. Példaképpen a kimaradtak közül említésre érdemes
Nicholas Tse a
The Beast Stalker-ből,
Liao Fan az
Ocean Flame-ből,
Dicky Cheung a
Champions-ból és akár
Louis Koo mégegyszer a
Connected-ből.
Ha viszont a tényleges ötöst nézzük, akkor sem könnyű a helyzet, hiszen
Donnie Yen élete legjobbját hozta az
Ip Man-ben és tavaly egy ilyenért kapott
Jet Li is díjat,
Simon Yam lenyűgöző volt a
Sparrow-ban és
Louis Koo sem volt akármilyen a
Run Papa Run-ban. A tippem mindezek ellenére
Tony Leung, mert a szuperprodukciónak biztos lesz egy kis hátszele.
A legjobb női alakítás esetében kicsit talán egyszerűbb a helyzet, de szokás szerint nézzük azokat előbb, akik kimaradtak, pedig bekerülhettek volna.
Zhou Xun riválisa,
Vicki Zhao simán befért volna a
Painted Skin-ből,
Monica Mok sem volt rossz az
Ocean Flame-ben (igaz, őt végül más kategóriában jelölték),
Rene Liu Run Papa Run-beli játéka alapján szintén szóba kerülhetett volna, esetleg
Kelly Lin a
Sparrow-ból.
Kelly Chen Wai-Lam a
The Empress and the Warriors-ból már csak a magamfajta Kelly rajongók esetében merülhet fel...
A tényleges ötösből igazándiból két fő esélyest látok
Nina Paw és
Prudence Lau személyében. Én Lau-nak adnám, de Paw fogja megkapni...
A legjobb férfi mellékszereplő kategóriában megint nehéz az esélylatolgatás. Három "gonosz" karakter is bekerült, míg érdekes módon az általam leginkább esélyesnek tartott
Nick Cheung Connected-beli alakítása kimaradt, akárcsak a mindig zseniális
Anthony Wong, aki a
True Women For Sale-ben tündökölt. A megfáradt, Hollywood felé kacsintgató
Stephen Chow-t nyugodtan elfelejthetjük, a többi négynek nagyjából egyforma esélye van. A magam részéről
Lam Ka-Tung-nak adnám, bár
Liu Kai Chi sem volt rossz.
A legjobb női mellékszereplők jelöléseibe nem nagyon lehet belekötni, más említésre méltó szerep alig volt. Őszintén szólva Sun Li karakterére nem emlékszem, a többiek közül pedig Race Wong volt a legerőteljesebb (még akkor is, ha az ajánlóban őt tartottam a legszürkébbnek), így rá szavaznék. Ha az Ann Hui fanatikusok lesznek többségben a zsűriben, akkor Chan Lai-Wun is befuthat.
最佳新演員 - Best New Actor/ActressMonica Mok (莫小奇) -
Ocean Flame (一半海水一半火焰)
Zhang Yuqi (張雨綺) -
All About Women (女人不壞)
Leung Chun-lung (梁進龍) -
The Way We Are (天水圍的日與夜)
Lin Chiling (林誌玲) -
Red Cliff (赤壁)
Xu Jiao (徐嬌) -
CJ7 (長江7號)
Ezt a kategóriát hagyományosan nem szokták komolyan venni, így az elmúlt két évben olyanok nyertek, akikről azóta a világon semmit se hallani. Ebből kiindulva a CJ7 üdvöskéje, Xu Jiao a legesélyesebb, ha azonban komolyan vennék magukat a díjátadók, akkor szépen Monica Mok-ra szavaznának. Ám ezt a sok meztelenkedés miatt nehéz lenne keresztül vinni a kínai cenzorok össztüzében...
A maga módján mind az öt film nagyon szép, így igazán nem lehet vitatkozni a jelölésekkel. Egyedül a Three Kingdoms helyére kerülhetne be más, talán a Connected, vagy a The Beast Stalker, bár igazán ez nem oszt, nem szoroz, mert véleményem szerint két esélyes van csak. Ha a stílusra szavaznak, akkor a Sparrow nyer, ha a monumentalitásra, akkor a Red Cliff.
A vágások szerepe leginkább a történetek tempójára van nagy hatással, így nem meglepő, hogy az akciók nagy túlsúlyban vannak. Nehéz kérdés, hogy ki az esélyes, de itt úgy érzem, hogy még akár a Connected-nek is lehet sansza, bár a Red Cliff-fel nehéz lesz felvenni a harcot.
Itt látszik igazán, hogy 2008-ban taroltak a látványos kosztümös filmek. A nagy esélyes szokás szerint a Red Cliff, bár akár még a Painted Skin is befuthat.
Újabb nagy harc a kosztümös csodák között. Nekem nagyon tetszettek az An Empress and the Warriors páncélzatai, így a magam voksát arra tenném, de a Red Cliff ugyanolyan nehéz ellenfél, mint a többi kategóriában.
Kedvenc kategóriáink egyikében csupa nagy név található meg. Meglepő, hogy kimaradt a szinte csak az akcióra hajtó Legendary Assassin, a rengeteg bunyót tartalmazó Champions és a Fatal Move. Ezúttal talán nem a Red Cliff, hanem az Ip Man indulhat a legnagyobb esélyesként, míg a számítógépes animációkkal feltuningolt Painted Skin győzelme esetében megrendülne a hongkongi filmekbe vetett bizodalmam.
A
Pang bratyók idén nem indultak, így a szokásos győztes távollétében új nevekkel lehet ismerkedni. R
ed Cliff vagy
Beast Stalker, ez itt a kérdés.
最佳視覺效果 - Best Visual EffectsHeather Abels (
Red Cliff)
Eddy Wong, Victor Wong, Ken Law (
CJ7)
Ho Siu-lun (
Missing)
Ng Yuen-fai, Chau Chi-shing, Tam Kai-kwan (
Painted Skin)
Henri Wong (
Ip Man)
Itt a Painted Skin győzelme nekem nagyon nem tetszene. Igaz ugyan, hogy az amerikaias szörnyikék léte nem elsősorban a látványtervezők hibája (ők megvalósították, amit kértek tőlük), de zsigerből elutasítom a kínai filmbe nem illő nyugatias alakokat. Valószínűleg a CJ7 itt elcsíphet egy díjat, kivéve, ha rekordot akarnak döntetni a bírák a Red Cliff-fel.
Ez a kategória végképp ízlés kérdése, az azonban a számok meghallgatásával egyértelművé válik, hogy a kissé csöpögős, full érzelmesre hangolt kínai ízlésvilág európai füllel hallgatva nem mindenki számára lesz könnyen befogadható. Az is érdekes, hogy az öt dalból mindössze Kary Ng énekel kantoniul, a többi mind mandarin. Néhány évvel ezelőtt ez teljességgel elképzelhetetlen lett volna. A magam részéről Kelly és Leon duettjére szavaznék, de Alan a szavazók körében talán esélyesebb.
新晉導演 - Best New DirectorKwok Chi-kin (郭子健) -
The Moss (青苔)
Heiward Mak (麥曦茵) -
High Noon (烈日當空)
Ivy Ho 岸西 -
Claustrophobia (親密)
Sajnos még csak a The Moss-t láttam, így nem tudok érdemben állást foglalni, főleg úgy, hogy Kwok Chi-kin alkotása meglehetősen közepes darab, így látatlanban is a másik két sztori rendezője közül fog valaki győztesként kikerülni.
最佳亞洲電影 - Best Asian Film(非誠勿擾)
If You Are the One(海角七號)
Cape No. 7(神探伽俐略)
Suspect X(梅蘭芳)
Forever Enthralled(集結號)
Assembly Mindössze egyetlen filmet láttam ezek közül, így nehéz lenne dönteni, az azonban biztos, hogy ezúttal sem elég színes a kínálat. Akárcsak tavaly, úgy idén sem került be egyetlen koreai alkotás sem, azt azonban el kell ismerni, hogy mind a tajvani Cape No. 7, mind Feng Xiaogang kissé szokatlan hangvételű romantikus filmje a maga nemében jó döntésnek látszik. Az Assembly nagy siker volt az év elején, így szintén érthető a beválogatása, a japán Suspect X-ről, valamint a Forever Enthralled-ről viszont még nem tudni szinte semmit sem.