belépés∆

Missing (Sam hoi tsam yan) (2008)

Missing (Sam hoi tsam yan) (2008)

Talán a hongkongi és elsősorban a kínai filmipar megerősödésével magyarázható, hogy a 80-as és 90-es évek nagy nevei egymás után térnek vissza és próbálják meg újra megmutatni, hogy még mindig ők az irányadók a kínai nyelvterület filmművészetében. Míg John Woo a Red Cliff-fel igyekezett kiélni régről ismert megalomániáját, addig a máig a 10 évvel ezelőtti amerikai kiruccanásának balsikereit kiküszöbölni kívánó Tsui Hark a tavalyi Triangle-t követően az ígéretesnek tűnő Missing-gel jelentkezett. Egyrészt a nagy nevek miatt minden filmrajongó nagyon várta a műveket, másrészt viszont benne volt a levegőben az is, hogy vajon a régi nagyok képesek-e megújulni és megfelelni a mai követelményeknek?

Missing (Sam hoi tsam yan) (2008)

Hark filmje úgy indul, ahogyan azt egy nagynevű rendezőtől és producertől el is várja a néző. Egy gyönyörű tengerpart, a feliratok pedig látványos CG-vel vannak rávetítve. A sztori is hasonlóképpen kezdődik, a tengeralatti jelenetek ugyan némi deja vu érzetet okoznak (talán a régi amerikai Gömb-ben láthattunk hasonlókat, de azt a filmet csak felülmúlni lehet) és minden adott ahhoz, hogy egy látványos, misztikus víz alatti kalandfilmet láthatunk. Csakhogy jön egy hirtelen csavar és a töréstől kezdve minden összetörik, szó szerint és átvitt értelemben is. A maradék mintegy másfél óra pedig csak arra jó, hogy a néző a kihagyott lehetőségeken bosszankodjon.

Missing (Sam hoi tsam yan) (2008)

De miről is van szó? Adott egy fiatal búvár, aki az okinawai szigetvilág közelében levő egykori, mára tenger alá süllyedt várost szeretné felderíteni barátnőjével, a csinos Dr. Gao-val. A dolgok azonban nem éppen a terv szerint sülnek el, annak kiderítése pedig, hogy mi is történt valójában, Gao-ra hárul.

Missing (Sam hoi tsam yan) (2008)

Az első 11 perc abszolút stílusos, jól eltalált egyveleget alkot, remekül felkészíti a nézőt a továbbiakra és bizonyos elvárásokat generál, amiket aztán úgy, ahogy vannak, el is lehet hajítani. A rendező célja mindezzel érthető, ám kár, hogy nem tudott felnőni a feladathoz. A további mintegy 100 perc ugyanis egyfolytában olyan érzetet nyújt, mintha Hark behatóan tanulmányozta volna a Pang tesók, valamint a Két nővér rendezője, Kim Ji-Woon munkásságát és a tőlük tanultakat egyfajta diplomamunkaként a Missing keretein belül mutatná be. Ez egy elsőfilmes, zöldfülű rendezőtől bocsánatos bűn lenne, de egy olyan embertől, aki majd’ 20 évvel ezelőtt olyan klasszikusokat tett le az asztalra, mint a Peking Opera Blues, a Once upon a Time in China trilógia és a Green Snake, attól jócskán többre számítana a néző. Eredetiség helyett azonban csak a fenti rendezőktől már megszokott, mostanra unalmasan kliséssé silányult kísértetes látomásokat, hétköznapi eseményekkel kapcsolatos félelmeket és pszichés zavarokat kapunk.

Missing (Sam hoi tsam yan) (2008)

Valahol érthető persze, hogy Hark változtatni akart és minél távolabbra kerülni a kungfu és akció elemektől hemzsegő történetektől. Az USA-ba tett befutási kísérletekor forgatott két van Damme filmje csúfosan megbukott és az azóta odahaza készített akciói sem lettek túlságosan emlékezetesek. A Time and Tide még csak-csak megállta a helyét, azonban az A Zu legendája számtalan kritikát kapott, a Black Mask 2 és a Seven Swords esetében pedig azzal járna legjobban, ha feledésbe merülne, hogy neki is köze volt hozzájuk. A Triangle pedig annak a bebizonyítására volt jó, hogy a két öreg róka (Hark mellett Ringo Lam) módszerei nem elég elborultak Johnnie To agymenéseivel összehasonlítva.

Missing (Sam hoi tsam yan) (2008)

Az USA-ban azt tökéletesen megtanulta viszont, hogy a látvány már önmagában elég ahhoz, hogy eladjon egy filmet. Ezért aztán a japán operatőr, Sakamoto Yoshitaka társaságában mindent megtett azért, hogy minél szebb legyen a képi világ. A nyitó képsorokról már szóltam, ezeken kívül még a víz alatti jelenetek érdemesek elsősorban említésre, amik szintúgy jól sikerültek. A „horrorisztikus”, illetőleg a misztikus pillanatok ábrázolása már kevésbé, ugyanis se nem félelmetesek, se nem izgalmasak, (az egyik relatíve nagy szerepet kapó maszk pedig finoman fogalmazva is röhejesen néz ki) ráadásul a DV technikához is hozzá kell szoknia a szemnek.

Missing (Sam hoi tsam yan) (2008)

A szereplőválogatásnál is jókora bakot lőtt Hark, szám szerint kettőt is. A két női főszerepre ugyanis Angelica Lee-t és Isabella Leong-ot szerződtette, akik önmagukban nem rossz színésznők, azonban egy ilyen, a Pang bratyókat „koppintó” sztoriban csak tovább erősítik a nézőben a hasonlítgatás kényszerét. Angelica semmivel sem jobb, mint anno a The Eye-ban volt és Isabella sem nyújt többet, mint a korábbi Pang filmekben (The Diary és The Eye 10). A legjobb alakítást egyértelműen a kínai Chang Chen nyújtja Dr. Gao pácienseként, míg a rutinos Tony Leung Ka-Fai háttérbe szorul, a popsztár Chang Chen Yue pedig elsősorban a külsejével igyekszik emlékezetessé válni.

Missing (Sam hoi tsam yan) (2008)

A Missing tehát minden téren kudarcot vall, egyáltalán nem olyan nagy durranás, mint amire a trailer és a poszter alapján számítani lehetett. A misztikus pszichothriller helyett inkább az eredeti búváros ötletet és a város felfedezésével kapcsolatos horrorisztikus elemeket kellett volna talán előtérbe helyezni, abban az esetben legalább a látvány miatt érdemes lett volna végigülni a két órát. Így azonban egyértelműen kerülendő a film, esetleg az első 11 percbe érdemes belekukkantani, hogy lássuk, mit is rontott el utána nagyon Hark. Hogy a helyzet zavarosabb legyen, érdekességképpen megjegyzendő, hogy (az iMDB szerint legalábbis) Pang-ék forgatnak egy Missing című alkotást, aminek a munkacíme The Eye 3 volt, Hark pedig hamarosan bemutatja a The Eye 3-at, ami nyíltan Pang-ék 6 évvel ezelőtti munkájának ripoffja lesz (már persze ha hihetünk az iMDB-nek).

iMDB


Trailer

Hozzászólások   

#4 asiafan 2008-08-25 01:43
TH mindig elég széles skálán mozgott minőségileg, kihagyom..
#3 Guest 2008-08-24 16:10
Sajnos szörnyen unalmas, nagy kár, főleg a képi világa miatt. :sigh:
#2 fea 2008-08-18 00:27
Jah, és jön Shawn Yue-val egy Rule #1 c. film, ami szintén szellemlányos lesz. Úgy látszik, Hongkongban most cuppantak rá erre a témára Korea és Japán után.
#1 fea 2008-08-18 00:22
Isabella jó volt a Diary-ben :-)

És hogy tovább keveredjenek a dolgok, már van egy The Eye 3, ami valójában a The Eye 10, csak ezzel a címmel futtatták a nemzetközi piacon :D

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

A Million (2009)

A Million (2009)

Amióta beépültek a tévécsatornák műsorai közé a legelső reality show-k, szűnni nem akaró vitákat gerjesztenek. Amíg a köznép zabálja őket, a finnyás értelmiség azon polemizál, hogy meddig mernek elmenni a producerek az emberek megalázásában, illetőleg...

Shinohara Tetsuo

Shinohara Tetsuo

Shinohara Tetsuo (篠原哲雄)Shinohara Tetsuo 1962 február 9-én született Tokyo-ban. Felsőfokú tanulmányait a Meiji Egyetemen végezte jogtudomány szakon. Egyetemi évei alatt aktívan kendózott, érdekes módon azonban az egyetemi filmes szakkörrel nem állt kapcsolatban. A 80-as évek...

Story of Ricky (Lik wong) (1991)

Story of Ricky (Lik wong) (1991)

 A kínai Ichi the killer! Ultabrutális, gonosz, cinikus, éjfekete humorú történet egy srácról, aki az ártatlanokon esett sérelmeken véres bosszút áll, emiatt börtönbe jut, de ott sem tűri az igazságtalanságokat. A film annyiban más, mint...

Four Days of Snow and Blood (Ni-ni-roku) (1989)

Four Days of Snow and Blood (Ni-ni-roku) (1989)

 iMDB Rendező: Hideo GoshaFőszereplők: Kenichi Hagiwara; Tomukazu Miura; Musahiro Motoki; Minami Kaho(1989, 115 perc)Az 1930-as évek elején Japán Mandzsúriát igyekszik elfoglalni. Kilép a Nemzetszövetségből (az ENSZ elődje), hogy hódító céljait megvalósíthassa. Ám a hátországot embargó...