engem pedig az érdekelne,hogyan készíthetek dvd-t avi filmekből?jó,tudom,nem lesz jó minőség,de pl olyat szeretnék,hogy lehessen választani a magyart és angol feliratok között.Ugyanez miként valósítható meg 2 cd-s avi fájlokkal?
Előrebocsátom, hogy én a "kihívást jelentő" módot írom le, nem pedig az "egykattintós, jóllakott családapáknak való" típusú, gigantikus (feltelepítve pár tucat ... pár száz megás és persze méregdrága fizetős) programokról írnék (merthogy ezeket nem is ismerem). Akik ezeket a dolgokat meg álmukból felrázva is tudják, azok pedig ugorják át (vagy szóljanak, ha hülyeséget írtam).
Hát ugye alapvetően abból kell kiindulni, mink van. Meg kell nézni, milyen az AVI. Értem ezalatt, hogy a legfontosabb paramétereket ki kell róla deríteni. Ezek pedig a felbontása (hányszor hány pixeles), az fps (remélhetőleg 23,976...24, 25 vagy 29,97...30) és a hang (főleg, hogy milyen kódolású). A paraméterek kiderítésére nagyon sok program létezik, nekem nagyon bevált a Gspot. (Amire csak lehet, free programot használok — elvből.) A kép- és pixelaránnyal nincs gond, mert az AVI-k jellemzően 1:1 pixelarányúak (azaz nincs anamorfikus torzítás, mint a DVD-n). Igénytelen hardsubbed AVI-t ne használjunk forrásnak (én amúgy is a kezét vágnám le annak, aki hardsubbed filmet csinál), csak ha abszolút nincs más megoldás.
A paraméterek (legfőképp az fps, mert ezt akarjuk legkevésbé csesztetni, ha nem muszáj) alapján eldől, hogy PAL vagy NTSC DVD-t fogunk-e majd készíteni. Ne féljünk ez utóbbitól, hiszen ma már minden eszköz lejátszik/megjelenít NTSC-t is és sok (főleg szélesvásznú) filmnél úgyis olyan kevés a függőleges felbontás (a sorok száma), hogy mit sem bukunk azon, ha 576 sor (PAL) helyett csak 480 (NTSC) van. NTSC esetén max. annyit kell feláldoznunk, hogy nem használhatunk MPEG-1 layer 2 hangot.
Lássuk fontossági sorrendben:
A mozifilm 24 fps progresszív megjelenítésű, ez NTSC esetén 23,976 fps lesz AVI-ban vagy Telecine után (TV-re alakítás) 29,97.
Tehát ha a film 29,97 (vagy 30) fps akár azért, mert 24 fps mozifilm volt és Telecine-nal TV-re alakították, akár azért, mert eredetileg is TV-re/videóra készült és nem akarunk framerate-konverziót végezni, akkor mindenképp NTSC DVD-t csináljunk.
Ha 23,976 (24) fps, akkor készítsünk PAL DVD-t. A PAL rendszerben a 24 fps mozival ugyanis nem szoktak sokat vacakolni, egyszerűen 4,1667 %-kal felgyorsítják és így játsszák le 25 fps PAL filmként. Épp ezért van pl. a WinDVD-ben a "PAL TruSpeed" opció: ha PAL filmet játszik le, egyszerűen 4 %-kal lelassítja a lejátszást 25 fps-ről 24-re, hogy a mozifilmek helyes sebességgel (és hosszban) legyenek lejátszva.
Összefoglalva: ha az AVI 23,976/24/25 fps, akkor PAL, ha 29,97/30 fps, akkor NTSC DVD-t készítsünk.
Képarány és -méret: ha a maximális képfelbontást ki szeretnénk használni, akkor PAL film esetén 4:3 képaránynál 768×576, NTSC esetén 640×480 képpontos lesz a megjelenített kép (1:1 pixelaránynál, azaz "négyzetes" pixelekkel persze), míg 16:9 esetén ez 1024×576 ill. cca. 853×480. Mivel a lemezen letárolt kép egységesen (függetlenül attól, hogy normál vagy szélesvásznú) PAL esetén 720×576, NTSC-nél 720×480 pixel méretű, ezért anamorfikusan előtorzítják, vagyis 16:9 forrás esetén durván, PAL 4:3 esetén enyhén összenyomják vízszintes irányban, míg 4:3 NTSC esetén kissé szét kell húzni. Lejátszáskor pedig a lejátszó a kapott képarány-információ (4:3 vagy 16:9) és a videorendszer (PAL vagy NTSC) alapján elvégzi a "visszatorzítást".
Kétlemezes film esetén a két fél AVI-t valamilyen megfelelő programmal (pl. VirtualDub) rakjuk össze. Ha eldőlt, hogy pl. PAL filmet fogunk csinálni és a Gspot szerint a film mérete mondjuk 960×420 képpont, akkor ebből egyenletesen (minden irányban azonosan) nyújtva szép 1024×448-as videó lesz, alul és felül 64-64 sornyi fekete csíkkal (hogy meglegyen az 1024×576). A VirtualDub-bal már rögtön az anamorf konverziót is el tudjuk végezni, azaz nem 1024×576-os, hanem 720×576-os filmet csinálunk, amire már csak rá kell engedni az MPEG-2 enkódert.
Ha már megvan az összefűzött AVI-nk, akkor szedjük ki a hangot is belőle. Mindenki másra esküszik, nekem meg szokott felelni a VirtualDubMod. Streams / Stream list, hangsáv kiválaszt, Demux.
A hangnál még valamit meg kell említeni: mivel a DVD-n a film 25 vagy 29,97 fps lesz és mivel a hangot a képtől külön dolgozzuk fel, ha az eredeti forrás (az AVI) képrátája nem e két érték valamelyike, akkor kissé nehezebb a helyzetünk. Én eddig nem találtam olyan programot, ami megbízhatóan, jó minőségben nyújtana/zsugorítana, csak a WAV-okkal dolgozó CoolEdit/Adobe Audition, a SoundForge és a hasonló igényesebb progik; persze ilyen jobb zeneszerkesztőből is létezik free.
Pl. ha az eredeti kép 30 fps volt, ez a DVD-re 29,97 fps-sel fog felkerülni és ehhez változatlan (48 kHz-es) mintavételi frekvencia mellett a hangot le kell lassítani 1 ezrelékkel. (Ez jelentéktelennek tűnik, de enélkül alig negyedóra alatt már 1 másodperc lesz a kép és hang eltérése!!!) Ha mázlink van és a 25 vagy 29,97 fps AVI alatt egy hatcsatornás, jó minőségű AC3 hang volt, akkor nem is kell piszkálni semmit, csak demuxolni és félretenni, ez mehet majd vissza a DVD alá is (valószínűleg úgyis onnan került az AVI alá). A leggyakoribb esetben viszont az AVI alatt csak sztereo hang van, ráadásul nagyon sokszor VBR MPEG-1 layer 3 (mp3). Az sem ritka, hogy nem 48, hanem pl. 44,1 kHz a hang mintavételi frekvenciája. Én ilyen esetben mindig WAV-ot csinálok, mert sokszor a hang túl halk, esetleg zajos, itt-ott pattogások vannak benne, konverzió (44,1 -> 48) vagy nyújtás szükséges stb. Ezeket a dolgokat sokkal egyszerűbb egy jó WAV editorban "lerendezni".
A végleges hangformátumot több minden befolyásolja: a majdan rendelkezésre álló hely, a videorendszer (NTSC esetén MPEG-1 nem lehet) stb. "Extrém" minőségű hangokkal (dts, MPEG-2 multichannel stb.) eleve nem foglalkozunk ilyen esetekben... (Egy AVI-ból DVD-be visszakonvertált film esetén ez olyan lenne, mint a 26 éves, szétrohadt, "alulkilógalábam" csoffadt Ladába a fullos bőr ülés és a digitális klíma.)
Megnyitjuk a VirtualDub-ban a már összefűzött AVI-t.
Video:
Filters: "Add...", megkeressük a "resize" nevűt. A feljövő ablakban a "New..." értékekhez megy (a fenti példa esetén) a 720 és 448, "Filter mode" valami igényes (nálam Lanczos3 van), "Expand frame..." bepipál, méretek 720 és 576, kitöltő színnek érdemes a feketét választani. Ezután OK, majd a "Filters" ablakot is OK. Ha a forrás pontosan 4:3 vagy 16:9 képarányú (azaz az ablak felső részén a New height érték már eleve 576), akkor az "Expand frame..." pipa nem kell, az alsó rész kitöltése értelemszerűen kimarad.
Frame Rate, Color Depth: nem bántjuk.
Compression: válasszunk olyat, ami a legkevesebbet ront a meglévő anyagon (pl. DivX MPEG-4 Low Motion 6000 kbit/s bitrátával
). Ha sok száz giga helyünk van, akár "Uncompressed RGB" is lehet...
...és persze "Full processing mode".
Audio:
"No audio" és "Direct stream copy".
Ezután már csak "Save as AVI" és várni kell. Ha elkészült az átméretezett, előtorzított AVI, akkor jöhet az MPEG-2 kódolás. Ha valaki vett CCE-t, akkor de jó neki és azzal, de pl. az ingyenes HC enkóder is elég szépen dolgozik. Sajna ez utóbbi alapból nem csipázza az AVI-t, ezért egy pár tucat bájtos Avisynth scriptet kell csinálnunk, hogy hajlandó legyen vele foglalkozni. Iszonyú feladat...
Természetesen az MPEG-2 enkóderben a szükséges paramétereket (fps, képarány, bitráta etc.) be kell állítani.
Még egy dologról, a méretekről nem beszéltünk. Azt, hogy a képnek és a hangnak milyen bitrátát (ill. a hangnak milyen kódolást) választunk, az a rendelkezésre álló helytől függ.
Ha nem sok a hely (hosszú a film, ami stílusánál fogva is — gyors mozgások, komplex, sok apró részletet tartalmazó képek — igényli a magasabb bitrátát), akkor igyekszünk a hangon spórolni. Az, hogy mennyire spórolhatunk, a saját elvárásainktól és az eredeti hangminőségtől is függ, de kétcsatornás MPEG-1 hang esetén 128, AC3 esetén 96 kbit/s alá már ne nagyon menjünk (mono hang esetén értelemszerűen felezve). Ha spórolni kell a hanggal, akkor persze az LPCM szóba sem jöhet.
Ha ellenben a videó rövid és még igen nagy bitrátával (8000 kbit/s) is messze nem tölti ki a lemezt, akkor nem érdemes küzdeni a hang kódolásával, nyugodtan megtarthatjuk a WAV-ot és így LPCM hangja lesz a DVD-nek.
Méretek megállapítása:
Többnyire az a cél, hogy a legkisebb szabványos írható DVD-re elférjen az anyag. Ez többnyire a 12 centis DVD+R lemez, ami 2295104 szektor = 4482,625 MiB (cca. 4700,373 MB).
Amikor a kész IFO-BUP-VOB file-okból DVD (vagy image fájl) lesz, kb. fél megányit "hízik", azaz összesen nagyjából 4482 MiB lehet a kész DVD összes felírandó fájlja.
Azt tudni kell, hogy amikor a streameket összerakjuk (muxolunk), igen jelentős "hízás" lép fel, azaz a kész VOB-ok összesen jóval nagyobbak, mint a streamek összesen. Ennek a "megdagadásnak" a mérete több mindentől függ, elsősorban a streamek számától és méretétől, továbbá a film hosszától. Egy hang, két felirat és 90'-es film esetén pl. jóval kevesebb, mint egy 3 hang, 140'-es film kombónál*.
* Egy konkrét példa: a legutóbbi Bond-film, a Casino Royale majdnem 139'-es; az eredeti kép 4913,76 MiB, a két hang és három felirat együtt összesen 771,467 MiB; ha ezt egy túlméretes, "movie-only" DVD-vé összemuxolom, akkor 5807,69 MiB lesz, azaz 122,463 MiB-ot nő. Ha a képet áttömörítem 3492,41 MiB-osra, hogy a film (menüvel együtt) elférjen majd egy írható lemezen, akkor a streamek összesen 4263,88 MiB-osak, míg muxolva a méret 4361,45 MiB, azaz a növekedés most már csak 97,57 MiB.
Hát eddig sem tülekedtetek a folytatásért, de ha már összekapartam az anyagot, csak betettem. Ha lesz még erőm, írok pár szót a felirat faragásáról is.