belépés∆

Visszatekintő - A hongkongi filmipar 2008-ban 1. rész

Painted Skin

A hongkongi filmipar évtizedek óta érdekes színfoltja a világ filmművészetének, ráadásul a relatíve kevés produkció miatt elég jól szemmel is tartható. Amíg például Indiában évente 1200, Japánban mintegy 400 alkotás kerül a mozikba, addig Hongkongban mindössze 70-80 filmet forgatnak ugyanannyi idő alatt, ráadásul ezek nagy része leginkább csak a helyi közönség számára élvezhető, aminek okai majd az ezt taglaló bekezdésben lesznek bővebben kifejtve.

Sajnos a hongkongi mozi manapság némileg háttérbe szorult, főleg a 90-es évek elejei aranykorhoz viszonyítva, de a szigetvilág és a kínai anyaország egyre szorosabbá váló kapcsolatának köszönhetően a 21. században is folyamatosan fejlődik és átalakul. A legnagyobb kihívást pontosan ez jelenti a helyi filmesek számára, hiszen az 1997-es Kínához való visszacsatolást követően megnyílt egy óriási piac előttük, ám ennek meghódításához egyúttal számtalan problémával is szembe kellett nézniük. A két legfontosabb ezek között a hosszas elszigeteltségnek betudható kulturális különbségek, valamint a nyelv. Ez utóbbit az utólagos szinkronizálással ugyan könnyen ki lehet küszöbölni, a kulturális beállítottságok eltérése viszont leginkább az anyaországbeli cenzorokkal folytatott harcokon látható. Ez az egyik fő mozgatórugója annak is, hogy a korábban rendkívül népszerű triádokat-gengsztereket heroizáló eposzok abszolút visszaszorulóban vannak, akárcsak a sokszor "erkölcstelen" témákat feszegető, a legendás Category III besorolást kiérdemlő darabok. Az erősödő kínai befolyás persze a filmipar szinte valamennyi elemében megtalálható. Ma már szinte nincs olyan hongkongi produkció, amiben ne lenne hallható a mandarin dialektus és ennek eredményeképpen egyre több az anyaországból, illetőleg Tajvanról érkezett sztár is a produkciókban. Ez persze korábban sem ment ritkaságszámba, hiszen megannyi hongkongi legenda gyökerei nyúlnak vissza a kontinentális Kínába, ám amíg annak idején megtanulták a kantoni dialektust, vagy legalábbis leszinkronizálták őket, addig manapság már nyugodtan használhatják az anyanyelvüket. Egyre feltűnőbbek a propagandisztikus momentumok is, amik egyrészt a kínai nép egységét, másrészt a kínai birodalom erejét hivatottak bizonyítgatni.

Painted Skin előzetes

A fejlődés ellenére egyáltalán nem lehet kijelenteni, hogy a 2008-as év kiemelkedő lenne a hongkongi filmvilágban. Nemzetközi érdeklődésre számot tartó alkotás ugyanis nagyon kevés készült és ezek között is sok olyan produkció van, ami igazából rétegműfaj. Nagyjából a Red Cliff, Painted Skin, Sparrow, Yip Man, CJ7 ötösfogat, és a jópár fesztiválon bemutatott The Moss alkotja a nemzetközi mércét megütő darabok listáját. Mindenképpen örömteli eseménynek számított John Woo és Tsui Hark régóta várt, ám főleg Hark esetében felemásra sikerült visszatérése és szokás szerint feltűnt egy-két új, fiatal tehetség is a színen, azonban a korábbi években nagy hírnévre szert tett filmesek közül bizony sokan hiányoztak. Valószínűleg sokkal emlékezetesebb év lett volna, ha a Pang testvérek nem csak producerként működnek közre két felejthető darabban, ha az elmúlt 2 évben a HKFA-n a legjobb rendezőnek megválasztott Patrick Tam és Peter Chan sem ül a babérjain, valamint az utóbbi évek talán legismertebb rendezője, Andrew Lau sem az Egyesült Államokban próbálkozik befutni. Az sem szolgálta igazán a minőséget, hogy olyan remek színészeket hagytak parlagon a producerek, akik mindig biztos nézettséget és megbízható, magas színvonalú alakítást hoznak. Egyetlen alkotásban sem láthattuk Aaron Kwok-ot, Lau Ching-Wan-t, Shu Qi-t, Miriam Yeung-ot (ő mondjuk kilóg a névsorból), Chow Yun-Fat-et, ráadásul az évenkénti szokásos Jackie Chan blődli is kimaradt. Öröm az ürömben, hogy a „vetésforgónak” köszönhetően 2009-ben valószínűleg valamennyien visszatérnek majd.

The Moss előzetes

 

Folytatjuk...

 

Hozzászólások   

#6 YEZy 2009-10-28 17:31
Nekem a kínai befolyással csak egy bajom van, hogy elvesznek a jellegzetesen csak Hongkongra jellemző darabok. Az anyaországban mérhetetlen mennyiségű pénz van ugyan, de ezek a megalomániás darabok, mint a Red Cliff és társai nekem nem tetszenek.
A triádos/gengszt eres sztorikkal kapcsolatban igazatok van, bár az Ocean Flame kellemes meglepetés volt. Ott nem nagyágyúk a főszereplők, igaz, nem is igazán a triádok közötti harcok állnak a középpontban. Ha ilyenből akarnának megint jót gyártani, akkor valahogy úgy kéne hozzáállni, mint anno Andrew Lau-ék a Young & Dangerous-hoz. Viszont ott a másik oldal, hogy az egyre erősödő kínai befolyás és a cenzúra miatt nehéz dolguk van. Még egy olyan könnyed darab is a cenzúra áldozatává vált hónapokra, mint a Lady Cop & Papa Crook. Kicsit röhejes... :)
Az 2009-es évről pedig mindent elmond, hogy az eddigi két legjobb darab közöttük Wong Jing alkotása. :lol: Bár gyaníthatóan a legjobbak még nem jöttek ki DVD-n, majd szokás szerint január/február táján nézhetjük meg őket.
#5 Sándor Gergő 2009-10-28 01:41
Az ötös fogat közül nagyon egyik sem jött be. Yip Man, de csak azért mert Bruce Lee által nálam ilyen legenda szerűség. CJ7, talán még, de már rég láttam, de úgy emlékszem az sem lett egy nagy durranás. Talán nincs is sok HK elem benne és inkább nyugatias, de lehet tévedek, nem most néztem már meg. Chow filmek közül, ugye ami eljutott nyugatra szerintem a leggyengébb. Shaolin Soccer és a Kung-Fu Hustle verik rendesen, de az is igaz, hogy a régebbi Chow filmek és amikben ő szerepelt azok szinte mind verik ezt a két filmet is. :D
#4 Sándor Gergő 2009-10-28 01:36
Az újabb triádos, gengszteres filmekkel az a baj szerintem, hogy teljesen más oldalról közelítik meg, mint a régieket. Általában mindig a jó oldalról, és mindig a rendőrök lesznek a jó fiúk. Ha valahol játszódnak, akkor véletlenül sem hiteles helyen, teszem azt nem egy lepukkant piacon, bárban, aluljárókban, hanem fényűző helyeken vagy éppen a belváros valamelyik elitebb részén. Már nem gyalog, vagy valami rozogább kocsival járkálnak a gengszterek, hanem a luxusabbnál luxusabb kocsikkal. Ennél fogva nálam teljesen elveszti a film a hangulatát, és egy érdektelen tucat termék kerül ki. Lehet ennek köze van a 97-es "incidensnek". III. kategóriás filmeket én annyira nem bánom. Az olyanokat ami viszonylag normális azt megnézem, tehát nem az a semmiről nem szól, és csak dudákat mutatnak benne, egy pornó film minőségű felvételen. Rendszerint kézi kamerával. Ha olyan filmeket nézek mint mondjuk amiben Amy Yip szerepel, az nagyon okés, de rengeteg trágya is van ezek között. Chow-Yun Fat-et én már egyáltalán nem bánom, hogy nem szerepeltetik. Kiöregedett szerintem.

Szinkronizálásról annyit, hogy én marhára szeretem amikor van az alap kantoni és arra rábeszélve a mandarin. :D De én még alapból a mandarin szinkronokat sem szeretem, sőt alig birok így végignézni egy filmet. Ha az a eredeti akkor más...

Lényegesen jobb filmek mentek a 80-as és 90-es években. De ugyanez elmondható az USA filmekről is.
#3 Fody 2009-10-27 17:04
Attól teszem hozzá lehetnek még finomságok de Yezyvel egyet érve, tényleg nem jó kína nagy behatása. Hogy látunk így Shinjuku incidenthez hasonló finomságokat.
#2 Fody 2009-10-27 17:02
Sztem idén hatalmas a visszaesés, asszem a Yip Men és az Overhead kivételével semmi nem volt amihez leültem volna

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Sarutobi Sasuke and The Army of Darkness 3 - The Wind Chapter (Sa…

Sarutobi Sasuke and The Army of Darkness 3 - The Wind Chapter (Sarutobi Sasuke Yami no Gundan Kaze no Maki) (2005)

Szépen araszolgatunk előre a történetben, aminek ideje is volt már. A nagy merényletre készülő Koga nindzsákat eddig állandóan megakasztotta valami, de majd ezúttal! Sarutobi Sasuke a Toyotomi erők urától azt a parancsot kapja, hogy szerezze meg...

Mission: Iron Castle (Shinobi no shu) (1970)

Mission: Iron Castle (Shinobi no shu) (1970)

  Ezt a filmet a Shinobi no Mono sorozat 9. epizódjának szánta a stúdió, de Raizo Ichikawa halála után kénytelenek voltak másnak átadni a főszerepet. A magam részéről nem tartom a sorozat részének, mert stílusában eltér...

Attention Please! Dorama Special (2006)

Attention Please! Dorama Special (2006)

アテンションプリーズ! Dorama Special (2006)Japánban a tévésorozatok némelyikéhez úgynevezett “special”-öket szoktak forgatni, afféle tévéfilmeket, amikben tovább fűzik a sorozatban megkedvelt szereplők történetét. Ezek közül a special-ök közül sok a mozikig is eljut (csak néhány példa: Tokyo...