A 29. Hong Kong Film Awards jelölései
Megkésve ugyan, mint mindig, de idén is a szokásos kommentekkel és filozofálgatásokkal együtt tesszük közzé az idei HKFA jelölések listáját. Ahogy tavaly, idén is van néhány fura és megkérdőjelezhető döntés a zsűri részéről, jópár arra érdemes film kimaradt, sőt, meglepő módon még egy japán produkció is belekeveredett a listába. Ami biztos, hogy idén két mozi dominál, hiszen a Bodyguards and Assassins rekordot jelentő 18, a Red Cliff II pedig 13 jelölést tudhat magáénak, míg összesen 23 film kapott legalább 1 helyen lehetőséget. Némiképp meglepő, hogy Johnnie To és Ann Hui legújabb rendezése nem zavart túlságosan sok vizet, valamit sajnálatos, hogy az ifjú titánok sem nagyon tudtak beférkőzni a jelöltek közé. Mindezek mellett pedig könnyen lehet, hogy április 18-án egy dokumentumfilm fogja elvinni a szobrocskát!
A legfontosabb kategória idén is felemásra sikeredett, bár azért jobb a helyzet, mint egy évvel ezelőtt volt. A Bodyguards and Assassins és a Shinjuku Incident helye megkérdőjelezhetetlen, a Red Cliff II várható volt, hogy bekerül és a filmkritikusok nagydíját bezsebelő dokumentumfilm, a KJ jelölése sem meglepetés. Az már más kérdés, hogy mit keres itt egy doku? Az Overheard sem rossz választás, de volt még jópár alkotás, ami ugyanígy simán odaférhetett volna. Csak néhány cím: The First 7th Night, Accident, Night and Fog, Prince of Tears, sőt, még akár a Johnnie To-hoz képest gyengécske Vengeance is ide sorolható. Nehéz megtippelni, hogy Teddy Chan, vagy Derek Yee lesz a boldogabb a díjátadón, de talán a Bodyguards and Assassins esélyesebb.
Alan Mak & Overheard
Ann Hui - Night and Fog
Derek Yee - Shinjuku Incident
John Woo - Red Cliff Part II
Teddy Chan - Bodyguards and Assassins
Ez az a kategória, ahová Wong Jing sohasem fog bekerülni... Nem meglepetés, hogy egy kivétellel ugyanazok a filmek kerültek ide, amik a legjobbak közé, viszont véleményem szerint annak a rendezője fog nyerni, ami bekerült a doku helyett. Ann Hui tavaly talán érdemtelenül nyert, idén viszont minden mellette szól. Lehet, pont ezért választanak majd mást...
Szeto Kam-Yuen, Nicholl Tang, Milkyway Creative Team - Accident
Guo Junli, Qin Tiannan, Joyce Chan Ka-Yi, Chan Tong-Man - Bodyguards and Assassins
Alex Law Kai-Yu - Echoes of the Rainbow
Alan Mak Siu-Fai, Felix Chong Man-Keung - Overheard
Wai Ka-Fai, Au Kin-Yee - Written By
Valahogy nem tűnik bizalomgerjesztőnek a trailer alapján az Echoes of the Rainbow, míg a Milkyway produkciók forgatókönyve sohasem a kérlelhetetlen logikáról, hanem inkább a nevükből fakadóan a kreativitásról vált erőteljessé. Ami kiemelkedik a sorból, az egyértelműen a Bodyguards and Assassins, ami amellett, hogy jóval grandiózusabb a többinél, még arra is megoldást talált, hogy a történelmi drámát és a modern, huzaltechnikás kung-fu-t összeházasítsa, ráadásul úgy, hogy mit sem veszt drámaiságából.
Wang Xue Qi - Bodyguards and Assassins
Simon Yam - Night and Fog
Simon Yam - Echoes of the Rainbow
Lau Ching Wan - Overheard
Aaron Kwok - Murderer
Ha valakit kétszer jelölnek, az általában nyerni szokott, most viszont nehéz dolga lesz. Csupa nagyágyú, ám hiába Aaron Kwok remeklése, ha egy rettenetesen rossz filmben volt láható és Lau Ching Wan sem ér fel a Simon Yam-Wang Xue Qi pároshoz. 50-50%, hogy melyikük nyer, annyi szól Simon mellett, hogy ő nem egy hősies valakit alakított a Night and Fog-ban, ráadásul látatlanban lefogadom, hogy nem tudta felülmúlni önmagát az Echoes of the Rainbow-ban. Jópár jelölés után már igazán odaadhatnák neki a szobrot.
Kara Hui - At the End of Daybreak
Zhang Jinchu - Night and Fog
Vicki Zhao - Mulan
Shu Qi - Look for a Star
Sandra Ng - Echoes of the Rainbow
Sajnos az öt filmből kettőt még nem láttam, így nehéz átgondoltan értékelni. A három drámából (amik a zsűrik kedvencei szoktak lenni) kettő nem romantikus, így azok felé hajlanék, viszont pont a harmadikban játszik a legnagyobb név (Sandra Ng). Valószínűleg Vicki Zhao és Shu Qi esélytelen, én Zhang Jinchu-ra szavaznék, de lehet, hogy ez egy elhamarkodott döntés.
Stanley Fung - Accident
Chang Chen - Red Cliff Part II
Tony Leung Ka Fai - Bodyguards and Assassins
Nicholas Tse - Bodyguards and Assassins
Alex Fong (az idősebbik) - Overheard
Ez az egyik legnehezebb kategória, amit úgy jellemezhetnék, hogy egyenlő erők küzdelme. Az egyetlen, akire azt lehet mondani, hogy kevés esélye van, az Nicholas Tse, mert ha a Bodyguards and Assassins-ból választanak, az Tony Leung Ka Fai lesz. Valószínűleg az öreg Tony fog nyerni, mert az övé volt egyúttal a legnagyobb szerep is, de a veterán Stanley Fung sem érdemtelenül kapná meg a díjat.
Vicki Zhao - Red Cliff Part II
Fan Bing Bing - Bodyguards and Assassins
Michelle Ye - Accident
Denise Ho - Look for a Star
Li Yuchun - Bodyguards and Assassins
Amennyire esélytelen Vicki a legjobb színésznő kategóriában, annyira könnyen futhat be a mellékszereplők között. Fan Bing Bing inkább a teljesen kínai produkciókban brillírozik (lásd Wheat), Denise Ho-ra őszintén szólva nem emlékszem, Michelle Ye nem rossz, de nekem a The First 7th Night-ben emlékezetesebbnek tűnt, míg Li Yuchun-tól meglepő lenne, ha első szerepéért pont ebben a kategóriában kapna díjat. Szóval hajrá Vicki, minden mellette szól, ráadásul így a Red Cliff II is bezsebelne egy díjat.
Li Yuchun - Bodyguards and Assassins
Fala Chen - Turning Point
Aarif Lee - Echoes of the Rainbow
Buzz Shiuto - Echoes of the Rainbow
Zhu Xuan - Prince of Tears
Arthur Wong - Bodyguards and Assassins
Anthony Pun - Empire of Silver
Lu Yue & Zhang Li - Red Cliff Part II
Chin Tingchang - Prince of Tears
Nobuyasu Kita - Shinjuku Incident
Meglepő lenne, ha nem az elsősorban a hangulatával és a képi világával operáló Prince of Tears nyerne. A három akciófilm látványos volt és nagyot szólt, de ennek a kategóriának nem erről kellenne szólnia, az Empire of Silver pedig már azzal elérte célját, hogy egyáltalán jelölték.
David Richardson - Accident
Derek Hui Won-Yu, Wong Hoi - Bodyguards and Assassins
Cheung King-Wai - Music and Life
Kong Chi-Leung, Chan Chi-Wai - Overheard
David Wu Dai-Wai, Angie Lam On-Yi, Yang Hongyu - Red Cliff Part II
Legjobb művészeti rendezés:
Kenneth Mak Kwok-Keung - Bodyguards and Assassins
Yee Chung-Man, Chang Chi-Ping, Christina Yao Shuhua - Empire of Silver
Yeung Fan, Andrew Wong Man-Hin - Prince of Tears
Tim Yip - Red Cliff Part II
Yee Chung-Man, Ben Lau Man-Hung - The Storm Warriors
Legjobb kosztüm és make-up:
Dora Ng Lei-Lo - Bodyguards and Assassins
Yee Chung-Man, Jessie Dai Mei-Ling, Popeye Tam Mei-Kwan, Man Yung-Ling - Empire of Silver
Yeung Fan, Eason Fung Man-Chun - Prince of Tears
Tim Yip - Red Cliff Part II
Yee Chung-Man, Dora Ng Lei-Lo - The Storm Warriors
Legjobb akciókoreográfia:
Stephen Tung & Lee Tat Chiu - Bodyguards and Assassins
Corey Yuen Kwai - Red Cliff Part II
Ma Yu Sing - The Storm Warriors
Chin Ka Lok - Shinjuku Incident
Ku Huen Chiu - 14 Blades
Igazán kár, hogy Jackie Chan és Donnie Yen ismét csak képletesen csap össze egymással, igazából csak Hollywood-ban hajtottak végre ilyesmit a Shanghai Knights-ban, az pedig nem mérvadó. Mindegy, ez a kategória végülis nem csak róluk szól, hanem a koreográfusokról, akik ebben az évben is kitettek magukért. A The Storm Warriors kissé kakukktojás, hiszen hiába a koreográfiák, ha azok helyett a CG orgián volt a hangsúly. Szintén kissé túlzó a Red Cliff II jelölése, hiszen abban inkább a nagy háborús jelenetek domináltak, ez a kategória pedig eredetileg a kung fu-ról szól. Ebben a formájában pedig valószínűleg (látatlanban is) a 14 Blades lesz a befutó, hiszen abban Donnie körül forog minden.
Chan Kwong Wing & Peter Kam Pui Tat - Bodyguards and Assassins
Taro Iwashiro - Red Cliff Part II
Yu Yat Yiu - Prince of Tears
Lo Tayu - Vengeance
Keiichi Tomita - Dance, Subaru!
Itt a legérdekesebb a Dance, Subaru! jelölése, amit egy japán mangából forgattak japán szereplőkkel Japánban, igaz, a nem is rossz reputációval bíró Lee Chi-Ngai rendezésében. Neki köszönhetően van egy kevés HK beütése a produkciónak, de nem valószínű, hogy nyerni fog, még úgy sem, hogy alapvetően zenei produkció. A magam részéről itt a Bodyguards and Assassins sikerét várom, bár a Prince of Tears aláfestő zenéi is nagyon tetszettek.
Ken Wong Hin-Sun, Phyllis Cheng Wing Yuen - 14 Blades
Kinson Tsang King-Cheung, George Lee Yiu-Keung - Bodyguards and Assassins
Cheung King-Wai, Hidemi Gojo - Music and Life
Steve Burgess, Wu Jiang - Red Cliff Part II
Ken Wong Hin-Sun, Phyllis Cheng Wing-Yuen, Lam Siu-Yu - The Storm Warriors
Legjobb betétdalok:
- 粉末 ("Powder" from Bodyguards and Assassins)
Composer: Chan Kwong-Wing
Lyrics: Chris Shum Wai Chung
Performer: Li Yuchun
- 歲月輕狂 ("Echoes of the Rainbow" from Echoes of the Rainbow)
Composer: Lowell Lo Koon-Ting
Lyrics: Alex Law Kai-Yu
Performer: Aarif Lee
- 麥兜响噹噹 ("McDull, Kungfu Ding Ding Dong" from McDull Kung Fu Ding Ding Dong)
Composer: The Pancakes
Lyrics: Brian Tse, The Pancakes
Performer: The Pancakes
- 木蘭情 ("Mulan Love" from Mulan)
Composer: Li Shih Song
Lyrics: Yee Kar-Yeung
Performer: Stefanie Sun Yanzi
- 大江東去 ("River of No Return" from Red Cliff Part II)
Composer: Taro Iwashiro
Lyrics: Francis Lee
Performer: Alan
Ng Yuen Fai, Chas Chau, Joe Tam & Yung Kwok Yin - Bodyguards and Assassins
Teddy Mak, Ken Law & Mary Ng Sze Sze - Written By
Craig Hayes Red Cliff Part II
Ng Yuen Fai, Chas Chau & Tam Kai Kwan - The Storm Warriors
Cecil Cheng & Don Ma - Metallic Attraction
Philip Yung - Glamorous Youth
Cheung King Wai - Music and Life
Roy Chow - Murderer
Csak a Murderer-t láttam, amit alapjában határozott meg a teljesen elbaltázott és a nézőt hülyének tartó forgatókönyv, így Roy Chow-t esélytelennek tartom. Viszont a körülrajongott dokumentumfilm rendezője itt nagy eséllyel indul.
City Of Life And Death
The Founding Of A Republic
The Message
Ponyo On The Cliff By The Sea
Departures
Hozzászólások
A japánokkal eléggé le vagyok maradva, inkább 0 költségvetésű B filmeket néztem tőlük mostanság, de ami késik, nem múlik...
A departures meg 2008-as film, hogyhogy most ezzel neveztek a japánok? Mondjuk az oszkárt elvitte ugye, de azért lehetett volna mást is nevezni tavalyról. Mondjuk a Zent, vagy a Nobody to watch over me-t. Persze személyes vélemény, úgyhogy jó szívvel ideírom a 2009-es Fish Story-t is, ami világbajnok film szerintem tavalyról - mondjuk nem költöttek rá annyit. Ezt ugy mondom, hogy a Departures természetesen óriási jó film, nagyon szeretem.
De jó kis összefoglaló, bár keveset láttam ezek közül (a kötelezőket inkább persze), főleg japánokat nézek, de ezt végigolvasva megjött egy párhoz az étvágyam, csak időm lenne rá! Igy is van vagy 6 film ami 2 hónapja vár, hogy megnézzem : )
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.